Schadeherstel: Hoe pak jij dat aan?

Schadeherstel: Hoe pak jij dat aan?
Welke schadeklussen pak je zelf op? Waarom en hoe?

Op gestuurde schades heb je als autobedrijf weinig invloed. De verzekeringsmaatschappij bepaalt wie de schade moet herstellen. Dat is anders bij (kleine) schades van je eigen klanten. Het herstellen daarvan is een kans op additionele omzet. Wat is jouw ervaring met schadeherstel?

Sommige autobedrijven checken elke klantauto die binnenkomt voor APK of reparatie en onderhoud op (kleine) schades. Ze attenderen de klant op de krasjes en deukjes en bieden spotrepair aan. Een ingehuurde schadehersteller repareert op afspraak. Slim, zo maak je de klant blij met een spic en span voertuig en voor jou en de schadehersteller brengt het extra omzet in het laatje.

Maar schadeherstel is meer dan alleen krassen en deukjes. Wat doe je als een klant elektronische schade heeft, of schade aan rijhulpsystemen? Denk aan camera- of sensorschade. Repareer je die zelf of besteedt je die uit?

De vragen

Deel je ervaringen en win een van de Beta multifunctionele 17-delige set bekledingsvorken en precisiehaken.

In AMT 12 besteden wij aandacht aan het thema schadeherstel en hebben daar jouw ervaringen in de werkplaats bij nodig. Vul onderstaande vragen in en maak bovendien kans op een Beta multifunctionele 17-delige set bekledingsvorken en precisiehaken van hoogwaardig kunststof.


Lees meer over

Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Foto: Wiltec
Schadeherstel

Van den Berg Autoschade opent duurzame vestiging in Terneuzen

Van den Berg Autoschade opent een nieuwe duurzame vestiging in Terneuzen. Dankzij slimme routing en energiezuinige installaties werkt het schadeherstelbedrijf efficiënter. Hoe werkt dat?

Foto: ANP / VIDIPHOTO
Schadeherstel

Column Hugo Claver: de emotionele weg naar schadeherstel

De klant onthoudt alle technische details van de weg naar schadeherstel doorgaans niet, maar wel hoe hij geholpen is. En dat télt.

Foto: Shutterstock
Schadeherstel

Schadeherstelbranche anno 2025: welke tools en kennis zijn onmisbaar?

De schadeherstelbranche staat voor grote uitdagingen, zoals de toenemende complexiteit van autotechniek en stijgende kosten. Hoe kan een schadeherstelbedrijf complexe reparaties uitvoeren op OEM-niveau, tegen acceptabele kosten, nu en in de toekomst?

Johan Rozestraten van AA-Equipment Support (links) en Joost van Keulen van Schadenet Rijnders met de Launch X431 testapparatuur. - Foto's Ronald Hissink
Schadeherstel

Schadeherstel op OEM-niveau: alles draait om fabrieksinformatie

Schadeherstel op OEM-niveau, wat komt daarbij kijken? Om dat uit te vinden, ging AMT op bezoek bij Schadenet Rijnders in Veenendaal. Daar werken ze met tools van AA-Equipment Support op dealerlevel. Hoe?

Met merkonafhankelijke en toegankelijke videocontent willen 3M en Axalta een nieuwe standaard zetten voor de manier waarop operationele kennis binnen de sector kan worden gedeeld. - Foto: Shutterstock
Schadeherstel

Trainingsmodules voor autoschadeherstel van 3M en Axalta

3M en Axalta hebben samen een serie trainingsmodules ontwikkeld voor de autoschadeherstelindustrie. In de video's worden best practices gedeeld die bedrijven eenvoudig kunnen implementeren.

Schadeherstel

Lichtmetalen wielen herstellen geautomatiseerd met Wheel Restore

Op de jongste editie van Automechanika in Frankfurt was de schadeherstelbranche ruim vertegenwoordigd. Twee hallen waren gevuld met tools en equipment voor het schadeherstelbedrijf. Het Deense Wheel Restore springt eruit, met veel nieuwe equipment om sneller en makkelijker lichtmetalen wielen te herstellen. Meer nieuws was er van SATA en HBC system.

Lachende gezichten. Links Educated!-ondernemers Leander Engelbertink en Wouter Van der Hurk, rechts Stepfan Griffioen (Bovag), Mark Leerdam (Hobéon) en Debby de Kock, Bovag Projectmanager Schade.
Opleiding & Training

Educated! officieel erkend als exameninstelling in schadeherstel

Feestje op de Hella Academy. Educated! krijgt er een belangrijk certificaat uitgereikt. De jonge opleidings- en examenorganisatie is daarmee een officieel erkende instelling voor het afnemen van examens in het schadeherstel. Hoe zit dat? Waarom is het belangrijk? En waarom bij Hella?

BMW Group heeft de overeenkomst met Axalta als leverancier voor ColorSystem in de VS en China verlengd. - Foto: Axalta
Schadeherstel

Axalta benoemd tot schadeherstelpartner van BMW Group

Axalta is benoemd tot de aanbevolen schadeherstelleverancier voor BMW Group daar waar het BMW private paint label, ColorSystem, niet aanwezig is.