Schadeherstel: Hoe pak jij dat aan?

Schadeherstel: Hoe pak jij dat aan?
Welke schadeklussen pak je zelf op? Waarom en hoe?

Op gestuurde schades heb je als autobedrijf weinig invloed. De verzekeringsmaatschappij bepaalt wie de schade moet herstellen. Dat is anders bij (kleine) schades van je eigen klanten. Het herstellen daarvan is een kans op additionele omzet. Wat is jouw ervaring met schadeherstel?

Sommige autobedrijven checken elke klantauto die binnenkomt voor APK of reparatie en onderhoud op (kleine) schades. Ze attenderen de klant op de krasjes en deukjes en bieden spotrepair aan. Een ingehuurde schadehersteller repareert op afspraak. Slim, zo maak je de klant blij met een spic en span voertuig en voor jou en de schadehersteller brengt het extra omzet in het laatje.

Maar schadeherstel is meer dan alleen krassen en deukjes. Wat doe je als een klant elektronische schade heeft, of schade aan rijhulpsystemen? Denk aan camera- of sensorschade. Repareer je die zelf of besteedt je die uit?

De vragen

Deel je ervaringen en win een van de Beta multifunctionele 17-delige set bekledingsvorken en precisiehaken.

In AMT 12 besteden wij aandacht aan het thema schadeherstel en hebben daar jouw ervaringen in de werkplaats bij nodig. Vul onderstaande vragen in en maak bovendien kans op een Beta multifunctionele 17-delige set bekledingsvorken en precisiehaken van hoogwaardig kunststof.


Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...