Injectoren testen stap voor stap uitgelegd
In deze aflevering van Stap voor Stap kijken we naar het testen van injectoren van een dieselmotor.
In deze aflevering van Stap voor Stap kijken we naar het testen van injectoren van een dieselmotor.
Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt uitlaatgas de dieselmotor uit? Kan het DPF blijven zitten als je de turbo vervangt? Beschadigt spoelen het DPF? De antwoorden op deze en meer vragen lees je in dit artikel!
Liqui Moly introduceert een additief voor E10-benzine waarmee problemen door deze brandstof voorkomen kunnen worden.
Je gezonde verstand, systeemkennis en de ervaring van collega-monteurs vormen samen een van de krachtigste diagnosetools die je kunt hebben. Dat is helemaal het geval wanneer je een lastig probleem hebt aan een auto zonder OBD-aansluiting.
Hoe voorkom je brandstofproblemen bij young- en oldtimers? En hoe kun je de emissies van deze auto's terugdringen? Antwoorden op deze en andere vragen werden gegeven tijdens een lezing van de ATC-afdeling Utrecht.
Als opleidingsinstituut en storingsspecialist krijgt GMTO via de helpdesk vaak storingsgevallen binnen, waar het garagebedrijf zelf niet meer uitkomt. Ditmaal is het een Renault Trafic uit 2009, waarvan de motor na een grote reparatie niet meer wil aanslaan. Wat is de oorzaak?
Compressie, brandstof en een vonk; dan mag je aannemen dat een motor minimaal een plofje geeft als je hem probeert te starten. Forumlid Dieter026 heeft een Skoda Octavia uit 2006 in de werkplaats staan die maar niet wil aanslaan. De 75kW sterke 1.6 BSF is een relatief eenvoudig motorblok en de Siemens SIMOS 7.1 motor-ECU kent ook weinig geheimen. En ook de kilometerstand van 140.000 km leidt niet tot de aanname dat er ernstige mechanische schade kan zijn. Hoe het ook zij: de auto slaat maar niet aan en Dieter wendt zich tot het AMT Garageforum.
Op vooraanstaande motorensymposia presenteert onderzoeksorganisatie AECC (AISBL) hun tests op verschillende voertuigen met verbrandingsmotor. Hoe schoon kun je ze maken met katalysatortechniek? Ga je zware Euro 7-eisen nog halen zonder volledig in te zetten op elektrische aandrijving? Op het Wiener Motoren Symposium in april komt AECC met antwoorden.
Net als oorlog is ook dure brandstof van alle tijden. Neem maart 2011, precies elf jaar geleden. De prijs van een litertje diesel was toen opgelopen tot een haast astronomische 1 euro 44! Eh, voor de duidelijkheid, € 1,44, niet € 2,44. Dat vonden we toen duur. Schattig hè?
Moderne motoren hangen aan elkaar van slangen, bij wijze van spreken. Die voeren brandstof en lucht aan, en voeren carterdampen af. Steeds vaker is er ook een turbo in het spel, gekoppeld aan een tussenkoeler. Voor elke functie is er een specifiek soort slang, licht Nico Bourgois in een Gates-webinar toe. En een slang die gaat scheuren of lekken levert gauw serieuze problemen op.