Ecomaxx is een alkylaatbenzine speciaal voor youngtimers en oldtimers. - Foto: GVG Oliehandel

Nieuwe alkylaatbenzine voor oude auto's: zo voorkom je...

Hoe voorkom je brandstofproblemen bij young- en oldtimers? En hoe kun je de emissies van deze auto's terugdringen? Antwoorden op deze en andere vragen werden gegeven tijdens een lezing van de ATC-afdeling Utrecht.

Bij het meten van de spanning en stroomsterkte is duidelijk dat de injector vermogen opneemt

GMTO-diagnosetip: 'Verdraaide' 2.5 dCi in Trafic slaat niet meer aan

Als opleidingsinstituut en storingsspecialist krijgt GMTO via de helpdesk vaak storingsgevallen binnen, waar het garagebedrijf zelf niet meer uitkomt. Ditmaal is het een Renault Trafic uit 2009, waarvan de motor na een grote reparatie niet meer wil aanslaan. Wat is de oorzaak?

Klopt de bobine-aansturing wel? Het referentiesignaal uit ATIS laat een enkele sturingspuls zien.

Opgelost op AMT Garageforum: 1.6 BSF-motor Octavia slaat niet aan

Compressie, brandstof en een vonk; dan mag je aannemen dat een motor minimaal een plofje geeft als je hem probeert te starten. Forumlid Dieter026 heeft een Skoda Octavia uit 2006 in de werkplaats staan die maar niet wil aanslaan. De 75kW sterke 1.6 BSF is een relatief eenvoudig motorblok en de Siemens SIMOS 7.1 motor-ECU kent ook weinig geheimen. En ook de kilometerstand van 140.000 km leidt niet tot de aanname dat er ernstige mechanische schade kan zijn. Hoe het ook zij: de auto slaat maar niet aan en Dieter wendt zich tot het AMT Garageforum.

Meetapparatuur in de testauto van AECC. Buiten de oranje PEMS kast, in de bagageruimte apparatuur voor NH3, N2O en PN10 fijnstof. Nu is NH3 en N2O niet gereguleerd, fijnstof vanaf PN23 (0,023 mm) of groter.

Extreem schone motoren met Euro 7 i.c.m. duurzame en hernieuwbare...

Op vooraanstaande motorensymposia presenteert onderzoeksorganisatie AECC (AISBL) hun tests op verschillende voertuigen met verbrandingsmotor. Hoe schoon kun je ze maken met katalysatortechniek? Ga je zware Euro 7-eisen nog halen zonder volledig in te zetten op elektrische aandrijving? Op het Wiener Motoren Symposium in april komt AECC met antwoorden.

Techniek van Toen 2011: rijden op slaolie, goedkoop of duurkoop?

Techniek van Toen 2011: rijden op slaolie, goedkoop of duurkoop?

Net als oorlog is ook dure brandstof van alle tijden. Neem maart 2011, precies elf jaar geleden. De prijs van een litertje diesel was toen opgelopen tot een haast astronomische 1 euro 44! Eh, voor de duidelijkheid, € 1,44, niet € 2,44. Dat vonden we toen duur. Schattig hè?

Turbo-tussenkoelerslangen zijn doorgaans van verschillend materiaal aan de warme kant (dikke slang) en koude kant (dunne slang).

Elk lek verstoort de motorwerking: kies de juiste slang

Moderne motoren hangen aan elkaar van slangen, bij wijze van spreken. Die voeren brandstof en lucht aan, en voeren carterdampen af. Steeds vaker is er ook een turbo in het spel, gekoppeld aan een tussenkoeler. Voor elke functie is er een specifiek soort slang, licht Nico Bourgois in een Gates-webinar toe. En een slang die gaat scheuren of lekken levert gauw serieuze problemen op.