Gesponsord

Turbo vervangen? Laat de turbomarkt niet lopen

Turbo vervangen? Laat de turbomarkt niet lopen

Turbo-reparaties zijn arbeidsintensief en risicovol; als het fout gaat, kan je er als garagehouder behoorlijk bij inschieten. Maar er zijn manieren om de technische en financiële risico's uit te sluiten. Hoe dan?

Bij de meeste universele autobedrijven komen zoveel verschillende merken auto's en turbo's over de vloer, dat het niet eenvoudig is om te weten wat de juiste werkwijze is.

Gemiddeld vervangen technici slechts een paar keer per jaar een turbo, waardoor het niet meevalt om er handigheid en ervaring in te krijgen. Sommige technici zien zelfs op tegen de vervanging van een turbo.

Maar als je de werkelijke oorzaak van het defect wegneemt voordat je een nieuwe turbo monteert en bij dat proces ondersteuning krijgt, dan weet je zeker dat je er als garagehouder niet bij inschiet.

Vervang de filters op tijd

Turbo's zijn heel sterk, maar ook kwetsbaar. Als ze kapot gaan is dat meestal door een oorzaak van buitenaf. Bijvoorbeeld door te weinig of vervuilde olie. Ook schade door water en condens komt voor. Vaak is de oorzaak achterstallig onderhoud. Vervang daarom altijd brandstof- en oliefilters op tijd en vergeet het luchtfilter niet, want een zandkorrel in de aanzuiglucht kan veel schade veroorzaken. Controleer ook de olietoevoer- en olieafvoerleidingen en de oliezeefjes en let goed op verstopte EGR- en roetfiltersystemen.

Als je maar weet wat je doet

Eigenlijk is het vervangen van een turbo niet zo heel moeilijk, als je maar precies werkt en weet wat je doet. Wist jij dat je een turbo nooit bij de actuator, actuatorasje of het vacuümslangetje moet beetpakken?

De turbomarkt groeit snel en is veel te interessant om te laten lopen”

Er zijn veel verschillende turbo's en ze moeten allemaal op een andere manier vervangen worden. Weet jij bij elke specifieke auto wat je wel en niet moet doen? Zo niet, dan is de kans op herhalingsschade groot.

Twee weten meer dan één

De turbomarkt groeit snel en is veel te interessant om te laten lopen. Dat hoeft ook helemaal niet, want met een beetje hulp weet jij straks precies hoe je een turbo moet vervangen. Het is tenslotte geen regulier onderhoud en juist dan is alle hulp welkom bij het stellen van een ingewikkelde diagnose.

Zou het niet fijn zijn als een specialist jou traint en jou aan duidelijke voorschriften helpt? En dat je hem kunt bellen als je er even niet uitkomt om samen naar een oplossing te zoeken?

Vertrouw op je leverancier

Zoals dealers terugvallen op hun importeur, zo kunnen universele autobedrijven vertrouwen op hun leverancier. Bij Turbo's Hoet kan een autobedrijf TurboPartnerworden en dan ben je letterlijk partner van Turbo's Hoet. Je krijgt na een TurboTraining toegang tot de turbo‑kennisbank van Turbo's Hoet. Dat is een online diagnosehulp die je helpt met de oorzaak en de oplossing.

Door de ondersteuning vóór, tijdens en na de montage van de turbo en met behulp van de instructies die gebaseerd zijn op het turbo-artikelnummer, beschik jij over specifieke informatie van de auto en turbo waar jij aan werkt. Dat garandeert een optimale montage.

Garantie en ondersteuning voor iedereen

TurboPartner of niet, alle garagisten kunnen bij Turbo’s Hoet rekenen op GeenGezeurGarantie en technische ondersteuning vóór montage. Het werkt als volgt. Om te zorgen dat je de juiste instructies krijgt en aanspraak kunt maken op een jaar GeenGezeurGarantie, registreer je de turbo vóór montage. Binnen een half uur na de registratie belt Turbo's Hoet jou op om samen met jou door te nemen hoe je de turbo het beste kunt vervangen.

Met ondersteuning vóór, tijdens en na de montage beschik je altijd over de juiste informatie”

Je ontvangt de juiste montage‑instructies per mail en weet precies wat je moet doen. En stel nu dat de turbo weer binnen twaalf maanden stuk loopt? Dan ontvang je via GeenGezeurGarantie gratis een vervangende turbo.

Ook het arbeidsloon is gedekt

Natuurlijk hebben de TurboPartnerswel een paar extra voordelen. Naast de GeenGezeurGarantie ontvangen zij TurboInsurance. Mocht er iets mis gaan na montage van de turbo, dan krijgen de TurboPartners niet alleen gratis een vervangende turbo, maar de verzekering dekt ook de vergoeding van de arbeidsuren die in de garantie is gestoken. Ook als jij zelf de montagefout hebt gemaakt.

Zo worden eerst de technische risico's uitgesloten en daarna de financiële. Dit is de beste manier om een interessante reparatie vakkundig in eigen garagebedrijf uit te voeren.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

Gesponsord
Gesponsord
Webinar

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock
Diagnose, Reparatie & Revisie

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

Gesponsord
Gesponsord
Werkplaats & Onderhoud

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Het aantal hybride en elektrische auto's groeit snel. Welke kansen liggen er voor het universeel autobedrijf? (Foto: NexDrive)
EV

EV-onderhoud biedt zonnige toekomst voor universele bedrijven

De transitie naar hybride en elektrische auto's biedt universele autobedrijven volop kansen, maar ook uitdagingen. Hoe kunnen zij zich aanpassen aan nieuwe technologieën en klantbehoeften? Vijftien leveranciers, van Hella tot Bosch, van AA-Equipment Support tot Explora en van Midlock tot Serenco, benadrukken dat EV-onderhoud binnen handbereik ligt. Hoe?

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord
EV

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

AMT en de rest van de vaderlandse pers zijn naar Saarloos in Rotterdam gekomen voor een demonstratie van de Clayton-chassisdynamometer.
Equipment & Gereedschap

Techniek van toen 1954: nooit meer proefrijden?

In 1954 demonstreert Saarloos in AMT de mogelijkheden van de Clayton-chassisdynamometer. Is dit het einde van het proefrijden?

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Gesponsord
Gesponsord
Vakbeurzen & Autobeurzen

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.Gesponsord
Gesponsord
Garageformule

Gesponsord Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Geopende HV-accu van een Ford Mustang Mach-E. (Bron: Gino Decoster)
Accu & batterij

Batterijcellen balanceren cruciaal bij vervangen modules - en wel...

Hoogspannings-accutechnologie heeft de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt en speelt een centrale rol in elektromobiliteit en andere toepassingen. Bij het onderhouden en repareren van hoogspanningsaccu's, vooral bij het vervangen van afzonderlijke celmodules is het balanceren van de cellen van cruciaal belang. Waarom?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.