Voorkom onnodige kosten door slijtage aan luchtgereedschap

Voorkom onnodige kosten door slijtage aan luchtgereedschap

Pneumatisch gereedschap, ofwel luchtgereedschap, maakt klussen in de werkplaats een stuk makkelijker en efficiënter. Goed gebruik en onderhoud van het gereedschap zijn van groot belang voor de levensduur van het gereedschap en hoeven niet moeilijk te zijn. Waar moet je op letten?

Voor het luchtgereedschap in gebruik wordt genomen, is het verstandig om de compressor op de juiste werkdruk in te stellen. Afhankelijk van het merk gereedschap varieert de geadviseerde werkdruk tussen de 6.2 en 6.3 bar. Staat de druk hoger, dan werkt dit slijtage van het gereedschap en hulpstukken in de hand. Staat de druk echter te laag, dan treedt er krachtverlies op. Zo leidt het verminderen van de druk met 1 bar tot een krachtverlies van 25 procent!

Juiste luchttoevoer

Ook de lengte en diameter van de luchtslang is van invloed op de kracht van het gereedschap. De ideale slangdiameter is afhankelijk van het soort gereedschap en staat in veel gevallen vermeld in de handleiding. Daarnaast geldt: hoe korter de slang, des te kleiner is het wrijvingsverlies en staat de volledig door de compressor geproduceerde druk ter beschikking van het gereedschap.

Luchtgereedschap gebruiksklaar opbergen

Smeer luchtgereedschap dagelijks met pneumatiek-olie

Aan het einde van de werkdag is het belangrijk het gereedschap gebruiksklaar op te bergen. De gecomprimeerde lucht uit de compressor zorgt ervoor dat er vocht in het gereedschap terechtkomt. Hierdoor kan roest ontstaan aan de motor en kogellagers, wat slijtage en een verminderd vermogen van het gereedschap veroorzaakt.

Voorkom dit door het gereedschap dagelijks te smeren met pneumatiek-olie. Deze olie vormt een beschermlaag aan de binnenkant van het gereedschap, waardoor er geen roest kan ontstaan. Druppel 1 tot 2 druppels pneumatiek-olie in de luchtinlaat van het gereedschap, koppel het gereedschap aan de luchttoevoer en laat de machine enkele seconden lopen.

Olie-vernevelaar

Let op, overtollige olie wordt via de luchtuitlaat afgevoerd. Gebruik eventueel een olie-vernevelaar. Dit is een klein oliereservoir dat wordt aangesloten tussen het gereedschap en de luchtslang en ervoor zorgt dat er altijd een kleine hoeveelheid olie in het gereedschap terecht komt.

Slijtage luchtgereedschap

Luchtgereedschap is kostbaar en vertraging oplopen door versleten gereedschap is erg vervelend. Voorkom onnodige kosten door slijtage aan uw gereedschap door de juiste bedrijfsdruk te gebruiken en uw gereedschap dagelijks te smeren.

Ga voor meer informatie over deze producten naar uw Toolspecial-leverancier.

Dit artikel is gesponsord door Fource.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...