AMT-ATC Livestream: Lekstroomdiagnose met Iwan Kennis

Lees meer over
Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief!




Kerst is bij uitstek een tijd om te puzzelen. De APK Keurmeesterquiz daagt je daar door het jaar heen steeds weer toe uit. Puzzelen met de APK-regels. De quiz met het afgeschermde remlicht op de pick-up truck was een uitgelezen voorbeeld. Dat bracht hem op nummer 5 in de AMT Top-15. Dus grijp je kans, doe deze keurmeesterquiz nog een keer over en puzzel je richting de kerst!

Net niet in de Top 3, maar wel bijzonder goed gelezen in 2025 op AMT.nl: de slimme oplossing van het Nederlandse Puretech Timing Chain. Zij ontwikkelden een kettingsysteem voor de PureTech-motor. AMT beschreef stap voor stap hoe je de natte riem stap voor stap vervangt door deze constructie met ketting.

Een oliedrukprobleem bij een Ford Ranger 3.2 TDCI leidt tot een grondige diagnose én mechanische schade. De boosdoener blijkt een bekend zwak punt te zijn bij deze motor, met alle gevolgen van dien.

Amega voegde in Brielle een Kia-dealerschap toe aan het bestaande Ford-dealerschap. Ondanks verschillende merkvoorschriften verliep de samenvoeging van Van Der Burgh en de Waard harmonieus. Wat werd onderschat: de grote toestroom aan Kia-klanten.

Voor deze aflevering van Stap voor Stap liep Peter Aansorgh een dagje mee met Ed Bleijenberg, schadespecialist en trainer bij Innovam. Ed laat tijdens een cursus zien hoe je kunt uitdeuken zonder spuiten.

Op nummer 6 in de AMT Top 15 van 2025: het artikel over het cao-bod van BOVAG.

Toegegeven, dit jaar waren we een maand te laat met onze cadeautip voor vaderdag. En de tip was vooral geschikt voor mensen die het slechtste voor hebben met hun vader: de kilometerblokker. Wat is dat voor iets? En waarom is dat ding een ramp? Aandacht voor nummer 7 in de AMT Top 15: Stop de kilometerblokker!

De autobranche staat onder druk door de omschakeling naar CO2-vrij rijden. Vooral de Europese auto-industrie heeft het moeilijk in de strijd tegen de Chinese concurrentie. Een plan van de Europese Unie moet daar wat aan doen. Is dat EU Automotive Package een goed antwoord?

De distributieriem maakt steeds vaker plaats voor de distributieketting. Waarom? En: welke problemen komen voor bij en distributieketting? En wat kun je doen om ze te voorkomen?

Door zijn goede warmteafvoer en betrouwbare remprestaties heeft de schijfrem de trommelrem bijna verdrongen. Toch lijkt het erop dat de trommelrem dankzij de fijnstofwetten en elektrificatie aan een tegenoffensief bezig is. Anton de Coster van Continental vertelt erover bij een lezing van ATC-afdeling Limburg.

De 12V-batterij is een cruciaal component in de auto. Is die kapot, dan werkt er niets. Het is dus zaak om die tijdig te testen en zo nodig te vervangen, zelfs in een EV. En ook de HV-batterij van de EV vraagt aandacht, zo laat Midtronics bij een lezing van ATC-Brabant weten. De accu testen is geen verloren energie!

Wat zijn de eigenschappen van waterstof? Hoe wordt het gemaakt? Hoe kan het toegepast worden in auto's en trucks? In een ATC livestream deed ANWB technisch expert Adriaan van Broekhoven uit de doeken hoe waterstof de mobiliteit kan dienen.

Het leek even een gepasseerd station voor personenauto's: waterstof. Maar steeds meer autofabrikanten komen tot de conclusie dat de BEV alléén niet de oplossing vormen. Reden voor Vereniging ATC om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen tijdens een livestream op 17 september.

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt uitlaatgas de dieselmotor uit? Kan het DPF blijven zitten als je de turbo vervangt? Beschadigt spoelen het DPF? De antwoorden op deze en meer vragen lees je in dit artikel!

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto Technisch Trainings Centrum geeft tekst en uitleg over problemen én oplossingen tijdens een lezing van ATC Oost-Brabant.

Toyota stopt met de Mirai en het lijkt een eeuwigheid te duren voordat er voldoende waterstof tankstations in Nederland staan. En dat, terwijl de laadpalen als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten… Niet het meest rooskleurige toekomstbeeld voor waterstof zou je denken, of is er toch hoop voor deze lichtste vorm van energie?
