AMT-ATC Livestream: van storing naar gerichte reparatie

Lees meer over
Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief!




We signaleerden dit jaar al dat range extender hybrides een opmerkelijke opkomst beleven. Waarschijnlijk gaat het Chinese Leapmotor, waarin Stellantis een fors aandeel heeft, in 2026 ook in Europa meedoen met zijn nieuwe D19 suv. De range extender-versie gebruikt eRE+ techniek van ZF. Keurt de EU die techniek goed voor na 2035?

Op nummer 10 in de top-15 best gelezen artikelen van 2025: Trekhaak monteren in 15 stappen. Het laat werkplaatsprofessionals zien hoe je een trekhaak vakkundig monteert in 15 stappen, met aandacht voor juiste bevestiging, elektrische aansluitingen en veelvoorkomende fouten die zelfs ervaren monteurs nog tegenkomen.

Een artikel over distributiekettingen kan natuurlijk niet ontbreken in de AMT Top 15. Helemaal niet omdat het bol staat van de tips voor de werkplaats!

Over lakcoating bestaan veel misverstanden. Het aanbod is groot en verwarrend, net als de benamingen. Hoe zit het nu echt, en wat moet je weten als je ermee aan de slag wilt? AMT zocht het uit.

Dankzij de komende Euro 7-normen worden uitlaatgassen nog weer een beetje schoner. Maar een verbrandingsmotor helemaal zonder uitlaat? Kan dat? "Jazeker", zei Anton Arnberger namens ingenieursbureau AVL List op het jongste Wiener Motoren Symposium. Hij legde ook uit hoe.

In het Zuid-Hollandse Brielle voegde dealergroep Amega een Kia-dealerschap aan het bestaande Ford-dealerschap toe. In de nieuwe werkplaats lag de uitdaging vooral op het gebied van ruimte. Want hoe creëer je extra werkplekken zonder het vloeroppervlak te vergroten? AMT ging op bezoek, kijk je mee?

Met stip op 12 in AMT Top 15 van best gelezen artikelen in 2025 staat de column van AMT-hoofdredacteur over de apk zoals we die in Nederland kennen. Waarom?

Ruim 390.000 Nissan Qashqais moeten in de EU terug naar de werkplaats vanwege brandgevaar. Daarnaast zijn er recalls voor de Peugeot 3008-5008 en diverse BMW-modellen. Wat moet de werkplaats weten?

De distributieriem maakt steeds vaker plaats voor de distributieketting. Waarom? En: welke problemen komen voor bij en distributieketting? En wat kun je doen om ze te voorkomen?

Door zijn goede warmteafvoer en betrouwbare remprestaties heeft de schijfrem de trommelrem bijna verdrongen. Toch lijkt het erop dat de trommelrem dankzij de fijnstofwetten en elektrificatie aan een tegenoffensief bezig is. Anton de Coster van Continental vertelt erover bij een lezing van ATC-afdeling Limburg.

De 12V-batterij is een cruciaal component in de auto. Is die kapot, dan werkt er niets. Het is dus zaak om die tijdig te testen en zo nodig te vervangen, zelfs in een EV. En ook de HV-batterij van de EV vraagt aandacht, zo laat Midtronics bij een lezing van ATC-Brabant weten. De accu testen is geen verloren energie!

Wat zijn de eigenschappen van waterstof? Hoe wordt het gemaakt? Hoe kan het toegepast worden in auto's en trucks? In een ATC livestream deed ANWB technisch expert Adriaan van Broekhoven uit de doeken hoe waterstof de mobiliteit kan dienen.

Het leek even een gepasseerd station voor personenauto's: waterstof. Maar steeds meer autofabrikanten komen tot de conclusie dat de BEV alléén niet de oplossing vormen. Reden voor Vereniging ATC om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen tijdens een livestream op 17 september.

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt uitlaatgas de dieselmotor uit? Kan het DPF blijven zitten als je de turbo vervangt? Beschadigt spoelen het DPF? De antwoorden op deze en meer vragen lees je in dit artikel!

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto Technisch Trainings Centrum geeft tekst en uitleg over problemen én oplossingen tijdens een lezing van ATC Oost-Brabant.

Toyota stopt met de Mirai en het lijkt een eeuwigheid te duren voordat er voldoende waterstof tankstations in Nederland staan. En dat, terwijl de laadpalen als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten… Niet het meest rooskleurige toekomstbeeld voor waterstof zou je denken, of is er toch hoop voor deze lichtste vorm van energie?
