ANWB
BorgWarner toont nieuwe 800V power module
BorgWarner introduceert een nieuwe dubbelzijdig gekoelde 800V SiC-power module en een multilevel inverter voor efficiëntere elektrische voertuigen.
BorgWarner introduceert een nieuwe dubbelzijdig gekoelde 800V SiC-power module en een multilevel inverter voor efficiëntere elektrische voertuigen.
Moderne motoren stellen steeds hogere eisen aan smeermiddelen. Ze moeten extreme druk en temperaturen kunnen weerstaan. Champion Oil ontwikkelt high-performance oliën met geavanceerde additieven, klaar voor downsizing, elektrificatie en duurzaamheid - van low viscosity motorolie tot hergebruikte olie voor raceauto's.
Deel 1 van de AMT Kennistest zit er inmiddels op. Wie heeft er een Eurol smeermiddelenpakket gewonnen?
Op de bedrijfswagenshow in Birmingham onthulde Renault hun nieuwe elektrische drie-eenheid Trafic, Goelette en Estafette. Of, misschien toepasselijker: het nieuwe samenwerkingsbedrijf Flexis introduceerde zijn eerste drie modellen, die vanaf 2026 te koop komen. Flexis is namelijk door Renault, Volvo en CMA-CGM opgericht.
Volkswagen past een klein aantal zeer krachtige computers toe in het Modular Electric Drive-platform (MEB) van de ID-familie. Hoe werkt dat? Gino Decoster ontleedt VW's nieuwe netwerkarchitectuur.
Renault rust de Captur en Symbioz uit met een nieuwe 1.8-liter full hybrid E-Tech 160-aandrijflijn. De nadruk ligt op efficiëntere verbranding, meer trekkracht én een aangepaste transmissie zonder traditionele koppeling.
Een BMW X5 xDrive45e heeft een defecte frontradar. Met hulp van CLEVER DiagnostiX wordt de sensor gecodeerd en gekalibreerd. Diagnose op afstand spaart tijd en voorkomt fouten.
Een monteur krijgt de opdracht een Ford Transit Connect 1.5 TDCi (bouwjaar 2019, 22.711 km) te onderzoeken. De eigenaar meldt dat de motor niet meer wil starten na een wasbeurt.
De ruitensproeier van de Volkswagen Polo 6R 1.2 TSI (CBZC) geeft vaak problemen. Arjen Woudstra van GMTO legt uit hoe je deze storing snel en efficiënt oplost.
Remkrachtverschil meer dan 50 % op gestuurde as…, loszittend stuurhuis…, niet werkende dimlichtschakelaar…, doorzichtbaarheid schoonmaakgebied ruitenwissers ernstig aangetast..., onvoldoende laadvermogen band…, onvoldoende bandenprofiel…, gebroken veer… Allemaal defecten die in de Europese richtlijn voor de APK het stempel 'gevaarlijk gebrek' hebben. De richtlijn telt er 71. De RDW wil de APK-keurmeester gebruiken om hun invloed op de verkeersveiligheid te beperken. Goed idee?
Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de APK Keurmeesterquiz. Deze keer krijg je te maken met een Mini. De keurmeester deed een viergasmeting. En hij las het EOBD-systeem uit. Daarbij bleef de MIL branden en er kwam een foutcode aan het licht. Aan jou om de resultaten te beoordelen. Goed- of afkeur? En: Waarom?
Weet je het nog, de APK Keurmeesterquiz met de pick-up truck 'met zonder' derde remlicht. Was dat APK-goed- of afkeur? 86 APK-keurmeesters en andere autotechnici bogen zich erover. Kwamen zij tot de juiste keuringsbeslissing? En wisten zij die goed te onderbouwen? We vragen het juryvoorzitter en APK-trainer bij Innovam, Dirk Roozen.
Een BMW 4 Coupé zonder trekkracht: dat is alsof je een topsprinter op de startlijn ziet staan met zijn veters aan elkaar geknoopt. Allesbehalve een fijne situatie natuurlijk. De BMW schoot bovendien continu in de noodloop en leverde nauwelijks vermogen. Weliswaar een duidelijke indicatie dat er iets goed mis is. Wat denk jij? Is dit een 'turboprobleem' of is er meer aan de hand?
Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) zijn onmisbaar voor een veilige werkomgeving. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT, gaat het gebruik van PBM's niet alleen om voldoen aan de wet, maar vooral om investeren in de gezondheid en veiligheid van medewerkers.
Twintig jaar sleutelde David aan bedrijfswagens bij een merkdealer, tot hij besloot om het stuur om te gooien. Nu zet hij al een aantal jaren zijn kennis en ervaring in als Inspecteur beoordeling zware voertuigen bij de RDW. Waarom koos hij voor de RDW?
Al vijftig jaar leidt Jan van Poppelen het familiebedrijf dat zijn vader ooit als autohobby begon. Wat begon als een kleine werkplaats is uitgegroeid tot een bloeiend autobedrijf in Reek. Waarom koos Jan ervoor om zich aan te sluiten bij Autovakmeester?
Er bestaan genoeg formules voor universele garages, maar wie ondersteunt de dealers die de universele markt willen veroveren? De oplossing is AutoGlobe.
Bij aanschaf van een Snap-on Triton D10-tester verzorgt EuroTech Center in Soest een producttraining. Maar EuroTech Center doet meer voor gebruikers van Snap-on diagnose-apparatuur. Directeur Pedro Roodenburg legt uit hoe dat werkt.
We zien volop ontwikkelingen in banden. Niet alleen de wiel- en bandenmaten groeien, ook de populariteit van de all-season band neemt toe. En zijn grotere wielen dan echt minder zuinig? Dat en meer zochten we voor je uit. Je leest het hier, in AMT 4.
Moderne aircosystemen worden steeds slimmer. In AMT 3 bekijken we de nieuwste aircosystemen. Ook gaan we na hoe rendabel het is voor autobedrijven om te investeren in aircoservice.
Geen woorden maar data! In AMT 2 kijken we naar hoe data het autobedrijf helpt slimmer en efficiënter te werken. Hoe zet je data om in daden?
Nieuw jaar, nieuw jasje! In het eerste nummer van AMT van dit jaar lees je over de uitdagingen in de schadeherstelbranche. Onderwerpen zoals de toenemende complexiteit van autotechniek en de daarmee stijgende kosten komen aan bod. Maar ook: hoe kun je complexe reparaties uitvoeren op OEM-niveau, tegen acceptabele kosten, nu en in de toekomst?