Door een virtual reality bril kijken naar de garage van de toekomst

Door een virtual reality bril kijken naar de garage van de toekomst

Bas Koeten Racing prepareert en onderhoudt al ruim twintig jaar racewagens voor sprint- en endurance-wedstrijden; van Ford Fiesta tot Porsche GT3. Zij verzorgen elk onderdeel bij een succesvolle deelname, zoals logistiek, hospitality, coaching en tracksupport tijdens races in Europa, en soms daarbuiten. "We gaan altijd voor topprestaties," aldus Dorathé Slagter, Coördinator Backoffice.

In totaal heeft Bas Koeten Racing zo’n 25 auto’s in beheer en staan twee racetrucks klaar voor transport naar evenementen. Het vergt kennis en ervaring om te bepalen welke onderdelen en andere materialen er bij een evenement nodig zullen zijn. Onzekerheden worden beperkt door preventief onderhoud te plannen: “We houden niet van verrassingen en kunnen dankzij onze ervaring goed vooruitkijken. Prepareren is beter dan repareren,” stelt Dorathé.

Hoewel de werkzaamheden zeer divers zijn, heeft Bas Koeten Racing geen groot personeelsbestand: “Ons team telt acht vaste medewerkers. Bij evenementen huren we een extra “schil” van vaste monteurs en data-engineers in. Verder begeleiden we in de werkplaats en op de circuits studenten en stagiairs. We vinden het belangrijk een toekomstige generatie op te leiden.”

Toekomst

Mobiliteit verandert. De racewereld volgt die ontwikkelingen: “We proberen daar actief bij betrokken te zijn, of het nu waterstof of elektrisch is. Zo heeft een van onze jongste coureurs aan de NXT Gen Cup deelgenomen, een geheel elektrisch kampioenschap. Daar willen we van leren.” Om diezelfde reden heeft Bas Koeten Racing contact opgenomen met OOMT. “OOMT heeft een Virtual Reality-programma om kennis te maken met de werkplaats van de toekomst. We wilden zien wat dat voor ons bedrijf kan betekenen. Met Hannie Hulleman en Corneel de Ruiter van OOMT hadden we een waardevolle discussie over wat er gaat veranderen en wat hetzelfde blijft in de toekomst. Het is fijn om met iemand te kunnen sparren en kennis te delen.”

Glazen bol

Het bleek nuttig om samen met OOMT naar het garagebedrijf van de toekomst te kijken: “Wij zijn geen standaard garagebedrijf, maar er zijn parallellen. We kunnen eruit pikken wat voor ons waardevol is,” vervolgt Dorathé. “Niemand heeft een glazen bol, maar je kunt wel logisch vooruitdenken. We zien, naast toepassing bij preparatie of bijscholing, ook mogelijkheden om VR in te gaan zetten voor coaching van coureurs in een virtuele omgeving. Ook op het gebied van entertainment zien we kansen. Digitalisatie kan dus in verschillende vormen een belangrijke rol spelen. Als je goed nadenkt ga je vooral veel mogelijkheden zien in plaats van onmogelijkheden. Door de gesprekken met OOMT hebben we inspiratie opgedaan en merk je dat sommige gesprekken aan de kantinetafel heel anders zijn dan voorheen.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie...

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

Gegevens uit de auto over verbruik, emissieproblemen en meer moeten in Euro 7 voor de automobilist open liggen – lees: alles zonder diagnosetester in te zien. - Foto: Bosch

Euro 7: vragen voor autobedrijf en klant

Het is bijna klaar, de nieuwe Euro 7 emissie-eisen-toevoeging aan de Europese typekeuringvoorschriften 2018/858. Het Europees parlement ging in maart...