Met VR kijken naar de garage van de toekomst

Met VR kijken naar de garage van de toekomst

Bas Koeten Racing prepareert en onderhoudt al ruim twintig jaar racewagens voor sprint- en endurance-wedstrijden; van Ford Fiesta tot Porsche GT3. Zij verzorgen elk onderdeel bij een succesvolle deelname, zoals logistiek, hospitality, coaching en tracksupport tijdens races in Europa, en soms daarbuiten. "We gaan altijd voor topprestaties," aldus Dorathé Slagter, Coördinator Backoffice.

In totaal heeft Bas Koeten Racing zo’n 25 auto’s in beheer en staan twee racetrucks klaar voor transport naar evenementen. Het vergt kennis en ervaring om te bepalen welke onderdelen en andere materialen er bij een evenement nodig zullen zijn. Onzekerheden worden beperkt door preventief onderhoud te plannen: “We houden niet van verrassingen en kunnen dankzij onze ervaring goed vooruitkijken. Prepareren is beter dan repareren,” stelt Dorathé.

Hoewel de werkzaamheden zeer divers zijn, heeft Bas Koeten Racing geen groot personeelsbestand: “Ons team telt acht vaste medewerkers. Bij evenementen huren we een extra “schil” van vaste monteurs en data-engineers in. Verder begeleiden we in de werkplaats en op de circuits studenten en stagiairs. We vinden het belangrijk een toekomstige generatie op te leiden.”

Toekomst

Mobiliteit verandert. De racewereld volgt die ontwikkelingen: “We proberen daar actief bij betrokken te zijn, of het nu waterstof of elektrisch is. Zo heeft een van onze jongste coureurs aan de NXT Gen Cup deelgenomen, een geheel elektrisch kampioenschap. Daar willen we van leren.” Om diezelfde reden heeft Bas Koeten Racing contact opgenomen met OOMT. “OOMT heeft een Virtual Reality-programma om kennis te maken met de werkplaats van de toekomst. We wilden zien wat dat voor ons bedrijf kan betekenen. Met Hannie Hulleman en Corneel de Ruiter van OOMT hadden we een waardevolle discussie over wat er gaat veranderen en wat hetzelfde blijft in de toekomst. Het is fijn om met iemand te kunnen sparren en kennis te delen.”

Glazen bol

Het bleek nuttig om samen met OOMT naar het garagebedrijf van de toekomst te kijken: “Wij zijn geen standaard garagebedrijf, maar er zijn parallellen. We kunnen eruit pikken wat voor ons waardevol is,” vervolgt Dorathé. “Niemand heeft een glazen bol, maar je kunt wel logisch vooruitdenken. We zien, naast toepassing bij preparatie of bijscholing, ook mogelijkheden om VR in te gaan zetten voor coaching van coureurs in een virtuele omgeving. Ook op het gebied van entertainment zien we kansen. Digitalisatie kan dus in verschillende vormen een belangrijke rol spelen. Als je goed nadenkt ga je vooral veel mogelijkheden zien in plaats van onmogelijkheden. Door de gesprekken met OOMT hebben we inspiratie opgedaan en merk je dat sommige gesprekken aan de kantinetafel heel anders zijn dan voorheen.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT.