APK Keurmeesterquiz: deeltjestest met foutcodes

APK Keurmeesterquiz: deeltjestest met foutcodes
Het MIL-lampje brandt en de EOBD-scanner geeft foutcodes.

Ben jij een goede APK Keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de AMT PSB APK Keurmeesterquiz. Deze keer krijg je te maken met een diesel waarvan de uitlaatgassen niet in orde zijn. Of toch wel? Goed- of afkeur?

We zijn er even tussenuit geweest met de APK keurmeesterquiz, maar misschien herinner je je toch nog van eerdere afleveringen dat juryvoorzitter en PSB-APK-trainer Martin Pardoel geen genoegen neemt met alleen het antwoord op de vraag: “Goed- of afkeur?” Er hoort altijd een goede uitleg bij. Inclusief de gebruikte artikelnummers uit de APK-regelgeving! Hou je daar rekening mee, dan kom je zomaar in aanmerking voor een eervolle vermelding in AMT. Veel succes!

Roetfilter: ‘Ja’

Oké, het woord is aan Martin Pardoel: “Voorafgaand aan de keuring van een personenauto met dieselmotor en roetfilter, met een DET van 28 augustus 2012,  ziet de keurmeester in het raadpleegscherm bij de brandstofcode de letters D en E staan. Bij de vermelding ‘Roetfilter verplicht’ staat ‘Ja’.

Het raadpleegscherm zegt: 'Roetfilter verplicht: Ja'
Het raadpleegscherm zegt: 'Roetfilter verplicht: Ja'

EOBD-scan

Als hij de auto start en naar binnen rijdt valt het de keurmeester op dat de auto snel stationair loopt. En hij ziet dat het MIL-lampje brandt. Daarom besluit hij tijdens de keuring een EOBD-scan uit te voeren. De scanner geeft aan dat het MIL-lampje moet branden en dat de foutcode's P 0650 en P 0530 aanwezig zijn. Van de 16 Readiness-testen zijn er twee niet voltooid.

Bij de deeltjestelling leest hij 950.000 #/cm3 uit bij een stationair toerental van 1150 rpm.

APK Keurmeesterquiz: Twee vragen

Dat brengt Pardoel bij de twee vragen van deze APK Keurmeesterquiz. Je vindt en beantwoordt ze in het formulier hieronder.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Deze artikelen werden in 2024 het best gelezen op AMT.nl

Deze artikelen werden in 2024 het best gelezen op AMT.nl

We blikken terug op 2024 en wat hebben we weer veel mooie artikelen voorbij zien komen. Wat waren de best gelezen artikelen? We maakten een Top 10.

Een steekproefcontroleur van de RDW controleert een zojuist uitgevoerde APK-keuring. - Foto: RDW

Recordaantal APK-keuringen in 2024

In 2024 heeft de RDW voor het eerst meer dan 8 miljoen APK-afmeldingen voor personenauto's ontvangen.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Dit is de dienst die de APK-erkenninghouder verricht voor zijn klant, de auto-eigenaar. RDW en belastingdienst zien het incasseren van afmeldkosten bij die klant en afdragen aan de RDW ook als dienst.

Moet je BTW afdragen over APK-afmeldkosten? Vervolg!

Terug naar juli 2024. "Reken je BTW over APK-afmeldkosten?", vroegen we je toen. En we zochten uit of dat terecht was. Dat bleek een arbeidsintensief karwei, maar leverde boeiende details op. Gelukkig kregen we hulp van een advocaat. Zij pakt de zaak nu weer op. Krijgen we daarmee een definitief antwoord? Nee, nog niet, maar wel een twee belangrijke tips!

Brengt deze meer of minder omzet naar de werkplaats? En hoe zit het met de marge op dat onderhoud? (Bron: ANP)

Vraagt EV méér of mínder onderhoud?

Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2035? En hebben die meer of minder onderhoud nodig dan auto's met verbrandingsmotor? Met andere woorden, hoe gaat de werkplaatsomzet zich ontwikkelen? Omdat glazen bollen hier niet helder over zijn, nemen we onze toevlucht tot data. Hoe zien de onderzoekers van Trend RX en WESP de toekomst van de werkplaats?

Auto's worden slimmer, diagnoseapparatuur ook. Wat kan je er allemaal mee?

Wat kan de diagnoseapparatuur van zeven verschillende merken?

Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. Maar wat kan die apparatuur precies? Een opsomming van de capaciteiten van de apparatuur van zeven merken.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschapGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.