Trotse eerste autospuiter Elise Blonk: 'Het liefst sta ik in de spuitcabine'

Trotse eerste autospuiter Elise Blonk: 'Het liefst sta ik in de spuitcabine'
Foto: Joris Telders

In Trots op het Vak zetten we deze keer de spotlights op Elise Blonk. Zij is eerste autospuiter bij Broekhuis Autoschade Ede.

Elise Blonk is 28 en kwam via een omweg in de spuitcabine van Broekhuis Autoschade terecht. Als ze niet in de spuitcabine staat, rijdt Elise het liefst op haar Kawasaki Ninja 650.

Waarom heb je voor het vak gekozen?

"Ik heb een opleiding restauratieschilder gedaan, maar het theoretische deel lag mij niet helemaal. Ik ben gaan zoeken in een soortgelijk vakgebied en kwam de vacature autospuiter tegen."

Wat vind je het leukste werk?

"Strakmaken, voorbewerking en af en toe een klein plaatwerkklusje, maar het liefst sta ik in de cabine."

Wat is je favoriete automerk, waarom?

"Audi; luxueus, sportief en het ziet er goed uit."

Wat is je favoriete gereedschap?

"Ik heb er twee: 1: mijn DV1 verfspuitpistool en 2: oordoppen tegen de slechte grappen van mijn collega's."

Welke opleiding heb je gedaan?

"Restauratieschilder, Niveau 3 Eerste Autospuiter en daarna diverse cursussen."

Wat zou je willen veranderen in de autobranche?

"Meer begrip tussen klanten en personeel. Soms is het bijvoorbeeld lastig om uit te leggen waarom een kleur er anders uitziet op de auto, maar wel goed is, door hoekverschil of lichtval."

We staan te weinig stil hoe wij met z'n allen van een klapper toch weer een mooie auto maken. Wees trots op je werk en heb er plezier in”
— Elise Blonk

Waar ben je het meest trots op?

"Dat ik zo ver ben gekomen in deze wereld. Je moet stevig in je schoenen staan in deze mannenwereld. Veel mannen vinden dat leuk, maar sommigen testen mij uit. Ik verbeter mijzelf daar wel door."

Elise Blonk: "Je moet stevig in je schoenen staan in deze mannenwereld." - Foto: Joris Telders
Elise Blonk: "Je moet stevig in je schoenen staan in deze mannenwereld." - Foto: Joris Telders

Wat is je droombaan?

"Vooral het creatieve deel van special paint lijkt mij geweldig om te doen, dus customizen, pinstriping en airbrushen."

Als ik niet aan het werk ben dan...

"... rij ik op mijn Kawasaki Ninja 650. Ik heb al wat ideetjes hoe ik 'm wil spuiten."

Heb je een tip voor collega's?

"We staan te weinig stil hoe wij met z'n allen van een klapper toch weer een mooie auto maken. Wees trots op je werk en heb er plezier in."

Lees meer over

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...