Gesponsord

Vervanging van accu's: profiteer van deze groeimarkt

Vervanging van accu's: profiteer van deze groeimarkt

Exide maakt het autobedrijven makkelijk door op kentekenniveau te vertellen welke accu je moet monteren. Er zijn volop kansen op de vervangingsmarkt van accu's en Exide weet precies hoe je profiteert van deze groeimarkt.

Vorig jaar besloot Exide de distributie uit te besteden aan distributiespecialisten, waaronder Ecobat Benelux, De Hoeve en Wessels + Müller (WM Automaterialen). Jochen Gräfe, die sinds 2015 bij Exide werkt en sinds april 2022 directeur verkoop en marketing van Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en de Benelux is, ging daardoor in Nederland van vierhonderd klanten terug naar veertig. “Sindsdien krijgen we een groter volume accu’s sneller bij de garagebedrijven; de beschikbaarheid en de aantallen zijn toegenomen. Exide is flexibeler geworden en we hebben meer tijd voor technische trainingen. Daardoor kunnen onze klanten de technische voordelen beter commercieel benutten.”

Voor start-stopsystemen en remenergie-regeneratiesystemen zijn nieuwe accusystemen nodig. Exide is de uitvinder van de AGM-accu (Absorbent Glass Mat). Jochen Gräfe: “Ook als je het start/stop-systeem van je auto niet gebruikt, kun je geen normale standaard start- of gelaccu’s monteren, want ‘normale’ accu’s kunnen de cyclische lading niet aan.” Exide voorziet daarom de Exide Excell en Premium (twee krachtige accu’s voor de vervangingsmarkt met respectievelijk vijftien en dertig procent meer startkracht dan andere normale standaard startaccu’s) van een gele waarschuwingssticker: ‘niet geschikt voor auto’s met een start-stop systeem.’ Qua constructie, prestaties en prijs zitten EFB accu’s (Enhanced Flooded Battery) een beetje tussen de normale standaard start- en gelaccu’s en de AGM’s in. EFB-accu’s zijn geschikt voor start-stopsystemen, maar sommige kunnen ook energieoverschotten en vermogenstekorten bufferen.

Jochen Gräfe: “Met goede kwaliteit accu’s komen de klanten terug en niet de
goederen."
Jochen Gräfe: “Met goede kwaliteit accu’s komen de klanten terug en niet de goederen."

Hoe kies je de juiste accu?

Er zijn normale standaard start-, gel-, AGM- en EFB-accu’s. Door het samenspel van auto, accu en accumanagementsysteem is de consequentie van een verkeerde keuze groot: defecte accu’s, foutcodes, vreemde storingen of noodloop. En dan speelt ook nog de capaciteit in ampère uur (Ah) en het ampèrage aan koudstartstroom (CCA, Cold Cranking Ampères) een rol. Hoe kies je met zoveel variabelen toch de juiste accu?
Jochen Gräfe: “Volg het advies van de autofabrikant; vervang AGM door AGM en EFB door EFB en let op de etiketten. Exide heeft een Nederlandstalige app -de Exide Battery Finder- met verschillende zoekmogelijkheden. Zoals op kenteken, merk/type auto en op de typenummers van alle bekende accumerken. Je leest ook of je de accu moet inleren en waar deze is gemonteerd, want soms is dat onder een luchtfilter. Onderschat het belang van een goede accukeuze niet. De juiste accu gaat lang mee en zorgt dat het batterijmanagementsysteem de dynamo minder hard laat werken; dat bespaart brandstof.”

Volop kansen op de accumarkt

De eerste generatie accu’s van de start-stopsystemen (zo rond 2008) en die van remenergie-regeneratiesystemen (2014/2015) zijn nu aan vervanging toe. Voor autobedrijven liggen er enorme kansen op de vervangingsmarkt; de Wegenwacht verkoopt nu al tienduizenden accu’s per jaar. Jochen Gräfe: “Maar als jij de accu doormeet, verkoop jij die accu. Als een klant voor bijvoorbeeld een bandenwissel komt, meet dan gelijk de accu door.”
Veel automobilisten denken dat accu’s zomaar kapot gaan, maar accufalen is aan het verloop van de meetresultaten voorspelbaar. Met de Exide EBT965P accutester meet en analyseer je de resterende energie en het gebruik van alle verschillende accutypen. Je kunt de resultaten uitprinten of naar de klant mailen. Jochen Gräfe: “Met goede kwaliteit accu’s komen de klanten terug en niet de goederen."

Dit artikel is gesponsord door Exide.

De hoogvoltage batterij in een hybride of volledig elektrisch voertuig kan stuk. Én je kunt zo’n batterij repareren.
EV

(PH)EV in de werkplaats deel 1: HV-batterij reparatie en balancering

"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC's. AMT was erbij. Verslag in drie delen.

Het nieuwe batterijwarehouse in Emmerich, Duitsland, voldoet aan alle Europese veiligheidsnormen.
Accu & batterij

JCL Logistics Benelux opent nieuw lithium-ion batterijwarehouse

JCL Logistics kondigde onlangs de opening van een ultramodern lithium-ion batterijwarehouse aan. Dit nieuwe warehouse, gelegen nabij het internationale crossdock en andere logistieke faciliteiten van JCL in 's-Heerenberg, biedt volgens JCL een ideale oplossing voor bedrijven die veilige en efficiënte opslag van Li-ionbatterijen zoeken.

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Batterijchemie, pakketopbouw en elektronica verbeteren steeds, het enige dat P3/Aviloo niet uitzocht is in hoeverre nieuwe batterijtypes langer meegaan dan oudere. (foto Audi)
EV

Levensduur HV-batterij geen punt van zorg

Het Duitse bedrijfsadviesbureau P3 onderzocht uit praktijkgegevens van Aviloo Batterijdiagnose hoe de echte levensduur van HV-batterijen in auto's zich aftekent. Conclusie: geen reden tot zorg om voortijdige hoge vervangingskosten.

Met de opkomst van de elektrische auto steeg ook het aantal pechhulpverleningen aan elektrische auto's.  - Foto: ANWB
ANWB Wegenwacht

Pech met EV vooral door lekke band en accuproblemen

In 2024 bood de ANWB Wegenwacht ruim 1,3 miljoen keer hulp. Vooral elektrische auto's zorgden voor meer pechgevallen, met accu's en lekke banden als belangrijkste oorzaken.

Max Verstappen onderweg naar zijn vierde wereldtitel tijdens de Las Vegas Grand Prix. - Foto: ANP / Sem van der Wal
Accu & batterij

Racen onder hoogspanning: zo werkt de HV-batterij in een Formule...

In 2014 na de Formule 1 afscheid van de atmosferische V8. Daarvoor in de plaats kwam een drukgevulde, hybride 1.6 V6. Met F1-kenner Robby Camps duiken we in de batterijtechniek.

Chang Duckhyun, hoofd van Samsung Electro-Mechanics deed de aankondiging  tijdens CES 2025. Foto: Samsung Electro-Mechanics
Accu & batterij

Zien we de Samsung solid-state batterij in 2027 in EV's?

Samsung geeft aan op schema te liggen met de productie van de oxide solid-state batterij met record energiedichtheid en geeft aan de batterij dit jaar nog af te leveren.

Foto: Shutterstock
Accu & batterij

Natrium-ionbatterijen nog geen concurrent voor lithium-ion

Natrium-ionbatterijen worden gepresenteerd als goedkoper en duurzamer dan lithium-ion. Toch zijn doorbraken nodig om grootschalige toepassing te bereiken.