René Brands (Dupag): 'Er valt nog veel terrein te winnen'

Hoewel Fuchs de grootste onafhankelijke smeerolieproducent ter wereld is en het merk door menig fabrikant van zowel voertuigen als aandrijftechnieken als first-fill-product gebruikt wordt, is er met betrekking tot de bekendheid in automotive Nederland nog veel terrein te winnen.
Voor Fuchs valt er qua bekendheid in Nederland nog flink terrein te winnen.

“Dat terrein winnen past goed bij ons”, aldus René Brands van de Dupag Group. “Ook de additieven van Mécatech – waarmee we nu een groot marktaandeel bezitten – waren onbekend toen wij er enkele jaren terug mee startten. Er zijn veel parallellen tussen Fuchs en Mécatech waarvan ‘premium kwaliteit’ de grootste gemene deler is.”

Levering: de volgende werkdag

Brands vervolgt: ”Begin 2021 kwamen we met Fuchs in gesprek over de mogelijkheden om hoofddistributeur automotive voor de Nederlandse markt te worden. Vanaf toen zijn de ontwikkelingen snel gegaan. ‘Industrie’ is aan het gamma toegevoegd en recent ook ‘Fuchs-Silkolene’ waarmee we de motorbranche van de beste oliën kunnen voorzien. Onze organisatie met technisch apecialisten onderweg en een goede logistiek met ruime voorraden (levering: de volgende werkdag), helpt ons een sterke groei te realiseren.”

Het 6/99-concept

“De strategie van Fuchs – met veel OEM-producten – levert ons een maximum aan goedkeuringen op. Een goedkeuring is daadwerkelijk iets anders dan een aanbeveling. Vooral in het geval van garantieaansprakelijkheid speelt dit een belangrijke rol. Hierdoor kunnen we dealers en merkspecialisten heel specifiek en breed bedienen. De universele markt benaderen we duidelijk anders. Hier adviseren we gebruik te maken van hoog gekwalificeerde oliën die meerdere specificaties overstijgen. Het resultaat is dat we met betrekkelijk weinig oliën een heel breed wagenpark kunnen bedienen. We noemen dit het 6/99 concept; met zes verschillende oliën dekken we in een gemiddelde universele garage 99 procent van het wagenpark af.

De zes oliën zijn niet voor iedere garage hetzelfde. Op basis van het wagenpar worden oliën geadviseerd. Vanzelfsprekend speelt hierbij de kennis van olie en specificaties van onze technische adviseurs een enorm belangrijke rol. Waar voorheen twintig verschillende oliën geen uitzondering waren weten we dat terug te brengen naar zes. Dit heeft nogal wat gevolgen; meer overzicht, beter voorraadbeheer, lagere voorraadkosten, minder afval van verpakkingen en meer ruimte in de werkplaats. Onze klanten zijn heel blij met dit 6/99 concept”, besluit Brands.

Roeland en Roos – samen eigenaar van Flushed – tussen de olievoorraad.

Flushed is al jaren tevreden klant

Roeland Siderius van Flushed uit Woerden is al vanaf de start van zijn bedrijf in 2015 tevreden gebruiker van Fuchs. Reden destijds om voor Fuchs te kiezen waren de vele fabrieksgoedkeuringen op de oliën.

“We willen onderscheidend zijn in kwaliteit en specialisatie. Onze specialisatie is ‘spoelen van automaten en motoren’ en we zijn erg scherp op gebruik van de juiste olie voor iedere motor of automaat. Dat dit een goede keuze is wordt in de praktijk bewezen met goede resultaten en tevreden klanten.”

Ook voor de ‘spoelmiddelen’ weet Flushed de Dupag Group te vinden. Geen solvents in de motorflush was voor Roeland een belangrijk criterium bij de keuze. “De samenwerking met de Dupag Group verloopt bijzonder goed. De voorraden zijn op peil en er zijn goede afspraken en opvolging over de eigen voorraden. Een prettig gegeven gezien de groeiambities van Flushed met inmiddels drie eigen vestigingen (Woerden, Brummen en Schiedam), en een franchiseorganisatie in ontwikkeling.”

Dit artikel is gesponsord door Dupag Group

Ook interessant:

Het is een dilemma van iedere occasionverkoper: hoe voorkom ik dat kosten in de garantieperiode de marge tenietdoen, of erger, dat er geld achteraan moet?

Hoe hou jij de garantiekosten beheersbaar?