René Brands (Dupag): 'Er valt nog veel terrein te winnen'

René Brands (Dupag): 'Er valt nog veel terrein te winnen'
Voor Fuchs valt er qua bekendheid in Nederland nog flink terrein te winnen.

Hoewel Fuchs de grootste onafhankelijke smeerolieproducent ter wereld is en het merk door menig fabrikant van zowel voertuigen als aandrijftechnieken als first-fill-product gebruikt wordt, is er met betrekking tot de bekendheid in automotive Nederland nog veel terrein te winnen.

“Dat terrein winnen past goed bij ons”, aldus René Brands van de Dupag Group. “Ook de additieven van Mécatech – waarmee we nu een groot marktaandeel bezitten – waren onbekend toen wij er enkele jaren terug mee startten. Er zijn veel parallellen tussen Fuchs en Mécatech waarvan ‘premium kwaliteit’ de grootste gemene deler is.”

Levering: de volgende werkdag

Brands vervolgt: ”Begin 2021 kwamen we met Fuchs in gesprek over de mogelijkheden om hoofddistributeur automotive voor de Nederlandse markt te worden. Vanaf toen zijn de ontwikkelingen snel gegaan. ‘Industrie’ is aan het gamma toegevoegd en recent ook ‘Fuchs-Silkolene’ waarmee we de motorbranche van de beste oliën kunnen voorzien. Onze organisatie met technisch apecialisten onderweg en een goede logistiek met ruime voorraden (levering: de volgende werkdag), helpt ons een sterke groei te realiseren.”

Het 6/99-concept

"De strategie van Fuchs – met veel OEM-producten – levert ons een maximum aan goedkeuringen op. Een goedkeuring is daadwerkelijk iets anders dan een aanbeveling. Vooral in het geval van garantieaansprakelijkheid speelt dit een belangrijke rol. Hierdoor kunnen we dealers en merkspecialisten heel specifiek en breed bedienen. De universele markt benaderen we duidelijk anders. Hier adviseren we gebruik te maken van hoog gekwalificeerde oliën die meerdere specificaties overstijgen. Het resultaat is dat we met betrekkelijk weinig oliën een heel breed wagenpark kunnen bedienen. We noemen dit het 6/99 concept; met zes verschillende oliën dekken we in een gemiddelde universele garage 99 procent van het wagenpark af.

De zes oliën zijn niet voor iedere garage hetzelfde. Op basis van het wagenpar worden oliën geadviseerd. Vanzelfsprekend speelt hierbij de kennis van olie en specificaties van onze technische adviseurs een enorm belangrijke rol. Waar voorheen twintig verschillende oliën geen uitzondering waren weten we dat terug te brengen naar zes. Dit heeft nogal wat gevolgen; meer overzicht, beter voorraadbeheer, lagere voorraadkosten, minder afval van verpakkingen en meer ruimte in de werkplaats. Onze klanten zijn heel blij met dit 6/99 concept”, besluit Brands.

Roeland en Roos – samen eigenaar van Flushed – tussen de olievoorraad.
Roeland en Roos – samen eigenaar van Flushed – tussen de olievoorraad.

Flushed is al jaren tevreden klant

Roeland Siderius van Flushed uit Woerden is al vanaf de start van zijn bedrijf in 2015 tevreden gebruiker van Fuchs. Reden destijds om voor Fuchs te kiezen waren de vele fabrieksgoedkeuringen op de oliën.

“We willen onderscheidend zijn in kwaliteit en specialisatie. Onze specialisatie is ‘spoelen van automaten en motoren’ en we zijn erg scherp op gebruik van de juiste olie voor iedere motor of automaat. Dat dit een goede keuze is wordt in de praktijk bewezen met goede resultaten en tevreden klanten.”

Ook voor de ‘spoelmiddelen’ weet Flushed de Dupag Group te vinden. Geen solvents in de motorflush was voor Roeland een belangrijk criterium bij de keuze. “De samenwerking met de Dupag Group verloopt bijzonder goed. De voorraden zijn op peil en er zijn goede afspraken en opvolging over de eigen voorraden. Een prettig gegeven gezien de groeiambities van Flushed met inmiddels drie eigen vestigingen (Woerden, Brummen en Schiedam), en een franchiseorganisatie in ontwikkeling.”

Dit artikel is gesponsord door Dupag Group

Foto: Eurol

Eurol smeert Indycar van Chip Ganassi Racing

Het Nederlandse Eurol is in 2025 technisch partner van Chip Ganassi Racing, dat uitkomt in de Indycar Series.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Eurol introduceert de Ultrance HMB 0W-40, een volsynthetische motorolie speciaal ontwikkeld voor hybride voertuigen van Mercedes-Benz.

Volsynthetische motorolie van Eurol voor Mercedes-benz hybrides

Eurol introduceert de Ultrance HMB 0W-40, een volsynthetische motorolie speciaal ontwikkeld voor hybride voertuigen van Mercedes-Benz.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.