Trots op het vak: Hans van Rengs, docent TruckAcademy / Automotive College

Hans van Rengs (51) is docent Bedrijfs- en Autotechniek bij de TruckAcademy en het Automotive College in Nieuwegein. In de rubriek 'Trots op het vak' vertelt hij over zijn werk, het opleiden van nieuwe technici, maar ook zijn favoriete gereedschap. Waarom is die scope zo belangrijk?

1 Wat vind je zo mooi aan dit vak?

Ik startte in de Bedrijfsautotechniek bij de Koninklijke Landmacht. De diverse technieken, van elektrische tot hydraulische, vond ik erg interessant. Later mocht ik als instructeur mijn kennis overdragen aan jongeren. Uiteindelijk stapte ik over naar het MBO-onderwijs.

2 Wat vind je het leukste werk?

De omgang met onze studenten. Het overbrengen van vakkennis, ervaringen maar ook het vormen van deze nieuwe collega’s is iets dat mij heel veel energie geeft.

3 Waar loop je tegenaan in de praktijk?

Het gebrek aan tijd om zelf dicht bij de praktijk te blijven. Er is te veel administratie in het onderwijs. Dat komt de kwaliteit van de lessen niet ten goede.

4 Wat is je favoriete gereedschap?

In het theorielokaal het Smartboard, in de praktijk de Labscope.

5 Wat wil je nog leren?

Ik zou meer kennis willen hebben over analyseren van signalen die je met scope en hulpmiddelen meet, zodat ik het nut en belang nog beter kan overbrengen op mijn studenten. Zo loop ik een dag in de week ‘stage’ bij Bjorn Scholten van AutoPro, ontzettend nuttig!

6 Waar ben je het meest trots op?

Na mijn kinderen op ons team van de TruckAcademy! We hebben drie jaar keihard gewerkt om voor de BOL- en vooral BBL-leerlingen opleidingen met meer praktijklessen neer te zetten.

7 Wat is je droombaan?

Eigenlijk heb ik die al, als ik alle administratieve rompslomp even vergeet…

8 Als ik niet aan het werk ben dan …

Geef ik spinningles. Een andere hobby is onder de carport op zoek naar storingen in auto’s of het doen van scopemetingen om referentiesignalen op te nemen voor analyse.

9 Welke tip geef je aan de AMT-lezer?

Blijf nieuwsgierig naar nieuwe technieken en zorg dat je met een scope kan werken. Een belangrijk stuk gereedschap dat niet meer valt weg te denken bij een complexe storing.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?