Trots op het vak: Hans van Rengs, docent TruckAcademy / Automotive College

Hans van Rengs (51) is docent Bedrijfs- en Autotechniek bij de TruckAcademy en het Automotive College in Nieuwegein. In de rubriek 'Trots op het vak' vertelt hij over zijn werk, het opleiden van nieuwe technici, maar ook zijn favoriete gereedschap. Waarom is die scope zo belangrijk?

1 Wat vind je zo mooi aan dit vak?

Ik startte in de Bedrijfsautotechniek bij de Koninklijke Landmacht. De diverse technieken, van elektrische tot hydraulische, vond ik erg interessant. Later mocht ik als instructeur mijn kennis overdragen aan jongeren. Uiteindelijk stapte ik over naar het MBO-onderwijs.

2 Wat vind je het leukste werk?

De omgang met onze studenten. Het overbrengen van vakkennis, ervaringen maar ook het vormen van deze nieuwe collega’s is iets dat mij heel veel energie geeft.

3 Waar loop je tegenaan in de praktijk?

Het gebrek aan tijd om zelf dicht bij de praktijk te blijven. Er is te veel administratie in het onderwijs. Dat komt de kwaliteit van de lessen niet ten goede.

4 Wat is je favoriete gereedschap?

In het theorielokaal het Smartboard, in de praktijk de Labscope.

5 Wat wil je nog leren?

Ik zou meer kennis willen hebben over analyseren van signalen die je met scope en hulpmiddelen meet, zodat ik het nut en belang nog beter kan overbrengen op mijn studenten. Zo loop ik een dag in de week ‘stage’ bij Bjorn Scholten van AutoPro, ontzettend nuttig!

6 Waar ben je het meest trots op?

Na mijn kinderen op ons team van de TruckAcademy! We hebben drie jaar keihard gewerkt om voor de BOL- en vooral BBL-leerlingen opleidingen met meer praktijklessen neer te zetten.

7 Wat is je droombaan?

Eigenlijk heb ik die al, als ik alle administratieve rompslomp even vergeet…

8 Als ik niet aan het werk ben dan …

Geef ik spinningles. Een andere hobby is onder de carport op zoek naar storingen in auto’s of het doen van scopemetingen om referentiesignalen op te nemen voor analyse.

9 Welke tip geef je aan de AMT-lezer?

Blijf nieuwsgierig naar nieuwe technieken en zorg dat je met een scope kan werken. Een belangrijk stuk gereedschap dat niet meer valt weg te denken bij een complexe storing.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...