Aanpassingen in APK-keurmeesterexamens en trainingen

Niet alleen de APK-voorwaarden en benodigde apparatuur worden regelmatig aangepast, ook de opleiding wordt zo nu en dan herzien. Nu zijn ook de examens van keurmeesters gemoderniseerd. Hoe? En wat merk je daarvan bij het examen maar ook bij trainingen?

Het examen is nu multiple choice en wordt via een tablet of computer afgenomen. Daarbij is de regelgeving beschikbaar, bovendien hoeven berekeningen niet meer uitgewerkt te worden. Hebben diegenen, die examentrainingen bieden, hun trainingen op de nieuwe examens aangepast? En worden de veranderingen als positief ervaren of juist niet?

Hoe zien trainingen eruit?

Dat zijn vragen voor opleidingsinstituten als Innovam: “Onze examentrainingen zijn inderdaad aangepast aan de nieuwe examens. De trainingen Keurmeester APK 1 en 2 bestaan uit twee theorie- en twee praktijkdagen. Op de theoriedagen nemen we de regelgeving door, zowel met het APK-boek als met de digitale regelgeving. Binnenkort gaan we hier tablets bij gebruiken, net zoals bij het examen.”

“Voor APK 2 is er na de theoriedagen een webinar met extra aandacht voor de remberekeningen. Op de praktijkdagen lost de cursist APK-vraagstukken op bij onze trainingsopstellingen. Op de laatste praktijkdag doen we ook een oefenexamen, helemaal in de stijl en met de timing van het (vernieuwde) echte examen.”

Basiskennis belangrijk

Innovam staat positief ten opzichte van de veranderingen: “De kandidaat kan bepaalde zaken opzoeken. Dat moet hij ook kunnen als hij echt gaat keuren”, aldus APK-specialist Dirk Roozen. Ook het examineren is transparanter: “Het antwoord is bij meerkeuze goed of fout. Dit is bij open vragen lastiger.”

Desalniettemin benadrukt Innovam het belang van een goede basiskennis: “Telkens weer merken de cursisten dat het niet lukt om alles ter plekke op te zoeken. Een goede basiskennis is belangrijk. Daarom moeten cursisten zelf met de lesstof aan de gang. Dat kan aan de hand van onze extra thuiswerkopdrachten in het Innovam-werkboek en via onze online oefenmodule, die we ook aanpassen aan het vernieuwde examen.”

APK-vraag-roestbeoordeling

Basiskennis is belangrijk. Moet je op het examen zo’n roestplek beoordelen, dan lukt het niet om ter plekke alle regels op te zoeken.

Werkboek bij de hand op examen

“Het Innovam-werkboek is ook een belangrijk onderdeel van onze trainingen APK-Bevoegdheidsverlenging. In het werkboek staan de belangrijkste onderwerpen en wijzigingen samengevat. Het werkboek mag je meenemen naar het examen. Er staan ook formules en tabellen in waarmee je sneller en makkelijker de opdrachten kan maken.”

Trainen in coronatijd

“Vanwege corona zijn er al een tijd geen trainingen en APK-examens. Zodra de examens weer gepland worden, gaan we ook weer trainen, in kleine groepen en met veiligheidsmaatregelen. En we gaan online trainen. De afgelopen tijd hebben we onze online APK 2-training verbeterd. En voor de coronaperiode voegen we een extra online variant toe aan ons aanbod: eentje met het werkboek, inclusief uitwerkingen. Al onze APK-trainingen zijn inclusief de online oefenmodule.”

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...