AMT Blackbox: 5 onderdelen, 1460 antwoorden, 1 winnaar

AMT Blackbox: 5 onderdelen, 1460 antwoorden, 1 winnaar
Voelen, nadenken, nog eens voelen. Welk onderdeel voel ik nou?

Wie Auto Prof - AMT Live bezocht op 11, 12 of 13 februari in Gorinchem kon op de AMT stand zijn 'fingerspitzengefühl' testen. Welke vijf onderdelen verstopten we in onze stand? Tijd voor de antwoorden én, de winnaar van de Nintendo Switch!

De AMT Blackbox-actie, vijf vakken waarin een autotechnisch onderdeel ligt. Weet je ze met alleen voelen te raden? 292 deelnemers voerden hun vijf antwoorden in, en dat viel nog niet mee. “Wat is dit voor een rare flexibele ring?” en “Dit moet een oud onderdeel zijn”. Maar ook “Makkie, dit is een TPMS-sensor!”

Dit waren de onderdelen

We nemen de juiste antwoorden even met je door en hebben de onderdelen nog even op hun best op de foto gezet voor we de winnaar bekend maken.

1. (opengewerkte) turbo

Een turbo is van zichzelf natuurlijk niet heel moeilijk om te herkennen, maar deze opengewerkte variant die bij ons op kantoor stond maakte het een stuk lastiger. Toch, de meeste deelnemers hadden deze goed. Top!

2. CVT-duwband

Nummer twee maakten we lastiger. Deze CVT-duwband kregen we eens bij een reportage en wie heeft dit nou in de praktijk in de hand? Nagenoeg niemand. Goed voelen en je een beeld vormen wat er in het vakje ligt was dus nodig. Daar kwam lang niet iedereen uit…

3. Mechanische brandstofpomp

Ook deze was een uitdaging. Op een stoffige zolder vonden we deze mechanische brandstofpomp voor een Renault 9, 11 en 5. Ook hier was goed voelen nodig, maar het heveltje zou een punt van herkenning moeten zijn, net als de twee buisjes. Hier slaagde een kwart van alle deelnemers.

4. TPMS-sensor

Tja, na twee lastige wilden we niet iedereen ontmoedigen. Veel deelnemers wisten het binnen enkele seconden al: “Een bandenspanningssensor, super simpel!”. En dat bleek, want we tellen 287 keer een goed antwoord.

5. Spanrol

Ook deze spanrol was snel geraden. Sommigen hielden het op een looprol, dat is niet juist, want met goed voelen kon je ontdekken dat het toch echt een spanrol moest zijn.

Note: Soms bleek dat een onderdeel stiekem was gewisseld met een ander vakje. Uiteraard had dit geen invloed op je winkansen.

En de winnaar is…

292 ingevulde formulieren en lang niet iedereen had álles goed. We husselden in Excel alle deelnemers door elkaar zodat het niet uitmaakt of je op de eerste of laatste dag hebt deelgenomen. Vervolgens laten we een online nummer-trek programma een getal uitspugen tussen de 1 en 292.

Ah, nummer 75. Wie staat op regel 75? En heeft hij/zij alles goed?

Helaas, de mechanische brandstofpomp bleek een moeilijke, carburateur als antwoord is echt fout. Het volgende getal: 229. Eens kijken naar de antwoorden: Turbo, CVT-band, Mechanische benzinepomp, Bandenspanningssensor, Spanrol distributie. Allemaal goed!

Tijd om te bellen met de eigenaar van deze vijf goede antwoorden, Robert den Harder. Hij blijkt eigenaar van Garage de Dijk in Maasdijk.

Die komt goed van pas nu!

“Dag Robert, een maand geleden was je op AMT Live. Weet je nog wat de onderdelen waren?”

Robert: “Phoe, exact weet ik het niet meer, maar ik weet wel dat ik ze allemaal goed had naar mijn idee!”

“Dan weet je ook dat je de Nintendo Switch incl. MarioKart hebt gewonnen. Komt deze goed terecht?”

Robert: “Zeker! Ik heb twee jonge jongens thuis zitten die natuurlijk niet naar school mogen, dus laat die Nintendo maar zo snel mogelijk komen!”

Dat komt natuurlijk voor elkaar, morgen gaat de Switch aangetekend met de koerier mee. En de actiefoto vanuit de huiskamer kan naar ons Robert. Gefeliciteerd!

Update 23 maart:

"Dag AMT-redactie, een actiefoto uit ons geïmproviseerde kinderopvang/kantoor. Vanmorgen hebben ze netjes hun huiswerk gedaan dus vanmiddag mogen ze op de Switch. Zoals je ziet komt hij echt goed van pas", stuurt Robert via de mail.

Nu ook de zoontjes van Robert niet naar school mogen komt de Switch mooi van pas. Wel uiteraard nadat het huiswerk gemaakt is.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Hoe zit dat precies met die   opslag op de MRB als de auto niet voldoet?
AMT Live

Nieuwe APK-richtlijnen: stel hier jouw vragen aan de RDW!

De nieuwe eisen voor het testen van de verlichting zijn al ingevoerd, net als de APK 3. De deeltjesteller, de spelingsdetector in APK 1 en het uitlezen van voertuiggegevens in APK 2 komen eraan. En het examen bevoegdheidsverlenging gaat op de schop. Dat roept vragen op. Arthur van Lee beantwoordt ze op Auto Prof - AMT Live. Ook die van jou!

AMT Live

Vakbeurs Auto Prof & AMT Live 2022 op 19, 20 en 21 april: APK,...

Ein-de-lijk… We mogen weer naar beurzen en evenementen! Nog even geduld en dan treffen we elkaar op 19, 20 en 21 april op Auto Prof 2022 in Gorinchem, hét evenement voor de automotive vak-professional. Natuurlijk vindt AMT Live gelijktijdig plaats. Wat is er te doen, te leren en te zien?

AMT Live

Kennis tanken op Auto Prof - AMT Live 2018 in Gorinchem

Wie kent ze niet: de AutoProf vakbeurzen in Gorinchem en Hardenberg, en kennisevenement AMT Live. Afgelopen november vond de zesde editie van AMT Live plaats. Eind januari volgt de zevende, in een nieuw jasje.

Finale op het AMT Ontmoetingsplein. Wie wordt de Autotechnicus van de Toekomst?
AMT Live

Wie is de Autotechnicus van de Toekomst?

Wat is de oorzaak van deze verlichtingsstoring? Zijn deze accu's aan vervanging toe en kun je de storing aan deze Fiat localiseren? Behalve deze drie praktische opdrachten kregen de vier finalisten in de strijd om de titel Autechnicus van de Toekomst een reeks theoretische vragen voorgeschoteld. En dat allemaal in een razend tempo op een bomvol AMT Ontmoetingsplein? Wie had in die heksenketel zijn zenuwen het best onder bedwang?

Afbeelding: Sidem
Onderdelen

Sidem stuur- en ophangingsdelen leverbaar via LKQ

De stuur- en ophangingsonderdelen van Sidem zijn nu ook in Nederland leverbaar via LKQ en partnergrossiers.

Revisie van een ABS-computer. - Foto: ACtronics
Revisie

ACtronics ziet stijgende interesse in gereviseerde auto-onderdelen

Volgens ACtronics neemt de interesse in gereviseerde auto-onderdelen toe. In 2024 zag het bedrijf een groei van 23% in zoekopdrachten via hun platform.

Gedurende het jaar zal Alliance Automotive Group het 100-jarig bestaan van NAPA op verschillende momenten onder de aandacht brengen in Nederland en België.
Onderdelen

Onderdelengigant NAPA viert 100-jarig jubileum

NAPA, onderdeel van de wereldwijde automotive onderdelendistributeur Genuine Parts Company (GPC), viert in 2025 zijn 100-jarig bestaan.

Een shock tower uit de 3D-printer: lichtgewicht, sterk en een wereldprimeur. - Foto: Tohoku University
Onderdelen

Doorbraak in 3D-printen: lichtere en sterkere auto-onderdelen mogelijk

Onderzoekers van Tohoku University in Japan hebben een nieuwe 3D-printtechniek ontwikkeld waarmee lichtgewicht én sterke auto-onderdelen geproduceerd kunnen worden.

Brandend acculampje in de Vito. Het begin van een zoektocht met verrassingen. - Foto: GMTO
Diagnose, Reparatie & Revisie

Brandend acculampje Mercedes-Benz Vito blijkt accumulatief probleem |...

Bij de helpdesk van GMTO meldt zich een autobedrijf met een lastige storing: een Mercedes-Benz Vito 116 CDI uit 2028, met 2,1 liter zelfontbrander. De klacht: een brandend acculampje. Klinkt eenvoudig, maar is het niet. Problemen komen zelden alleen, zo blijkt maar weer uit deze diagnose.

Russel Younghusband Global Automotive Director van Getac. Foto: Getac
Diagnose, Reparatie & Revisie

Softwareontwikkelaar Getac ziet een 'AI-toekomst'

We zien het steeds vaker, nieuwe automodellen uitgerust met artificiële intelligentie, ofwel AI. Ook leveranciers van tools en equipment komen steeds vaker met producten die AI-ready zijn of AI-functies bevatten. Maar hebben deze AI-functies een toegevoegde waarde voor de werkplaats?

De functies van Getac Essentials Suite moet de werkplaats helpen concurrerend te blijven in een branche die steeds verder digitaliseert. - Foto: Shutterstock
Diagnose, Reparatie & Revisie

Getac Essentials Suite: alles-in-een-oplossing voor de werkplaats

De Getac Essentials Suite software biedt de werkplaats een complete oplossing voor diagnose, reparatie en workflowbeheer.

Hoofdkantoor van Schaeffler in Herzogenaurach, Beieren. - Foto: Pia Bayer/dpa
Autobranche

Schaeffler sluit fabrieken in Europa

Schaeffler AG verplaatst productie van diverse auto-onderdelen naar goedkopere locaties buiten Europa.