AMT Blackbox: 5 onderdelen, 1460 antwoorden, 1 winnaar

AMT Blackbox: 5 onderdelen, 1460 antwoorden, 1 winnaar
Voelen, nadenken, nog eens voelen. Welk onderdeel voel ik nou?

Wie Auto Prof - AMT Live bezocht op 11, 12 of 13 februari in Gorinchem kon op de AMT stand zijn 'fingerspitzengefühl' testen. Welke vijf onderdelen verstopten we in onze stand? Tijd voor de antwoorden én, de winnaar van de Nintendo Switch!

De AMT Blackbox-actie, vijf vakken waarin een autotechnisch onderdeel ligt. Weet je ze met alleen voelen te raden? 292 deelnemers voerden hun vijf antwoorden in, en dat viel nog niet mee. “Wat is dit voor een rare flexibele ring?” en “Dit moet een oud onderdeel zijn”. Maar ook “Makkie, dit is een TPMS-sensor!”

Dit waren de onderdelen

We nemen de juiste antwoorden even met je door en hebben de onderdelen nog even op hun best op de foto gezet voor we de winnaar bekend maken.

1. (opengewerkte) turbo

Een turbo is van zichzelf natuurlijk niet heel moeilijk om te herkennen, maar deze opengewerkte variant die bij ons op kantoor stond maakte het een stuk lastiger. Toch, de meeste deelnemers hadden deze goed. Top!

2. CVT-duwband

Nummer twee maakten we lastiger. Deze CVT-duwband kregen we eens bij een reportage en wie heeft dit nou in de praktijk in de hand? Nagenoeg niemand. Goed voelen en je een beeld vormen wat er in het vakje ligt was dus nodig. Daar kwam lang niet iedereen uit…

3. Mechanische brandstofpomp

Ook deze was een uitdaging. Op een stoffige zolder vonden we deze mechanische brandstofpomp voor een Renault 9, 11 en 5. Ook hier was goed voelen nodig, maar het heveltje zou een punt van herkenning moeten zijn, net als de twee buisjes. Hier slaagde een kwart van alle deelnemers.

4. TPMS-sensor

Tja, na twee lastige wilden we niet iedereen ontmoedigen. Veel deelnemers wisten het binnen enkele seconden al: “Een bandenspanningssensor, super simpel!”. En dat bleek, want we tellen 287 keer een goed antwoord.

5. Spanrol

Ook deze spanrol was snel geraden. Sommigen hielden het op een looprol, dat is niet juist, want met goed voelen kon je ontdekken dat het toch echt een spanrol moest zijn.

Note: Soms bleek dat een onderdeel stiekem was gewisseld met een ander vakje. Uiteraard had dit geen invloed op je winkansen.

En de winnaar is…

292 ingevulde formulieren en lang niet iedereen had álles goed. We husselden in Excel alle deelnemers door elkaar zodat het niet uitmaakt of je op de eerste of laatste dag hebt deelgenomen. Vervolgens laten we een online nummer-trek programma een getal uitspugen tussen de 1 en 292.

Ah, nummer 75. Wie staat op regel 75? En heeft hij/zij alles goed?

Helaas, de mechanische brandstofpomp bleek een moeilijke, carburateur als antwoord is echt fout. Het volgende getal: 229. Eens kijken naar de antwoorden: Turbo, CVT-band, Mechanische benzinepomp, Bandenspanningssensor, Spanrol distributie. Allemaal goed!

Tijd om te bellen met de eigenaar van deze vijf goede antwoorden, Robert den Harder. Hij blijkt eigenaar van Garage de Dijk in Maasdijk.

Die komt goed van pas nu!

“Dag Robert, een maand geleden was je op AMT Live. Weet je nog wat de onderdelen waren?”

Robert: “Phoe, exact weet ik het niet meer, maar ik weet wel dat ik ze allemaal goed had naar mijn idee!”

“Dan weet je ook dat je de Nintendo Switch incl. MarioKart hebt gewonnen. Komt deze goed terecht?”

Robert: “Zeker! Ik heb twee jonge jongens thuis zitten die natuurlijk niet naar school mogen, dus laat die Nintendo maar zo snel mogelijk komen!”

Dat komt natuurlijk voor elkaar, morgen gaat de Switch aangetekend met de koerier mee. En de actiefoto vanuit de huiskamer kan naar ons Robert. Gefeliciteerd!

Update 23 maart:

"Dag AMT-redactie, een actiefoto uit ons geïmproviseerde kinderopvang/kantoor. Vanmorgen hebben ze netjes hun huiswerk gedaan dus vanmiddag mogen ze op de Switch. Zoals je ziet komt hij echt goed van pas", stuurt Robert via de mail.

Nu ook de zoontjes van Robert niet naar school mogen komt de Switch mooi van pas. Wel uiteraard nadat het huiswerk gemaakt is.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...