Airbagbank voor airbags, gordelspanners en airbagmodules

Airbagbank voor airbags, gordelspanners en airbagmodules

Nieuwe airbags zijn vaak zo duur dat auto's na een aanrijding al snel total loss zijn. Airbagbank biedt daarom een betrouwbaar, prijsbewust alternatief voor airbags en veiligheidsgordels.

Zijn de airbags of de patronen van de veiligheidsgordels geactiveerd? Een aanrijding of diefstal is meestal de aanleiding om de airbags te vervangen. Bij de dealer is een nieuwe airbag, het resetten van een airbagmodule of een nieuwe veiligheidsgordel vaak te duur, zodat auto's al snel total loss verklaard worden.

Helemaal niet nodig. Airbagbank is dé specialist op het gebied van airbags en heeft voor vrijwel iedere auto een vervangende airbag. Daarbij kan het bedrijf alle benodigde onderdelen leveren, de airbagmodule resetten en de gordelspanners repareren.

Origineel en onbeschadigd

Airbagbank levert voor vrijwel alle automerken airbags. Het gaat om gebruikte, originele, nooit eerder geactiveerde airbags. Het bedrijf koopt deze airbags van geselecteerde leveranciers, die precies weten hoe en van welke kwaliteit ze de airbags aangeleverd wil krijgen: geen visuele beschadigingen, geen brandschade, geen afgebroken delen, geen namaak en helemaal compleet.

Als de airbag na controle en een test door Airbagbank in orde is bevonden, krijgt de airbag een eigen Airbagbank-nummer, zodat deze met garantie verkocht kan worden.

Airbagmodule resetten

Waarom zou je een nieuwe airbagmodule aanschaffen, als die module ook gereset kan worden? Bij een aanrijding slaat de airbagmodule een crashcode op. Na het vervangen van de airbags kan deze airbagmodule gereset worden. Dat kan in veel gevallen niet met uitleesapparatuur via de OBD-stekker en ook niet op afstand. De module moet gedemonteerd worden, waarna de Airbagbank deze kan herprogrammeren.

Dealers monteren vaak dure fabrieksnieuwe airbagmodules, die daarna nog ingeleerd moeten worden. Zo ben je uiteindelijk vaak honderden euro's kwijt. Airbagbank kan de airbagmodule in de meeste gevallen direct resetten en op afspraak is het zelfs mogelijk om daar op te wachten. Het is daarna niet meer nodig om de module nog door de dealer te laten inleren.

Gordelspanner reparatie

Waarom zou je een nieuwe veiligheidsgordel aanschaffen als reparatie ook mogelijk is? Bij een aanrijding is het patroon van de veiligheidsgordel geactiveerd. Deze kan maar één keer gebruikt worden. Airbagbank controleert de veiligheidsgordel, monteert een nieuw patroon en draait het gordelmechanisme opnieuw op. De gordelspanner functioneert daarna weer als nieuw.

Op deze manier kan er flink wat geld bespaard worden. De gordelspanners kunnen op de dag van ontvangst direct gerepareerd retour. Op afspraak is het ook mogelijk om op de reparatie te wachten.

Gordel APK-afgekeurd? Vervang alleen de gordelband

Losse draden, scheurtjes, brandgaten en andere kleine beschadigingen in de gordelband zijn redenen voor APK-afkeur. Ze ontstaan bijvoorbeeld omdat de hond in de gordel heeft gebeten, omdat de gordel tussen de deur is gekomen of simpelweg door slijtage. Nieuwe gordels kosten bij de dealer vaak honderden euro's, maar waarom zou je het complete mechanisme vervangen als alleen de gordelband beschadigd is?

Gecertificeerd gordelbanden

Airbagbank vervangt de beschadigde gordelbanden voor originele gordelbanden. Die zijn er in de meest gebruikte kleuren zwart, grijs of beige, maar voor een sportief uiterlijk zijn er ook rode gordelbanden beschikbaar. Het bedrijf beschikt over een stiksteek trens-naaimachine, die speciaal uitgevoerd en geprogrammeerd is voor het stikken van autogordels. De originele beugels en gespen worden op de nieuwe gecertificeerde gordelband geplaatst. De veiligheidsgordel is daarna weer klaar voor gebruik voor slechts een fractie van de nieuwprijs van een compleet mechanisme.

Op de dag van ontvangst retour

Airbagbank heeft in Cuijk een eigen werkplaats. Daar zijn alle onderdelen af te halen: van de kleinste stekkers tot complete airbagsets. Op afspraak kan het bedrijf ook de in- en uitbouwwerkzaamheden verrichten.

Je kunt er ook terecht voor een diagnose van airbag-gerelateerde storingen. Alle onderdelen die gerepareerd of gereset worden gaan op de dag van ontvangst weer retour. Op afspraak kan er ook gewacht worden. Vind hen op Airbagbank.eu.

Dit artikel is gesponsord door Airbagbank.

Foto: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van Auto Europa-Italië, expert in Italiaanse merken |...

Vader Ted en zoon Bart Compas delen dezelfde passie voor oude en nieuwe Italiaanse auto's. Samen runnen ze Auto Europa-Italië. AMT ging op bezoek en...

Luuk droomt ervan ooit een eigen onderneming te starten in de autobranche. Foto: Bart Nijs Fotografie

Trotse Service Adviseur Luuk Hendriks: 'Ik ben soms meer ICT'er dan...

In deze editie van trots op het vak spreken we de 29-jarige Luuk Hendriks. Als Service Adviseur bij Vallei Auto Groep in Arnhem wil Luuk met zijn...

De flowcharts geven een overzichtelijke blik op de taken en verantwoordelijkheden bij het werken aan e-voertuigen in de juiste volgorde. - Foto: GMTO

GMTO flowcharts voor veilig werken aan hybride en EV volgens nieuwe...

De herziene NEN 9140 voor veilig werken aan hybride en elektrische voertuigen is op 11 juni officieel gepubliceerd. Ook de flowcharts zijn aangepast....

Foto: ANP

Veilig werken aan elektrische voertuigen in OOMT webinar

OOMT organiseert woensdag 19 juni een webinar over veilig werken aan EV's. Waarom mag je dit niet missen?

Foto: Volvo

Volvo roept elektrische EX30 terug vanwege softwarefout

Volvo roept wereldwijd bijna alle 72.000 elektrische auto's van het model EX30 terug om een mogelijke softwarefout. Door de softwarefout zouden de...

Wat beleef je op Automechanika Frankfurt (10-14 september 2024)?

Dáárom naar Automechanika! En: scoor gratis toegangstickets

Natuurlijk, op Automechanika Frankfurt (10-14 september) zie je de nieuwste ontwikkelingen in de automotive aftermarket, doe je nieuwe ideeën en...

Fiat Doblo op archiefbeeld. - Foto: Fiat

Distributietiming meten: het verschil tussen elektronische en...

De GMTO-helpdesk krijgt een opmerkelijke case. De motor van een Fiat Doblo weigert alle dienst. Foutcodes zijn er niet, en de autotechnicus heeft al...

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...