'De GastvrijheidsCheck laat zien dat we op de goede weg zitten'

'De GastvrijheidsCheck laat zien dat we op de goede weg zitten'
Joost van Loenen: “De OOMT GastvrijheidsCheck is een leerzame ervaring”.

Steeds meer ondernemers melden zich aan voor de OOMT GastvrijheidsCheck. Eigenaar Joost van Loenen van Vakgarage Newo in Soest twijfelde over deelname maar besloot er toch voor te gaan. Door het bedrijfsbezoek van de mystery guest weet hij nog beter waar hij op het gebied van gastheerschap staat. "Het is een bevestiging dat we op de juiste weg zitten."

Toen Joost van Loenen werd gebeld over de OOMT GastvrijheidsCheck was zijn eerste reactie ‘liever niet’. Daar had hij een goede reden voor, vertelt hij vanuit de werkplaats van zijn autobedrijf. “Ik heb het bedrijf net overgenomen en vond het eigenlijk te vroeg voor een mysterybezoeker. Ik wil alles eerst goed op de rit hebben. Later heb ik er nog eens over nagedacht en besloten om toch mee te doen. Als iemand anders met de ogen van een klant naar jouw bedrijf kijkt, kun je daar wat van leren. Dat is leerzaam, want zo weet je meteen waar de knelpunten zitten.”

Van Loenen wist vooraf dat er iemand langs zou komen maar niet wie of wanneer. “Na een aantal weken dacht ik: ‘gaat er nog wat gebeuren?’ Vlak daarna belde coach René Bestevaer voor een afspraak. De mystery guest had ons al bezocht en René kwam het rapport met ons doornemen.”

Korte reactietijd

Uit het rapport blijkt dat de jonge ondernemer de bedrijfsvoering goed op orde heeft. “We kregen complimenten voor de snelheid waarmee we de telefoon beantwoorden, voor de vriendelijke ontvangst en voor de korte wachttijd bij de receptie”, vertelt Van Loenen. “Ik heb een duidelijke visie op gastheerschap en die visie proberen we als team uit te dragen. Dankzij de OOMT GastvrijheidsCheck weten we dat we alles goed op de rit hebben.”

Voor de check is het autobedrijf ook online beoordeeld. De mystery guest was positief over de reactietijd en de persoonlijke toon van e-mails. Ook de planmodule op de website en de foto’s van het bedrijfspand en de werkplaats vielen in de smaak. “Nieuwe klanten vinden ons meestal via internet. Het geeft vertrouwen als ze op de website zien hoe ons pand en de werkplaats eruitzien.”

Twee verbeterpunten in het rapport zijn de online vindbaarheid via Google en het ontbreken van een koppeling tussen de website en Facebook. “De slechte online vindbaarheid was voor ons geen verrassing. Vorig jaar is de website vernieuwd en er stonden een aantal instellingen verkeerd. Het probleem was lastig boven water te krijgen, maar het is opgelost en we zijn weer goed vindbaar.”

Eén keer per week

Dat de OOMT GastvrijheidsCheck verder kijkt dan alleen het fysieke bedrijf vindt Van Loenen een goede zaak. “Online marketing is tegenwoordig ontzettend belangrijk. Mensen zoeken op internet dus moet je daar goed vindbaar zijn. Een slimme website en social media vergroten de online aanloop.”

Een adviespunt waar hij voorlopig niets mee doet, is de tip om wekelijks twee tot drie keer nieuwe berichten op Facebook te posten. “Meer dan één bericht per week is voor ons op dit moment niet haalbaar, want we zijn hartstikke druk. Ik let wel op dat ik wekelijks een leuk of nuttig bericht op Facebook zet. Bijvoorbeeld een foto van een ingewikkelde reparatie of een bijzondere auto in de werkplaats.”

Terugblikkend is Van Loenen blij dat hij heeft meegedaan aan de OOMT Gastvrijheidscheck. “Veel dingen wisten we al, maar er staan ook handige nieuwe tips in het rapport. Ik vond het een leerzame ervaring om mee te doen. Je steekt er altijd iets van op.”

OOMT GastvrijheidsCheck: meten is weten

De GastvrijheidsCheck van OOMT is dé gastvrijheidsbarometer voor mobiliteitsbedrijven. Deelnemers krijgen in drie stappen inzicht in de klantbeleving van hun bedrijf – ook online. De OOMT GastvrijheidsCheck bestaat uit een intake, een bezoek van een mystery guest en terugkoppeling met advies voor een vervolg.

Nieuwsgierig geworden?

Kijk snel op www.oomt.nl/bemyguest of bel 030-6087755 voor meer informatie.
De showroom is niet zo groot als destijds bij de Saab-dealer, maar met de sfeer is niets mis.

Youngtimers, maar dan anders: 'Nieuwe' Saabs uit Meppel

Dirk Koppen leek met een opleiding aan de Hogere Hotelschool niet voorbestemd om in de voetsporen van zijn vader te treden die actief was in de schoenenbranche. Na het afronden van zijn studie in 1988 koos de jonge Koppen er toch voor om 'in de schoenen' te gaan. Niet vermoedend dat dit vele jaren later in Meppel zou leiden tot Saab Partners en Saab Youngtimer Lease.

Tijdens de rondgang door het bedrijf maakt Henny Deden foto’s van de verschillende situaties die hij ziet. De foto’s worden aan de rapportage toegevoegd om de ondernemer bewust te maken van de onveilige situatie en hem te helpen deze op te lossen.

RI&E-scan stoomt Premio Tilburg klaar voor personeel

Gerard Laurenssen en Ties Weijtmans startten twee jaar geleden met een Premio-vestiging in ­Tilburg. "Met nul euro en heel veel energie." Inmiddels hebben de mannen de zaak lekker aan het draaien en denken ze aan groeien met personeel. En daar hoort een veilige werkomgeving bij. ­Hoogste tijd voor een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E).

Het team technisch specialisten van CarProf Valentijn, Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2019/2020!

Trots op het vak: Team Carprof Valentijn

Bovag Autobedrijf van het Jaar wordt je niet zomaar, je wordt op veel factoren beoordeelt: van goed ondernemer- en werkgeverschap tot klantvriendelijkheid. Winnen kan je alleen samen met een gedreven en gemotiveerd team. Wat maakt het Valentijn-team speciaal? Wat maakt hun dag goed? Je leest de antwoorden in deze speciale Trots op het vak met het team van CarProf Valentijn.

Lees het gratis online magazine Duurzaam Ondernemen en leer van collega-ondernemers.

Gratis online magazine: Duurzaam Ondernemen

Duurzaam ondernemen is niet alleen hot, je bent het ook verplicht. Maar hoe verduurzaam je een bestaand pand? Hoe ga je duurzaam om met je personeel? En welke kansen biedt batterijpakket-recycling? Lees gratis het online magazine: Duurzaam Ondernemen.

Met merkonafhankelijke en toegankelijke videocontent willen 3M en Axalta een nieuwe standaard zetten voor de manier waarop operationele kennis binnen de sector kan worden gedeeld. - Foto: Shutterstock

Trainingsmodules voor autoschadeherstel van 3M en Axalta

3M en Axalta hebben samen een serie trainingsmodules ontwikkeld voor de autoschadeherstelindustrie. In de video's worden best practices gedeeld die bedrijven eenvoudig kunnen implementeren.

Mirjam van der Rijt. - Foto: Remco Lassche/Studio 38C

Column Mirjam van der Rijt: 'Ondernemen in onzekerheid'

Hoe ga je als automotive-ondernemer om met de snelle ontwikkelingen in de branche en alle onzekerheid die daarbij komt?

Foto: Shutterstock

Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?

Babyboomers werken langer door en generatie-Z start al op jongere leeftijd met werken omdat ze eerder afstuderen. Dat betekent dat je met meerdere generaties samen in de werkplaats staat. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat deze verschillende generaties elkaar leren begrijpen en de jeugd langer bij je blijft werken?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschapGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord "OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studentenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."