DiagnoseDan: VW Golf TSI is een slow starter

DiagnoseDan: VW Golf TSI is een slow starter
Danny demonteert de ruitenwissers en paravan om de PCM uit de houder te halen en zo de meting van de kettingtiming makkelijker te maken.

De eigenaar van een VW Golf TSI van 2011 vindt het storend dat de motor, na enkele uren stilstaan, pas aanslaat na enkele seconden. De dealer vindt geen foutcodes en deelt mee dat de auto goed is. De klant is daarmee niet tevreden, hij brengt de auto naar Danny Versluis. Wat is de oorzaak?

Danny: “Het is een veelvoorkomend probleem bij deze, maar ook andere motoren. Het iets langer nodig hebben om aan te slaan bij een koude start, terwijl bij de tweede start de motor wel meteen aanslaat.” Danny bevestigt de klacht van de klant en leest geen foutcodes uit, zoals de VW-dealer al had aangegeven. Wat is er dan wel aan de hand?

Danny: “Er is niet veel van de auto bekend. De huidige eigenaar heeft hem net een maand. Wel weet ik dat de ketting is vervangen. Maar is dat vanwege dit probleem? Is het probleem hierdoor ontstaan, of heeft het niets met elkaar te maken? Ik ga eerst de timing van de ketting controleren.”

Danny sluit zijn GMTO-scope aan en brengt het nokkenassignaal en krukassignaal in beeld. “In het schema (van Hella) zie ik waar ik het beste kan gaan meten op de PCM/ECU. Het signaal van de krukas komt binnen op connector B, pin 36. Het nokkenassignaal op B53.” “Heel belangrijk is om de stekker van de nokkenasverstelling los te halen, anders gaat deze bijregelen. Ik wil de ‘basisstand’ weten.” In de gedane meting ziet Danny dat de timing prima is. Daar zit dus niet de oorzaak van het lastig aanslaan bij een koude start. Danny verlegt zijn focus op de brandstofdruk. “Deze TSI heeft een hogedruk brandstofpomp en drukrail. Na een paar uur kan daarin de druk zakken, wat het lastig aanslaan kan verklaren.”

Meten op de druksensor

Danny sluit de scope aan op de brandstofdruksensor en start de auto. In beeld verschijnt keurig het druksignaal terwijl het aanslaan van de motor inderdaad even duurt. Bij de tweede start slaat hij meteen aan, en ook dit staat op beeld. Danny: “In de vorm is goed te zien wanneer ik start en wanneer de motor aanslaat. De totale duur is zo’n 2,6 seconden. Ook valt op dat de brandstofdruk langzaam stijgt.”

Met de GMTO-scope brengt Danny de brandstofdruk in kaart tijdens het starten. Van starten tot aanslaan duurt 2,6 seconden en zichtbaar is dat de brandstofdruk maar langzaam stijgt.

Danny herhaalt de meting, maar nu zonder dat de auto een paar uur stilstaat. De meting laat duidelijk zien dat de brandstofdruk nu meteen hoog genoeg is en de motor slaat, al na 0,6 seconden, keurig aan.

Oorzaak van de storing

De brandstofdruk zakt dus weg op de rail, iets wat de brandstofpomp moet opbouwen. Danny: “De auto verliest dus de brandstofdruk, maar dat is het probleem niet. Na enkele uren is dit gebruikelijk. De hogedruk brandstofpomp moet dit echter kunnen ondervangen. Daar gaat wat mis.”

Danny demonteert de hogedrukpomp en daar is mechanisch weinig aan te zien. “Ik denk dat er intern iets niet in orde is. Met toestemming van de klant vervang ik de hogedrukpomp, een relatief eenvoudige klus”, besluit Danny.

De hogedrukpomp vertoont aan de buitenkant geen opvallende slijtage of afwijkingen. Danny: “Intern zal er wat stuk zijn waardoor de druk-opbouw niet snel genoeg gaat.”

De auto slaat daarna inderdaad weer goed aan, ook wanneer Danny de raildruk zelf verlaagd heeft om een start na lang stilstaan te simuleren. Opgelost!

Na vervanging van de hogedrukpomp is de tijd van starten tot aanslaan 0,6 seconden. Prima!

Diagnose Dan

Danny Versluis is sinds 2004 eigenaar van autobedrijf ASM in Mijdrecht. Daarnaast heeft hij een passie voor het delen van kennis en sinds enige jaren doet hij dat middels (Engelstalige) video’s op Youtube. Lastige autotechnische storingen simpel uitleggen, dat is de kern van DiagnoseDan. Elke maand behandelt AMT een van de video's van Danny. Wil je de video bekijken, ga dan naar Danny's youtube kanaal of bekijk hem hier:


Dit artikel is gepubliceerd in AMT juni van 28 juni 2019. Wil je alle andere artikelen lezen? Log hier in als abonnee en lees AMT 6 digitaal. Nog geen abonnee? Bekijk hier de diverse abonnementsmogelijkheden. Van alleen digitaal tot een AMT Compleet-abonnement.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...