AMT Top 15: Nummer 4, PureTech: van probleemmotor met natte riem naar klachtenvrije ketting

AMT Top 15: Nummer 4, PureTech: van probleemmotor met natte riem naar klachtenvrije ketting

Net niet in de Top 3, maar wel bijzonder goed gelezen in 2025 op AMT.nl: de slimme oplossing van het Nederlandse Puretech Timing Chain. Zij ontwikkelden een kettingsysteem voor de PureTech-motor. AMT beschreef stap voor stap hoe je de natte riem stap voor stap vervangt door deze constructie met ketting.

Tja, de PureTech, altijd goed voor de clicks. Sommige automonteurs worden badend in het zweet wakker wanneer ze dromen over problemen met deze krachtbron. Daaraan is namelijk geen gebrek. Niet in het minst dankzij de zogeheten natte distributieriem.

Die distributieriem loopt in de olie. Dat biedt voordelen: minder weerstand, compacte bouwwijze. Maar ook nadelen. De distributieriem heeft namelijk de neiging op te lossen. Deeltjes van de riem vervuilen de olie en zorgen voor verstoppingen. Helemaal wanneer de auto vooral voor korte ritten wordt gebruikt, of wanneer onderhoudsintervallen niet nageleefd worden. De olie vervuilt dan door bijmenging met ethanol uit de benzine, en wordt agressief. Ook verversen met andere dan de voorgeschreven olie zorgt voor problemen.

Puretech Timing Chain ontwikkelde een distributiekettingsysteem, dat de gevoelige riemaandrijving kan vervangen. Ischa Heerschap van Puretech Timing Chain liet AMT zien hoe de vervanging in zijn werk gaat.

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.