Bekijk alle artikelen

Foto: AA-Equipment

Diagnosetip uit de praktijk: Skoda Octavia lijdt vermogensverlies

Een Skoda Octavia met 1.8 AUQ 132 kW benzinemotor uit 2003 houdt in. Het vermogen valt ineens terug tijdens optrekken. Het ene moment reageert de motor normaal op het gaspedaal, het andere moment is er nauwelijks vermogen. Krijgt Clever DiagnostiX-expert Mark van Melis de Skoda weer gezond?

Fiat Doblo op archiefbeeld. - Foto: Fiat

Distributietiming meten: het verschil tussen elektronische en mechanische timing

De GMTO-helpdesk krijgt een opmerkelijke case. De motor van een Fiat Doblo weigert alle dienst. Foutcodes zijn er niet, en de autotechnicus heeft al veel gecontroleerd en gemeten. Waaronder de distributietiming. Die is in orde. Of toch niet?

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support stelt diagnose en weet de blokkade op te heffen. Hoe deden ze dat?

Foto: Mini

Storing stoelverwarming MINI Cooper - geen easy fix, wel opgelost op Garageforum

De stoelverwarming van een MINI Cooper valt direct na inschakelen weer uit. Bij de MINI-dealer kennen ze het probleem niet, maar op het AMT Garageforum wel.

De auto is in rust, maar alles is bereikbaar.

GMTO diagnosetip uit de praktijk: Fiat Punto met lekstroom

Een Fiat Punto Evo met 0.9 motor (199B7) uit 2015 komt bij een garagebedrijf. Klacht: de 12 V-accu is binnen een week leeg. Het probleem speelt al langer en de auto is al bij meerdere bedrijven geweest. Dit zou weleens een hoofdpijndossier kunnen worden, dus biedt het bedrijf de auto aan voor praktische ondersteuning bij GMTO. Kunnen de specialisten daar hoofdpijn vermijden? 'Dokter' Arjen Woudstra doet verslag.

Peugeot 5008 met een ogenschijnlijk klein ademhalingsprobleem. Toch zijn er al tal van onderdelen vervangen zonder de oplossing dichterbij te brengen. Kan GMTO de oorzaak opsporen? - Foto's: GMTO

EVAP-klep laat Peugeot happen naar lucht | GMTO-diagnosetip

Aan een Peugeot 5008 uit 2019 met een 1.6 5GF motor is al een reeks onderdelen vervangen. Hij loopt niet lekker stationair en het motorstoringslampje gaat dan aan. Het probleem lijkt in de ademhaling van de Fransman te zitten. De Praktische Ondersteuning van GMTO treedt op als KNO-arts. Wordt het probleem opgelost? We houden de adem in…

De problemen in deze Mercedes 500 SL met 5.5 V12 leken opgelost. Eenmaal weer op de weg na een periode in de showroom ging het toch weer mis. Is het dezelfde storing?

GMTO diagnosetip: Mercedes-Benz V12 met misfires baalt als een...

Als je diagnose stelt, wil je niet dat je meting het resultaat beïnvloedt. Alhoewel…, als je weet hoe dat gebeurt, kan het je bij de oplossing brengen. De Mercedes SL600 (R320) die zich eind 2022 aan de GMTO-helpdesk meldde is een mooi voorbeeld. De 5,5 liter twaalfcilinder uit 2007 heeft last van misfires. Bij zo'n veelcilinder kan de oorzaak complex zijn. Zomaar even de ontsteking vervangen is kostbaar. Meten dus!

Het team van Autodiagnose.eu, met van links naar rechts Asim Saglam, autotechnicus Tobias en Wendy Saglam.

PATS-synchronisatie lukt niet - vindt Autodiagnose.eu de sleutel tot succes?

Een Ford Focus mk III met bouwjaar 2011, een 1.6 TDCI-motor en met 199.000 km op de teller en een keyless-systeem wordt door een opdrachtgever met een autoambulance bij Autodiagnose.eu gebracht. Het verzoek: synchroniseer de gekloonde ABS-regel-eenheid met het Passive Anti-Theft System (PATS) zodat de motor weer gestart kan worden en ook weer aanslaat. Het lukte de opdrachtgever, een Ford-dealer, namelijk niet om de PATS-synchronisatie met het originele Ford-diagnoseapparaat succesvol afgerond te krijgen.

Gesjoemel met cijfers legde de vijf jaar oude Touareg lam.

AdBlue-foutcodes bij VW Touareg: GMTO legt een cijferpuzzel

Ergens in Nederland staat een Volkswagen Touareg 3.0 TDI uit 2018 in de werkplaats. Deze relatief jonge auto heeft net een nieuwe AdBlue-tank en tankmodule gekregen, maar tot frustratie van de monteur heeft deze reparatie niet geleid tot de oplossing van het probleem. Daarom besluit hij om externe hulp in te roepen. Dat betekent dat de telefoon op de helpdesk van GMTO rinkelt. Arjen Woudstra legt uit hoe het probleem gezamenlijk opgelost werd.

De Jeep Cherokee kreeg een nieuwe startmotor, maar geeft geen teken van leven meer.

Jeep Grand Cherokee start niet meer - krijgt De Multimeter hem aan de praat?

Nick Smits van Clever Expert partner van AA-Equipment, De Multimeter, schiet een garagebedrijf te hulp. Dit keer gaat het om een Jeep Grand Cherokee die niet start. De garage heeft de startmotor vervangen, maar de Jeep geeft geen teken van leven. En dat de versnellingsbak daarna ook niet meer in de neutraalstand wil, maakt het er niet leuker op. Rondom de selectiehendel is van alles losgemaakt, zonder een duidelijke oorzaak te vinden. De Jeep gaat daarom naar de werkplaats van De Multimeter zodat Nick een gedegen diagnose kan stellen.

Het CAN-bussignaal schiet af en toe kortstondig naar ‘massa’. De diagnosespecialisten van GMTO meten op verschillende punten in het netwerk en zien dit telkens gebeuren. Zit het probleem in  het stuurapparaat of de bedrading?

Diagnosetip uit de praktijk: CAN-bus storing Ford Focus

Af-en toe-storingen kunnen voor hoofdpijn zorgen. Zo ook de Can-bus storing bij deze Ford Focus III 1.6 EcoBoost. Het instrumentenpaneel valt af en toe uit tijdens het rijden. Het autobedrijf controleert de tellerklok, maar die werkt prima. Op naar de specialisten van GMTO!

Bij het meten van de spanning en stroomsterkte is duidelijk dat de injector vermogen opneemt

GMTO-diagnosetip: 'Verdraaide' 2.5 dCi in Trafic slaat niet meer aan

Als opleidingsinstituut en storingsspecialist krijgt GMTO via de helpdesk vaak storingsgevallen binnen, waar het garagebedrijf zelf niet meer uitkomt. Ditmaal is het een Renault Trafic uit 2009, waarvan de motor na een grote reparatie niet meer wil aanslaan. Wat is de oorzaak?

De gewone MRE-sensor (die op de vooras hoort te zitten en per abuis op de achteras zat).
Dit signaal vertelt alleen de omtreksnelheid via de frequentie van het signaal, maar geen informatie over stilstand of draairichting. Dat was ook de reden dat de foutcode er direct inkwam bij het contact aanzetten, omdat de informatie over stilstand direct ontbrak.

GMTO-diagnosetip: Renault Clio met ABS-problemen

Een Renault Clio IV 0.9 TCe uit 2019 heeft ABS-problemen. De auto heeft een flinke klapper gemaakt: de achteras is krom en staat scheef onder het voertuig. Kwestie van het monteren van een nieuwe achteras en een stukje schadeherstel. Maar dan verschijnen er foutcodes met betrekking tot het ABS-systeem… De hulp van de GMTO-helpdesk wordt ingeroepen.

De geïnstalleerde en vervangen brandstofpomp gaven hetzelfde meetresultaat. Beide waren defect.

Diagnosetip: Mercedes C-Klasse slaat niet aan door gebruikt 'nieuw' onderdeel

Nick Smits van De Multimeter krijgt een telefoontje van een garage, die heeft een Mercedes-Benz C-Klasse Kombi uit 2019 staan die ondanks een reparatiepoging maar niet wil aanslaan. De historie van storing en reparatie is niet geheel duidelijk, het is aan Nick om deze puzzel op te lossen.

Het eerste beeld laat het signaal zien net voordat de storing intreedt. Je ziet in deze meting dat er ook nog wat kleine fluctuaties in het High- en Low-signaal zijn, maar die zie je niet terug in de verschilberekening.

Diagnosetip Chevrolet Bolt: geen verbrandingsmotor, wel CAN-probleem

EV's zouden voor minder garagebezoek en werkplaatsomzet leiden. We hebben het vaak gehoord: 'wat er niet op zit, gaat ook niet stuk'. De praktijk wijst echter uit dat EV's ook zo hun problemen hebben. GMTO assisteerde kortgeleden een garage die een weerbarstige Chevrolet Bolt uit 2016 binnenkreeg. Die heeft weliswaar geen verbrandingsmotor, maar wel een CAN-netwerk. En ook bij EV's kan de CAN de boel lamleggen. Arjen Woudstra neemt ons mee in een interessante casus.

De software van de scope heeft het krukassensorsignaal omgezet in een toerentallijn. Nu is duidelijk te zien wanneer het probleem optreedt.

GMTO-diagnosetip: Hoe los je misfires zonder foutcodes op?

Een autobedrijf belt naar de helpdesk van GMTO: "We hebben een Opel Insignia A 2.0L Turbo uit 2008 in de werkplaats staan met een misfire-probleem. Dat is ook echt voelbaar tijdens het rijden, maar de auto slaat geen foutcodes op, wat nu?" Een klacht zonder foutcodes is altijd een uitdaging, maar die gaat GMTO graag aan.

Diagnosetip: Audi A4 TFSI stottert bij laag toerental

Diagnosetip: Audi A4 TFSI stottert bij laag toerental

Een Audi A4 2.0 TFSI (2012) met motorcode CDNC 'stottert' bij een laag toerental. De auto kent een flinke voorgeschiedenis en het autobedrijf staat met de handen in haar. Op naar de helpdesk van GMTO. Al snel blijkt dat de oplossing telefonisch niet gevonden zal worden. Als de Audi in hun werkplaats verschijnt gaan de GMTO-mannen met de stotteraar aan de slag. Dat blijkt een hele uitdaging…

Even doorvragen aan de klant leert ons dat er een blikje fris in de middelconsole is omgevallen. Om te controleren of vocht een probleem heeft veroorzaakt, demonteren we de middenconsole en schakelunit.

Diagnosestellen met de Picoscope: radio in V40 triggert foutmeldingen op dashboard

Een Volvo V40 Cross Country kampt met een vreemde storing. Als je de radio aanzet, lichten veel storingslampjes in het dashboard op. Radio uit? Niets aan de hand. Zo'n case klinkt als muziek in de oren van Nick Smits, CLEVER eXpert Partner van AA-Equipment Support. Hij pakt deze uitdaging aan en gaat op onderzoek uit.