Opgelost op Garageforum: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost met startproblemen
Na vervangen van de natte distributieriem kampt een Ford Fiesta 1.0 EcoBoost met startproblemen. De diagnose blijkt lastig: kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?
Na vervangen van de natte distributieriem kampt een Ford Fiesta 1.0 EcoBoost met startproblemen. De diagnose blijkt lastig: kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?
Forumlid DeVylder kreeg een Opel Vivaro in de werkplaats met de 1.6 biturbo diesel, 5 jaar oud en net geen ton op de teller. De Vivaro heeft meermaals met een lege accu gestaan waardoor er geen fut meer in zit. Tijd voor een nieuwe accu en een check van het elektrische systeem. Een klusje waar onverwacht toch meerdere werkdagen aan op gingen.
Een Opel Vivaro met twee turbo's, en tóch een turbogat... Pas bij 3.500 tpm wordt de krachtbron wakker. Wat is hier aan de hand? Kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?
Het motormanagement van een Porsche 997 wil een luchtpomp aansturen terwijl de software-configuratie zegt dat die er niet is... Wat nu? kan de werkplaats het probleem oplossen met behulp van het AMT garageforum?
Een Opel Corsa met hardnekkige EGR-problemen stelt de autotechnicus voor een raadsel. Kan hij het probleem met hulp van collega's op het AMT garageforum oplossen?
Complexe storingen hebben soms een heel eenvoudige oorzaak. Uit deze aflevering van Opgelost op Garageforum blijkt maar weer eens dat zorgvuldig werken bij elke klus problemen voorkomt.
De stoelverwarming van een MINI Cooper valt direct na inschakelen weer uit. Bij de MINI-dealer kennen ze het probleem niet, maar op het AMT Garageforum wel.
AMT Garageforumlid Marten7359 breekt zijn hoofd over een Ford Focus 1.0 EcoBoost die in zijn werkplaats staat. De motor start niet. De reden is een raadsel. Kunnen collega's op het Garageforum helpen?
Forumlid Hado45 heeft een Jeep Wrangler met 3.8 liter zescilinder (motorcode EGH, V6) in de werkplaats staan met storingen op de downstream lambdasondes: P0138 en P0158.
AMT Garageforumlid Dhiredj zit met de handen in het haar. Een Toyota Aygo van 2006 met 1KR-FE driepitter vertoont vreemde kuren. De motor valt stil tijdens het rijden, soms springt hij weer aan, soms niet. En als hij niet wil starten, brandt het MIL-lampje ook niet. Pas als dat brandt, wil de motor weer starten. Er zijn nul foutcodes. Wat nu?
Een tien jaar oude Toyota RAV4 met een ton op de teller, door je eigen bedrijf onderhouden, elke 10.000 kilometer een onderhoudsbeurt, dat is een eerlijke auto. Een risicoloze aankoop voor je klant en risicoloze handel voor je bedrijf, zeker als je de auto al jaren kent.
Je gezonde verstand, systeemkennis en de ervaring van collega-monteurs vormen samen een van de krachtigste diagnosetools die je kunt hebben. Dat is helemaal het geval wanneer je een lastig probleem hebt aan een auto zonder OBD-aansluiting.
Forumlid Jeffh van garage De Baco in Dordrecht werkt aan een Ford Fiesta uit 2016 met de bekende 1.0 EcoBoost en 110.000 kilometer op de teller. Jeffh heeft een nieuwe turbo gemonteerd omdat de oude te veel speling had. Maar nu zit hij met een hardnekkig probleem waar lastig grip op te krijgen is. Wat is de oorzaak van de regelmatig opkomende foutcode P0237 - Laaddruk Sensor A?
Bij een koude start maakt de B16DTH-motor in een Opel Zafira uit 2013 een merkwaardig tsjilpend geluid dat op bedrijfstemperatuur verdwijnt. Wat is er aan de hand? En wat is de oplossing?
Een Citroën C3 start niet meer na een nachtje stilstaan. De C3 uit 2017 heeft de beruchte 1.2 THP onder de motorkap. Maar, het is dit keer niet de natte distributieriem of de oliezeef die voor problemen zorgt. Wat dan wel?
Peter zag een BMW 5 Serie zijn werkplaats binnenrollen waar een andere werkplaats al veel tijd had ingestoken. Deze BMW van bouwserie F10 uit 2010 heeft een aantal storingen die het rijden tot een 'Ärgernis zum Fahren' maakt. Op het moment dat Peter zijn vraag post, heeft hij al flink wat uren aan de BMW gespendeerd.
Forumlid Murat3 heeft in de werkplaats van Autotechniek Zeist een Audi Q7 e-tron die niet wil starten. Zijn klant heeft de auto nog maar een week, maar er is een foutmelding die de auto lam legt: in het display is het symbool van een aangesloten laadstekker te zien. De auto 'denkt' dat de laadkabel nog in de laadaansluiting zit en dat verhindert het starten van de auto.
Problemen met bepaalde onderdelen kun je als monteur voorspellen, en vaak zijn die gerelateerd aan het jaargetijde. Zomerweer zorgt voor kapotte airco's in de werkplaats, gele en rode weercodes zorgen voor een run op (winter)banden, en temperaturen beneden de tien graden brengen defecte kachels aan het licht. En zoals gewoonlijk komen klanten daar rijkelijk laat mee. Forumlid dennie1977 krijgt in de koudste week van het jaar een Peugeot 308 uit 2010 binnen met bijna 230.000 kilometer op de teller. De kachel wordt niet meer warm, en volgens de eigenaar is dat probleem al een tijdje aanwezig.