Forumlid HTS krijgt een zeven jaar oude Toyota Aygo met schakelproblemen in de werkplaats. De auto heeft een ton op de teller. De klacht luidt dat de auto bij afremmen op lage snelheid telkens in de neutraalstand schakelt. Deze onwillige Aygo zorgt voor de nodige hoofdbrekens bij meerdere monteurs.
De originele Toyota-PSA drieling is niet weg te denken uit het straatbeeld, het zijn goedkope, betrouwbare wagentjes die voor veel mensen een cruciale vorm van vervoer zijn. De problemen die er zijn, zijn goed te verhelpen. Alleen de versies met gerobotiseerde versnellingsbak hebben wel eens kuren, en soms zit daar een lastig geval tussen, zoals hier.
Bij het afremmen op lage snelheid, zoals bij het naderen van een verkeerslicht of kruising, springt de Aygo in neutraal. Als de berijder wil doorrijden, dan moet het rempedaal ingetrapt worden en de pook weer in E gedrukt worden. Niet zoals het hoort. De Aygo heeft al een nieuwe koppeling en alle inleerprocedures zijn gevolgd.
Topics over Aygo met schakelproblemen
HTS heeft ook bestaande topics op het Garageforum omtrent dit onderwerp gelezen – bovendien is het niet de eerste keer dat hij dit type versnellingsbak onder handen krijgt. Wat hij ook probeert, deze Aygo heeft er geen zin in. Op de dag dat hij zijn probleem voorlegt op het Garageforum vraagt Daandc of de koppelingsservo nog in orde is. Een oude servo geeft vaak problemen bij het inleren van de MMT versnellingsbak.
Twee en een halve maand later is het probleem er nog steeds, HTS noemt het terecht een hoofdpijndossier. De koppeling is afgesteld conform fabrieksvoorschriften, de actuator is afgesteld en ingeleerd, en ook de transmissie zelf is succesvol ingeleerd. Maar nog steeds schakelt de bak zichzelf in neutraal.
Een klein lichtpuntje is dat hij af en toe weer in de E-stand schakelt. De koppelingsactuator is door een specialist gereviseerd, die ontdekte ook dat de handbediening van de schakelpook niet werkte. Zit daar een aankooppunt? Helaas: HTS heeft letterlijk alles gecontroleerd wat er te controleren valt.
Communicatie tussen bak en motor verstoord?
Pedroo haakt in op een opmerking over een CAN-foutcode die HTS terloops noemde: is de communicatie tussen de bak en motor niet verstoord? Maar het blijkt de autoradio te zijn die het signaal verstoort, afkoppelen van de radio biedt geen verbetering. Pedroo vraagt om eens een actuatortest te doen tijdens het rijden om te zien wat er gebeurt tijdens het schakelen. Want van 1 naar 2 schakelen gaat probleemloos, waarom gaat het dan mis van 2 naar 1?
Ruim een maand later heeft HTS nieuws: één stap vooruit en twee stappen terug. De tip van Pedroo was cruciaal, tijdens de actuatortest bleek dat het terugschakelen via de tweede versnelling een actuator 50 ampère trok. Dat is rijkelijk veel, en daarom is de versnellingsbak gedemonteerd om te kijken waarom die schakelstap zo zwaar gaat.
Synchromesh gebroken
De synchromesh van de tweede versnelling was gebroken en lag in stukken in de behuizing. Kijk, daar wordt een monteur wijzer van! Omdat het binnenwerk van de MMT bak hetzelfde is als van de handgeschakelde bak, monteert HTS het binnenwerk van een gebruikte handgeschakelde versnellingsbak. Maar bij het inleren gaat het mis, door een montagefoutje is een schakelpin gebroken en raakt ook deze bak beschadigd. Dat zijn de momenten waarop je je gereedschap aan de wilgen wilt hangen.
Uiteindelijk wordt er een MMT versnellingsbak van een jonge schadeauto gemonteerd, samen met de bakmodule, actuator en koppelingsactuator. Maar inleren? Ho maar. Intussen is HTS vier maanden verder en forumlid Patriekske, chef werkplaats bij een Toyota-dealer, is te hulp geschoten. Een week na de laatste post van HTS kan Patriekske melden dat de Aygo met schakelproblemen ten langen leste gerepareerd is. Ook bij hem mislukte de inleerprocedure, hoewel die procedure wel telkens werd afgerond. De slagsensor van de schakelactuator was de oorzaak. Deze zat verkeerd gemonteerd waardoor hij door zijn eindaanslag was gedraaid. De sensor werd vervangen door die van de oude bak, daarmee schakelde het Aygootje weer naar behoren.
Het oorspronkelijke probleem was dus de gebroken synchromesh, maar een stapeling van pech en andermans montagefout zorgde ervoor dat het oplossen langer duurde dan normaal. Maar zoals gewoonlijk plaatst HTS zijn uitgebreide bevindingen met foto’s op het AMT Garageforum. Dankzij deze bijdrage worden veel collega-monteurs weer wijzer, waarvoor dank!

























