AutoNiveau
BMW start met serieproductie van waterstofauto in 2028
BMW Group maakt zich klaar voor de serieproductie van een waterstofauto in 2028.
BMW Group maakt zich klaar voor de serieproductie van een waterstofauto in 2028.
Met 60 tot 70 verschillende specificaties voor motoroliën wordt het steeds moeilijker om de juiste olie te kiezen. Vooral omdat motorolie niet langer alleen maar een smeermiddel is. Liqui Moly kan je helpen bij het kiezen van de juiste olie voor elk type motor.
"In ons bedrijf werken bijna 35 medewerkers, waarbij we een jong team hebben," zegt leermeester Sam Loman. "Vanuit OOMT kregen we het aanbod om eens te sparren over leermeesterschap en BBL-ers'." Omdat het een mogelijke aanvulling kon zijn op hun kennis en ervaringen, nodigden ze BBL-adviseur OOMT Erikjan van Rijn uit voor een gesprek.
Continental draagt Original Equipment Solutions (OESL) over aan Regent. OESL levert OE-slangen en lager-/ophangingselementen voor verbrandings- en elektrische voertuigen. De deal wacht nog op kartelgoedkeuring. ContiTech legt de focus verder op industriële klanten.
Moderne motoren hebben het zwaar. Korte ritten, E10-brandstof en lange verversingsintervallen zorgen voor toenemende vervuiling van het oliesysteem. Ronald Lippmann van additievenspecialist LioCo laat tijdens een bezoek aan Vakgarage Tip in Elst zien hoe een eenvoudige olietest vervuiling zichtbaar maakt.
Waarom moeten verversingsintervallen van olie korter? En welke fouten worden er gemaakt bij oliewissels? Waarom blijven er maar nieuwe oliespecificaties komen? En: welk olieadvies is nu écht juist voor de 1.2 PureTech-motor? Antwoorden op deze en heel veel andere vragen lees je in AMT 7/8!
Hoe leg je als diagnosespecialist aan je klant uit dat een opgeloste storing niet altijd het einde van alle problemen betekent? Het alfabet helpt je daarbij, leert AMT-columnist en diagnosespecialist Asim Saglam ons.
In deze aflevering van Opgelost op AMT Garageforum: een VW Amarok laat luid van zich horen wanneer de motor belast wordt. De leden van het AMT Garageforum stellen diagnose.
Bij een Mercedes-Benz C 300 e treden foutcodes op na een reparatie aan het stuurhuis. Wat is de oorzaak en hoe verhelp je het?
Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de APK Keurmeesterquiz. Deze keer krijg je te maken met een wat oudere auto, een Peugeot 306. De auto is niet meer roestvrij. Aan jou om de roestschade te beoordelen. Goed- of afkeur? En: Waarom?
"En toch… zijn we benieuwd naar een 'afkeur-, reparatie- en adviespunten Top 10', kortom naar een lijst van afkeurpunten voor de automobilist. Toch nog maar eens vragen aan de RDW", schreven we onlangs. Nog voor we de vraag kunnen daar kunnen stellen, hebben we het antwoord. Alleen, het komt niet van de RDW…
"De autokeuring in België is doeltreffend", schreven we in mei na een bezoek aan keuringsinstantie GOCA Vlaanderen. En we publiceerden een reeks cijfers. Bijvoorbeeld dat vorig jaar 81 % van de Vlaamse auto's werd goedgekeurd. Hebben we dat soort cijfers ook over onze eigen Nederlandse APK?
Wie een bedrijfswagen gebruikt voor het werk, zit vaak lange dagen op de weg. Dan is veiligheid geen bijzaak. En dus willen klanten graag weten: in welke bus zit je nu eigenlijk het veiligst? Euro NCAP geeft daar elk jaar een helder antwoord op. De nieuwste resultaten van hun veiligheidstests zijn onlangs gepubliceerd. Welke modellen springen er momenteel uit?
Na vele gesprekken met collega-ondernemers in de autobranche, viel Bryan Becker één ding op: wie door de importeur werd opgezegd, had later spijt dat hij niet eerder had ingegrepen. Dat overkomt mij niet, dacht Bryan. Hij koos voor een andere richting: CarProf.
DRiV introduceert onder het merk Wagner een volledig nieuwe lijn sensoren voor de aftermarket. De sensoren zijn ontworpen volgens OE-specificaties en leveren optimale prestaties, zelfs onder de zwaarste omstandigheden.
De definitie van 'veilig en duurzaam' is aan verandering onderhevig, vertelt Maarten Balk van de RDW. Voertuigen worden steeds meer beschouwd als onderdeel van het gehele verkeerssysteem. Dat bepaalt ook wanneer een voertuig 'veilig en duurzaam' is als het interacteert met de omgeving en de bestuurder.
Moderne auto's veranderen in computers op wielen, volgepakt met slimme rijhulpsystemen. Deze Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) zijn niet langer een luxe, maar een snelgroeiende standaard. Voor de professional in de automotive branche betekent dit een verschuiving in de dagelijkse werkzaamheden, waarbij ADAS-kalibratie en uitlijnen een steeds prominentere rol innemen. "Het loopt parallel met de ontwikkeling van ADAS zelf," stelt Ronnie van Gellecom, mede-eigenaar van AA-Equipment Support en expert op dit gebied.
Twee turbo's op één motor. Klinkt dat niet als overdaad? Welnee. Het is juist een slimme manier om meer trekkracht, minder verbruik en een lekker soepele gasrespons te krijgen. Maar wat bedoelen fabrikanten nu eigenlijk met 'bi-turbo', 'twin-turbo' of '2-stage turbo'? En hoe werken die systemen precies? Turbo's Hoet ontrafelt daarom voor eens en altijd de turbo-jungle.
Waarom moeten verversingsintervallen van olie korter? En welke fouten worden er gemaakt bij oliewissels? Waarom blijven er maar nieuwe oliespecificaties komen? En: welk olieadvies is nu écht juist voor de 1.2 PureTech-motor? Antwoorden op deze en heel veel andere vragen lees je in AMT 7/8!
Hoe kan gereedschap het autobedrijf helpen om het effectieve uurtarief flink omhoog te krikken? Dat lees je in deze AMT, met rekenvoorbeelden en tips van leveranciers.
Er staan grote veranderingen op stapel voor de APK. Welke, en wat betekent dat voor jouw autobedrijf? Dat en veel meer lees je in AMT 5!
We zien volop ontwikkelingen in banden. Niet alleen de wiel- en bandenmaten groeien, ook de populariteit van de all-season band neemt toe. En zijn grotere wielen dan echt minder zuinig? Dat en meer zochten we voor je uit. Je leest het hier, in AMT 4.