AMT Kennistest: De vragen van VARTA

AMT Kennistest: De vragen van VARTA

Dat je een AGM- of EFB-accu nodig hebt in een auto met een start/stop-functie, wist bijna iedereen. Maar hoe lang duurt het om een accu te vervangen? En wat betekent AGM? Hoe deed jij het in de AMT Kennistest? We nemen de vragen met VARTA door.

De gemiddelde Nederlander denkt dat er geen 12V accu in een elektrische auto zit. "Wij ondersteunen daarom graag initiatieven, zoals de AMT Kennistest, om de kennis over accu's te vergroten," zegt Martin Lodewijk van VARTA. Weliswaar doen aan de AMT Kennistest alleen technici mee, maar ook bij hen wil VARTA de kennis vergroten. Martin Lodewijk: "VARTA is leidend als het om 12V accu's gaat, dus kennis delen is ook een beetje onze taak." De meeste deelnemers aan de AMT Kennistest weten dat een accu niet langer meegaat als de start/stop-functie is uitgeschakeld. Ze weten ook dat in een auto met een start/stop-functie een AGM- of EFB-accu hoort (en dus geen 'klassieke' SLI-accu) en dat de accu geregistreerd moet worden in het accumanagementsysteem (BMS).

En in een hybride en EV dan?

Iets moeilijker was de vraag met welke uitdagingen 12V accu's worden geconfronteerd in hybride en elektrische auto's. Er waren vier meerkeuze antwoorden:
A. diepe ontlading;
B. herhaaldelijk ontladen en opladen;
C. krapper spanningsbereik;
D. alle antwoorden zijn goed.


Marc Peters, technisch trainer van VARTA: "Op hybride en EV auto's is de startfunctie van de 12V accu respectievelijk gereduceerd en geannuleerd. De accu blijft alle mogelijke verbruikers en veiligheidsmodules voeden en is dus continu aan het ontladen; de 'deep cycle' functie is dan belangrijk. De DC-DC omvormer laadt de accu op. Wanneer de stroomaanvraag hoger is dan de omvormercapaciteit, compenseert de 12V accu de extra energie aanvraag. Diepe ontlading, herhaaldelijk ontladen en opladen en een krapper spanningsbereik zijn dus allemaal goed: antwoord D." De helft van de deelnemers had dat goed.

Wat betekent AGM?

AGM is niet de sportieve afdeling van Mercedes (dat is AMG) en AGM betekent ook niet Advanced Gel Technologie. Bij AGM accu's is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten, die zich tussen de loodplaten bevinden. Dat is dus geen gel-technologie. De glasvezelmatten geven de AGM's hun naam: 'Absorbent Glass Mat' en dat had 46 procent goed. Het inschatten hoeveel accu's niet meer in de motorruimte zitten, bleek moeilijk. Slechts één op de tien deelnemers wist het goede antwoord: 50 procent. Waarom is die vraag belangrijk? Marc Peters: "De helft van de accu's zit in de binnenruimte of in de kofferbak. Daarmee worden temperatuurpieken vermeden, die corrosie veroorzaken en het slijtageproces versnellen. AGM's kunnen overigens veel beter tegen hoge temperaturen dan natte standaard 12V accu's."

Hoelang duurt een accuvervanging?

Als accu's niet meer onder de motorkap zitten, waar zitten ze dan wel? In een Touareg/Q7 onder de bestuurdersstoel, in een Ford C-Max onder de voorruit en bij een Fiat Freemont moet je het binnenvoorspatbord losmaken (duurt drie kwartier). Een opvallende vraag was daarom hoe lang het vervangen van een accu in een auto met start/stop duurt. Marc Peters: "Je moet met het diagnosetoestel de foutmelding weghalen en de nieuwe batterij registreren, dus de montagetijd kan, inclusief het in- en uitbouwen van stoelen of luchtfilters, een uur zijn." Het VARTA partner portaal laat je weten waar de accu is gemonteerd. Je vindt er ook gedetailleerde werkinstructies.

Dit artikel is gesponsord door VARTA.

Foto: Shutterstock

AMT online magazine: Essentials voor de autotechnicus

Het nieuwe online magazine van AMT staat in het teken van leren. We hebben een serie artikelen verzameld waarmee je kennis kunt tanken. Kennis die je...

Lees AMT 4, thema revisie, nu online

Lees AMT 4, thema revisie, nu online

Revisie is het thema in AMT 4 van 2024. Het wagenpark veroudert. Dat biedt kansen voor autobedrijven om gereviseerde onderdelen aan te bieden. Hoe?...

De Koninklijke RAI Vereniging heeft samen met andere stakeholders gepleit voor een gewichtscorrectie van 400 kg, wat neerkomt op 60% van het volledige MRB-tarief. Dit voorstel zou nu opgenomen zijn in de plannen van het demissionaire Kabinet. Foto: Shutterstock

Koninklijke RAI Vereniging omarmt kabinetsvoorstel MRB-aanpassing EV's

Het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt verwelkomt door...

Lees AMT 3 2024, thema aircoservice, nu online

Lees AMT 3 2024, thema aircoservice, nu online

Aircoservice is het thema in AMT 3 van 2024. We gaan Back to Basics met het aircosysteem, laten je een basisprocedure voor diagnose aan het...

Lees AMT 2 2024, thema opleiding & training, nu online

Lees AMT 2 2024, thema opleiding & training, nu online

Opleiding & Training is het thema in AMT 2 van 2024. Daarom woonden we een viertal kennissessies bij op Auto Prof, waar je van kunt leren. Ook gingen...

Lees AMT 1 2024, thema aftersales van morgen, nu online

Lees AMT 1 2024, thema aftersales van morgen, nu online

Wat is een goed werkplaatstarief? Dat vroegen we aan meer dan 200 autobedrijven. Welk uurtarief rekenen zij, en hanteren zij andere tarieven voor...

Lees AMT 12 2023, thema hybride & EV, nu online

Lees AMT 12 2023, thema hybride & EV, nu online

In deze AMT focussen we op hybride en EV. Welke hefbruggen zijn geschikt voor elektrische auto's? Hoe zit het met de nieuwe NEN-norm voor werken aan...

Lees AMT 11 2023, thema accu's en batterijen, nu online

Lees AMT 11 2023, thema accu's en batterijen, nu online

In deze AMT focussen we op accu's en batterijen. We gaan 'Back to Basics' met de ouderwetse loodzuuraccu, accucellen balanceren bij een Mustang...