Techniek van toen 1992: Geen monteur maar technicus

Techniek van toen 1992: Geen monteur maar technicus

Van monteur naar autotechnicus. Dat was dertig jaar geleden, in oktober 1992, het onderwerp waar hoofdredacteur Auke Cupédo in AMT over schreef. Het was Cupédo uit het hart gegrepen dat Nissan het woord 'monteur' overboord zette en voor 'technicus' koos. "Het initiatief juich ik van harte toe en ik hoop dat alle importeurs actief gaan werken aan imagoverbetering van de technicus", schreef Cupédo.

De secretaresse is een directie-assistente geworden, de handelsreiziger was even vertegenwoordiger, maar is nu een accountmanager. Wanneer een sandaalhippie met een haarknotje moeilijke koffie schenkt, noemen we hem een ‘barista’. Personeelszaken is ‘human resource’, werving & selectie heet ‘recruitment’ en we struikelen over de ‘chief officers’ en ‘vicepresidents’.

Engels is niet alleen de taal van Shakespeare, maar ook de taal van de bullshit. Een receptionist die zich ‘medewerker eerste indrukken’ noemt wordt uitgelachen, maar als hij zich ‘Manager First Impressions’ noemt, zijn er toch mensen die dat interessant vinden. Het probleem is dit: je kunt een vuilnisman wel ‘logistiek dienstverlener waste-to-product’ noemen, maar daarmee verander je het beroep niet. Doktoren, tandartsen en piloten blijven daarom doktoren, tandartsen en piloten. Die beroepen zijn hetzelfde gebleven.

Maar het beroep van monteur is niet hetzelfde gebleven. Monteur stamt uit 1865 en is een Frans leenwoord van ‘monter’ (monteren). Maar wat monteren monteurs tegenwoordig nog? Met al die software-updates, remote diagnostics, Pass-thru en kalibraties zou ‘Vehicle Update Engineer’ een betere titel zijn. Je moet er niet aan denken! AMT schrijft consequent en altijd over technici en nooit over monteurs.

Dat pleit heeft Auke Cupédo jaren geleden al gewonnen. Maar van de opwaardering - en dat was zijn belangrijkste argument - is dertig jaar later nog weinig terechtgekomen. Cupédo vond dat we iets moesten veranderen aan de status, want ons prachtige vak mist de uitstraling die het verdient.

“Medewerkers zijn het grootste kapitaal van elk bedrijf. Werkplaatspersoneel kan het succes van de aftersales maken of breken”, schreef Cupédo. Goede wijn behoeft geen krans, maar wel een beetje reclame. Een gram imago is tenslotte een pond prestatie waard.

Lees meer over

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

FAG-onderdelen voor besturing en ophanging voor garages

FAG-onderdelen voor besturing en ophanging voor garages

Het chassis is een uiterst complex systeem. Perfect op elkaar afgestemde componenten vullen elkaar aan met een precieze wisselwerking om een...

Gegevens uit de auto over verbruik, emissieproblemen en meer moeten in Euro 7 voor de automobilist open liggen – lees: alles zonder diagnosetester in te zien. - Foto: Bosch

Euro 7: vragen voor autobedrijf en klant

Het is bijna klaar, de nieuwe Euro 7 emissie-eisen-toevoeging aan de Europese typekeuringvoorschriften 2018/858. Het Europees parlement ging in maart...

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972...