Een doe-het-zelf-garage in Amsterdam, in 1983. De chef werkplaats leert de klant hoe hij zelf een reparatie uitvoert. - Foto: ANP / Bert Verhoeff
Techniek van toen

De doe-het-zelf-garage: gemiste kans?

In deze aflevering van Techniek van Toen: de doe-het-zelf-garage. Een concept dat nooit echt doorbrak. Een gemiste kans?

Audi toonde deze tekening van een vijfklepper. Yamaha bouwde al een 660 cm3 eencilinder met vijf kleppen en studeerde op een zevenklepper. Honda had een achtklepper met ovale zuigers en de Italiaan Ettore Lanzerotti-Spina kreeg al in 1927 patent op een mechanisme dat tot 10 kleppen per cilinder aankon. Over de vorm van de verbrandingskamer maakte hij zich geen zorgen. Paul Klaver deed dat in 1994 in AMT wel.
Techniek van toen

AMT 1994: Gaan we naar vijf of meer kleppen?

Hoe meer inlaatkleppen, hoe meer lucht de motor kan aanzuigen. Maar er bestaan geen voordelen zonder nadelen. Toen in 1994 de vierkleppers ingeburgerd waren, betwijfelde Paul Klaver in AMT of de vijfklepper ooit zou doorzetten. Dat had te maken met de wet van behoud van ellende.

Op de Tweewieler-RAI van 1964 stond deze Heinkel. - Foto: AMT
Techniek van toen

AMT in 1964: levensgevaarlijk gedrocht van Heinkel vervangt 'echte'...

In deze aflevering van Techniek van Toen gaan we terug naar 1964. AMT bezoekt de Tweewieler-RAI. Daar zijn onder meer scootmobielen van Heinkel en Messerschmitt te bewonderen. Een alternatief voor de compacte auto, of vals - en levensgevaarlijk - sentiment voor de verstokte motorrrijder?

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?
Techniek van toen

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie van de eerste vijf wedstrijden in dat seizoen winnen. Tweede is John Surtees (Ferrari); op 53,6 seconden. Ferrari moet dus iets ondernemen om: "de trotse rode Italiaanse racekleur niet synoniem te maken met het blozend rood der schaamte", schrijft AMT. Hoe Ferrari dat doet? Extra cilinders...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”
Passieve veiligheid

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien, 'kneuszones', gordels en... iets nieuws. "Het gaat om een luchtzak, die zich bij een botsing in onderdelen van seconden opblaast en de inzittenden van een auto opvangt, voordat zij gewond raken." Luchtzakken worden in 1974 gezien als een alternatief voor autogordels en niet als een aanvulling. Dat jaar biedt GM luchtzakken voor het eerst als optie aan.

De Opel Zafira Hydrogen3. - Foto: Comyu / Wikipedia
Techniek van toen

Brandstofcel of BEV? Techniek van toen blikt terug én vooruit

In 2004 reed een Opel Zafira Hydrogen3 tienduizend kilometer door Europa. De waterstofauto maakte een pitstop bij TU Delft, juist op het moment dat Robert van den Hoed promoveerde op zijn twijfels over waterstof. AMT stond er met zijn neus bovenop. Welke kant slaat de pendule nu weer op?

  1. Techniek van Toen 1964: accessoires en mopperende werkplaatsen
  2. Uitlatentest in 1983: imitatie is niet altijd slechter
  3. Techniek van toen: Plantengroei als bron van stikstofoxiden…
  4. Techniek van toen: Monteur van der Spek en het weke rempedaal
  5. Techniek van toen: hoe goed waren after market remblokken in 1993?
  6. AMT 30 jaar geleden: de toekomst van de universele garage
  7. Techniek van toen 1973: invasie van de Russische auto
  8. Techniek van toen 1953: Funest, frappant en formidabel: de pk-race
  9. Techniek van toen: de verbrandingsmotor verdwijnt in 1973!
  10. Techniek van toen 1992: Geen monteur maar technicus
  11. Techniek van toen: Te weinig werkplaatsen in 1962
  12. 1982: ''Jan, telefoon. Een vent met een klacht!''
  13. Techniek van toen: Garotte in 1972
  14. De lopende band in het garagebedrijf? Techniek van toen 1961
  15. AMT in 1962: Flatrate van toen, "wie sneller sleutelt verdient meer"
  1. Techniek van toen 2002: heeft Audi de gewichtsspiraal doorbroken?
  2. Techniek van Toen: elektrisch pakketjes bezorgen in 1971
  3. AMT in 1961: het geheim van de brandstofmeter
  4. Techniek van Toen: Zwaardere motor voor DAF in 1961
  5. Techniek van Toen, 1970: waarom olie verversen en wanneer?
  6. AMT 1970: alleen wappies willen loodvrij
  7. Techniek van Toen: pleidooi voor diesel in 1990
  8. Techniek van Toen 1991: S-Klasse 'een ware Big Brother'
  9. Techniek van Toen: Automechanika 1990 - equipment steeds inventiever
  10. Techniek van Toen: 1980, het elektronisch dashboard
  11. Diagnoseteststraat van de toekomst (in 1969)
  12. Techniek van Toen: 'Echte airco's werken met een compressor'
  13. Wat ging er mis met VW Lupo 3L?
  14. GesponsordAccu's: 130 jaar opslag van elektrische energie
  15. Stoot de verplichte APK de vrijwillige van de troon? Haha, zo dachten we in 1985!