Audi vijfcilinder turbomotor: in 50 jaar van 136 naar 400 pk
De iconische vijfcilinder turbomotor van Audi viert in 2026 zijn 50-jarig jubileum. Wat maakt deze krachtbron zo bijzonder?

De iconische vijfcilinder turbomotor van Audi viert in 2026 zijn 50-jarig jubileum. Wat maakt deze krachtbron zo bijzonder?

Emissiedelen, zoals EGR, uitschrijven is illegaal en schaadt het milieu. Maar ja, het is vaak een gemakkelijke en goedkope oplossing. Alhoewel. Het zorgt vaak voor extra lastige nieuwe problemen. In het Duitse Krafthand stuitten we op een sprekend voorbeeld.

Een Audi Q7 e-tron quattro wil niet meer op 'ready'. Laat maar komen, denkt Asim Saglam van Autodiagnose.eu. In AMT6 keerde hij zo'n auto nog volledig binnenstebuiten om een CAN-busstoring op te lossen. Maar eh…, dit is dezelfde auto. En de klant vraagt zich af of er een relatie is met die eerdere storing…

Een Audi Q7 e-tron quattro van bouwjaar 2016 met een 3.0 TDI-dieselmotor (CVZA) en 113.000 km op de teller heeft een aandrijfstoring tijdens remmen. Autodiagnose.eu is niet de eerste die aan dit probleem werkt maar gelukkig wel de laatste. Het kostte wel bloed zweet en tranen. Drama in negen akten.

Een fabriek van Audi in Brussel, die wordt beschouwd als het hart van de elektrische aandrijving van de Duitse autofabrikant, stopt vrijdag definitief met de productie.

In 1994 zet Audi een revolutionaire stap: de nieuwe A8 krijgt een lichtgewicht aluminium spaceframe, waaraan aluminium plaatdelen worden bevestigd. De ATC-lezing met als thema 'gewichtsbesparing door gebruik van lichtmetalen' is net begonnen, en nu al een succes. De volle zaal luistert geboeid. Nieuw is het gebruik van aluminium niet. De Fransen gebruikten het (Citroën, Panhard, Amilcar, Bugatti) en begin jaren negentig introduceerde Honda de NSX met aluminium monocoque. De stap van Audi is bewonderenswaardig. Het merk gebruikt zes verschillende alu-legeringen.

Audi introduceert MHEV plus, een nieuw mild-hybridesysteem met extra elektrische ondersteuning. Het debuteert in de Audi S5 en biedt meer efficiency en dynamiek.

Volgens elke voorspelling zullen zelfs in Europa verbrandingsmotoren nodig blijven voordat een eventueel verbod ingaat. Daarvoor ontwikkelde Audi een weer verbeterde versie van zijn 2.0 TFSI.

Audi heeft Bridgestone gevraagd om op maat gemaakte ultra-high-performance banden te ontwikkelen voor de nieuwe Audi e-tron GT-familie. En dat heeft de bandenproducent gedaan. Het resultaat? De Potenza Sport A premium band.

In deze Oog voor Techniek ontleden we het Audi PPC-platform. Dit platform is exclusief ontwikkeld voor verbrandingsmotoren.