Fotoverslag: dit was AMT Diagnose Challenge 2021!

Fotoverslag: dit was AMT Diagnose Challenge 2021!
Acht praktische workshops onder begeleiding van top-trainers. Dit was AMT Diagnose Challenge 2021, powered by GMTO.

Donderdag 7 en vrijdag 8 oktober was het eindelijk zover. De eerste editie van AMT Diagnose Challenge, powered by GMTO. Op beide dagen namen bijna veertig autotechnici deel om in acht workshops de diagnosekennis te verruimen. Een terugblik in foto's op twee geslaagde en lange dagen!

De locatie van de AMT Diagnose Challenge was de vernieuwde TAC Academy. Hier vinden jaarlijkse tientallen trainingen plaats, voor zowel de autobranche als andere sectoren. Het is een zeer inspirerende locatie die (auto)techniek ademt.
De locatie van de AMT Diagnose Challenge was de vernieuwde TAC Academy. Hier vinden jaarlijkse tientallen trainingen plaats, voor zowel de autobranche als andere sectoren. Het is een zeer inspirerende locatie die (auto)techniek ademt.

Bij Denso-trainer Richard Groot stond het aircosysteem centraal. Naast belangrijke montage en diagnose-informatie over het aircosysteem konden de autotechnici aan de slag met een storing. De aircoditioning werkt weer niet volgens de klant, na vervanging van de compressor. Wat is er aan de hand?

Bij ACtronics doken de technici in de wereld van de elektronica. Wat gaat er schuil achter de deksel van een module? In drie verschillende opdrachten zochten de deelnemers naar de oorzaak. “Je haalt niet snel een module open”, vertelt een van de deelnemers, “maar deze workshop helpt wel bij nog beter de diagnosestellen of de module echt de oorzaak van de storing is.”
Bij ACtronics doken de technici in de wereld van de elektronica. Wat gaat er schuil achter de deksel van een module? In drie verschillende opdrachten zochten de deelnemers naar de oorzaak. “Je haalt niet snel een module open”, vertelt een van de deelnemers, “maar deze workshop helpt wel bij nog beter de diagnosestellen of de module echt de oorzaak van de storing is.”

Een workshop op de vermogensbank van TAC Academy mocht niet ontbreken. Deze Subaru heeft een vermogensprobleem bij flinke belasting. Hoe spoor je de oorzaak op? En welk nut heeft een vermogensbank in dit geval? Een spectaculaire én leerzame workshop, daar was iedereen het over eens.
Een workshop op de vermogensbank van TAC Academy mocht niet ontbreken. Deze Subaru heeft een vermogensprobleem bij flinke belasting. Hoe spoor je de oorzaak op? En welk nut heeft een vermogensbank in dit geval? Een spectaculaire én leerzame workshop, daar was iedereen het over eens.

Bij de workshop van AMT Diagnose Challenge-partner GMTO leerde Martijn de Bruijn de deelnemers meer over het drukmeten met de scope. Hoe controleer je snel de motormechanische conditie met de incilinder drukmeting?
Bij de workshop van AMT Diagnose Challenge-partner GMTO leerde Martijn de Bruijn de deelnemers meer over het drukmeten met de scope. Hoe controleer je snel de motormechanische conditie met de incilinder drukmeting?

Gino Keuter en Daniël Schimke werken bij ADIS-Technology GmbH. Met EuroDFT heeft het bedrijf een interessante Pass-thru-tool in handen waarmee je toegang krijgt tot de OEM-software van meerdere merken. Het inleren van trekhaken of sleutels is hiermee een stuk bereikbaarder en werd geoefend in deze workshop. Voor de deelnemers met weinig codeer-ervaring ging er een digitale wereld open.

Snel en juist diagnosestellen met een multimeter. Dat stond centraal in de workshop Motorfiets diagnose, gegeven door Dries Jongejan van Motorcentrum Deventer. De deelnemers konden aan de slag met schema’s en een multimeter om te achterhalen waar de storing zich voordeed bij de drie verschillende motoren.
Snel en juist diagnosestellen met een multimeter. Dat stond centraal in de workshop Motorfiets diagnose, gegeven door Dries Jongejan van Motorcentrum Deventer. De deelnemers konden aan de slag met schema’s en een multimeter om te achterhalen waar de storing zich voordeed bij de drie verschillende motoren.

Diagnose aan de aandrijfelektromotor stond centraal in de workshop van Tech360. Kennis van EV’s hebben is één, als je ze maar weinig in de werkplaats krijgt, doe je alsnog weinig ervaring op. “Zeker bij ons in België komt het nog veel minder voor”, zei een van de deelnemers. Hoe ga je om met hoogspanning? Onder toeziend oog van Anton van der Linden (GMTO) en Leslie Kraak (Tech360) moesten de deelnemers diverse onderdelen doormeten om te achterhalen wat er mis zou kunnen zijn.
Diagnose aan de aandrijfelektromotor stond centraal in de workshop van Tech360. Kennis van EV’s hebben is één, als je ze maar weinig in de werkplaats krijgt, doe je alsnog weinig ervaring op. “Zeker bij ons in België komt het nog veel minder voor”, zei een van de deelnemers. Hoe ga je om met hoogspanning? Onder toeziend oog van Anton van der Linden (GMTO) en Leslie Kraak (Tech360) moesten de deelnemers diverse onderdelen doormeten om te achterhalen wat er mis zou kunnen zijn.

Bij Explora liet Steven Witte de deelnemers kennismaken met ADAS-kalibratie met het Texa-systeem. Waar moet je op letten bij een auto met radar en camerasystemen? Wat moet je vooral wel of niet doen? En hoe voer je een kalibratie op de juiste manier uit?
Bij Explora liet Steven Witte de deelnemers kennismaken met ADAS-kalibratie met het Texa-systeem. Waar moet je op letten bij een auto met radar en camerasystemen? Wat moet je vooral wel of niet doen? En hoe voer je een kalibratie op de juiste manier uit?

Genoten? “Jazeker!”, zei Gert ’s Heeren. “Ondanks de lange dag van 08.00-20.30 uur heb ik absoluut veel geleerd. Well done AMT en GMTO!”
Genoten? “Jazeker!”, zei Gert ’s Heeren. “Ondanks de lange dag van 08.00-20.30 uur heb ik absoluut veel geleerd. Well done AMT en GMTO!”

De details per workshop

Heb je AMT Diagnose Challenge niet kunnen volgen? Dat is jammer, maar niet getreurd. De komende weken vind je op deze site de uitwerking per workshop.
AMT bedankt graag nog alle partners van AMT Diagnose Challenge: ACtronics, Denso, ADIS Technology, Tech360, Explora, Motorcentrum Deventer, TAC Academy en natuurlijk kennispartner GMTO.Bedankt en tot de volgende keer!

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...