Trots op het vak: Jeffrey Mijnheer, diagnosetechnicus bij Procar in Zwolle

Trots op het vak: Jeffrey Mijnheer, diagnosetechnicus bij Procar in Zwolle

Elke maand laat AMT een trotse autotechnicus aan het woord. Dit keer: Jeffrey Mijnheer, diagnosetechnicus bij BMW-specialist Procar in Zwolle.

Wie: Jeffrey Mijnheer, 28 jaar
Wat: Diagnosetechnicus
Waar: Procar (BMW-specialist), Zwolle

1 Waarom heb je voor het vak gekozen?

Ik sleutelde al vanaf jonge leeftijd aan mini-bikes, scooters en auto’s.

2 Wat vind je het leukste werk?

Grote projecten, zoals het vervangen van motoren, het monteren van superchargers, verlagingssets, schroefsets en onderstellen voorzien van rubbers van Powerflex. Het gaat vaak over grote bedragen. Ik ben er soms weken mee bezig.

‘Ik ben soms weken met grote projecten bezig’”

3 Wat is je favoriete automerk, waarom?

BMW. Fijne rijdersauto’s en over elk detail is nagedacht. Ik heb een Alpina B10 3.3 en een 540i V8 gehad. Ik rij nu een 1 Serie, want mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht.

4 Wat is je favoriete gereedschap?

Originele diagnoseapparatuur van BMW.

5 Welke opleiding heb je gedaan?

Eerste autotechnicus en APK-keurmeester. Het lijkt mij leuk om cursussen over elektrische auto’s te volgen.

6 Wat wil je veranderen in de autobranche?

Dat auto fabrikanten meer gebruik maken van duurzamere materialen. Wanneer motoren of onderdelen vroegtijdig de geest geven, komt dat vaak door te kwetsbare materialen. De distributieketting van een moderne auto lijkt bijvoorbeeld wel een fietsketting!

7 Waar ben je het meest trots op?

Als ik een groot project heb gedaan en de klant tevreden is. Klanten komen vanuit Den Haag of België terug voor onderhoud.

8 Wat is je droombaan?

Die heb ik al. Ik ga elke dag met plezier naar het werk en kom tevreden weer thuis.

9 Heb je een tip voor collega’s?

Werk geordend en gestructureerd. Met een nette gereedschapskist en stellingen om gedemonteerde onderdelen neer te leggen hoef je niet te zoeken, is de kans op fouten klein en werk je efficiënt.

Lees meer over

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...