'Toegang tot voertuigdata beperkt door nieuwe EU-regels'
Nieuwe EU-regels beperken de toegang tot voertuigdata. Dat belemmert innovatie in de aftersalesmarkt, waarschuwen brancheorganisaties.
Nieuwe EU-regels beperken de toegang tot voertuigdata. Dat belemmert innovatie in de aftersalesmarkt, waarschuwen brancheorganisaties.
Is werken met Pass-thru echt moeilijk? Maken autofabrikanten het de universeel opzettelijk lastig? Hoe zorg je dat je als universeel niet verstoken blijft van relevante reparatie-info? En welke rol speelt Bovag daarin?
Voor veel universele autobedrijven is het nog steeds iets ongrijpbaars: RMI, ook wel Pass-thru genoemd. Deze manier van voertuigdata kunnen benaderen wordt vaak gezien als complex, lastig, duur… Dat het dat niet is, en dat werken met RMI/Pass-thru het autobedrijf tijd én geld kan besparen, werd op Auto Prof 2024 uitgelegd door Anton van der Linden, technisch trainer bij GMTO.
Moet je als onafhankelijk autobedrijf nou wel of geen tijd en energie steken in Pass-thru? Columnist Anton van der Linden vindt van wel, en legt uit waarom.
Asim Saglam is eigenaar van Autodiagnose.eu. Hij houdt zich sinds 2012 bezig met Pass-thru en weet dat het niet altijd zo eenvoudig is als het klinkt. Toch is er de laatste jaren veel verbeterd. Hoe, dat vertelt hij tijdens een kennissessie van AMT.
Voor software-updates of het programmeren van stuurapparaten is steeds vaker een tijdrovende en gecompliceerde 'Pass-thru' nodig. Zo'n digitaal lijntje met de fabrikant is onmisbaar gereedschap voor het digitaal sleutelen aan moderne auto's.
Pass-thru is nu en in de toekomst onmisbaar. Software-updates, sleutels en andere componenten inleren, extra functies vrij schakelen, geleide storingsdiagnose, toegang tot Technische Service Bulletins, schema's en andere data, het gaat allemaal via het Pass-thru-protocol. AMT vroeg acht leveranciers en diagnosespecialisten naar hun ervaringen en tips voor Pass-thru.
Wat doe je als je bij een storing niet weet of je op het goede spoor bent? Ga je door en blijf je tijd investeren? Breng je een lastig te verplaatsen auto naar een ander autobedrijf? Maar wat moet je dan aan de klant doorberekenen? Je kunt een helpdesk om de oplossing vragen en tegelijk regelen ze Pass-thru-toegang voor je.
Software-updates, sleutels en andere componenten inleren, begeleid storingzoeken, toegang tot technische data en TSB's... Pass-thru maakt het mogelijk. Geweldig! Maar ermee werken is niet altijd eenvoudig. AMT schiet te hulp. In ruil voor je ervaringen stellen we je zes weken lang een Cardaq+3 VCI ter beschikking. Wat je daarmee kan? We vragen het diagnosespecialist Asim Saglam van Autodiagnose.eu.
Pass-thru wordt hoe langer hoe onmisbaarder. Maar, voor je er lekker mee werkt, moet je een paar hordes overwinnen. In het Pas-thru thema in AMT 11 lees je daar veel meer over. Je vindt er ook richtingaanwijzers naar hulptroepen. AMT geeft je graag nog een extra duwtje in de rug. Hoe? Door je zes weken lang de beschikking te geven over AMT's Cardaq3+ VCI. En natuurlijk over het bijbehorende telefoonnummer van de DiagnosES-hulplijn.