Met 25 jaar sales-ervaring stapte Jan-Paul Poldervaart kort geleden over van de leasebranche naar Automotive MediaVentions. Het bedrijf dat consumenten via drie verschillende websites ondersteunt in hun zoektocht naar de perfecte occasion: “Ik zit al lang in de sales. Na de middelbare school ben ik eerst gaan werken, in een bar. Al snel werd ik floormanager, het leidinggeven paste me dus wel”, lacht Jan-Paul, die toch al gauw doorkreeg dat zijn ambities wat hoger lagen. Hij ging naar de HEAO en bouwde daarna een fraaie carrière op, onder andere bij Vodafone en Eneco: “Later kwam ik in de leasewereld terecht. Hierdoor heb ik ervaring opgedaan in diverse sectoren, waaronder telecom, energie en financiële dienstverlening, en natuurlijk ook automotive.”
Nieuwe invalshoek
De overstap naar Automotive MediaVentions was een gelukkige samenloop van omstandigheden. “Ik heb een tijd in Zwitserland gewerkt als Commercieel Directeur bij LeasePlan. Toen mijn opdracht daar afliep, had ik de keuze om daar door te gaan, maar dan moest mijn gezin naar Zwitserland verhuizen. Tot dan toe pendelde ik op en neer. We hebben ervoor gekozen om in Nederland te blijven. Ik heb nog even gekeken naar andere mogelijkheden in de leasewereld, maar toen Automotive MediaVentions mij benaderde, was ik meteen enthousiast. Het ondernemerschap en de innovatie binnen dit bedrijf spraken mij enorm aan.”
Verschillende sites
Automotive MediaVentions is een joint venture tussen DPG Media en Mediahuis, die de afgelopen vijf jaar snel is gegroeid: “Onze corebusiness ligt bij platforms zoals AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl”, aldus Jan-Paul. AutoTrack maakt al meer dan 20 jaar de zoektocht naar een volgende auto makkelijker voor de Nederlandse consument en levert betrouwbare en serieuze leads voor het autobedrijf.
Gaspedaal.nl is de vergelijker en zoekmachine van autokopend Nederland. Gaspedaal.nl levert hoogwaardig verkeer naar de eigen website van het autobedrijf. Autowereld is een laagdrempelige, gratis advertentiesite, die ook ruimte aan particulieren biedt. Dit meer basale advertentieplatform biedt niet de uitgebreide voordelen en inzichten van de andere twee platformen, die door hun continue doorontwikkeling vooroplopen in de markt.
EasyBuy
Een nieuwe service van AutoTrack is AutoTrack EasyBuy: “Via deze service kunnen consumenten een auto direct online kopen. Als autobedrijf bereik je zo een doelgroep die je anders niet bereikt, namelijk de doelgroep die niet naar het autobedrijf kan of wil komen. Er staat 24/7 een extra verkoopteam tot je beschikking zonder extra investering, je betaalt alleen een fee als de auto verkocht is, no cure no pay. Ook neemt AutoTrack EasyBuy de garantie volledig over en krijg je de vraagprijs van je voertuig, er wordt geen korting gegeven ”, stelt Jan-Paul. “AutoTrack EasyBuy is vooral gericht op een aangename ‘klantreis’,
gericht op gemak en ontzorgen voor zowel de consument als het autobedrijf.”
Data belangrijk
“Doordat Automotive MediaVentions een joint venture is van DPG Media en Mediahuis, profiteren we van de kracht van beide medianetwerken van deze bedrijven. In die netwerken zitten titels als Qmusic, Nu.nl, AD.nl en Telegraaf.nl, maar ook Ouders van Nu en Autoweek. Hiermee weten we elke potentiële autokoper in Nederland te vinden en bereiken. Binnen dit netwerk kunnen en mogen wij (als de bezoeker hier toestemming voor geeft) data van bezoekers verzamelen – ook onder de nieuwe wetgeving. Zo weten wij, wanneer deze bezoekers bij ons terechtkomen, waarin ze geïnteresseerd zijn en wat ze zoeken. We zien niet alleen welk type auto ze zoeken, maar ook in welke levensfase en in welke fase van de klant-reis ze zich bevinden. Deze informatie gebruiken we bij de manier waarop we ons aanbod tonen. Bijvoorbeeld: je komt veel op de website van Ouders van Nu en hebt een keer de autostoeltjes-tool van AutoTrack gebruikt. Dan kunnen wij je een aanbod tonen dat relevant is voor jonge gezinnen. Deze gepersonaliseerde, relevante content zorgt voor betere leads en hogere conversie voor de aangesloten autobedrijven”, aldus Jan-Paul, die die personalisatie in de toekomst nog verder ziet groeien: “De komst van nieuwe technologieën zoals AI en data prediction modelling helpen ons om de consumenten nog sneller en makkelijker tot de juiste keuze te laten komen.”
EV
Het zijn roerige tijden in de automarkt, met name voor EV’s: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen. Zo zien we bijvoorbeeld dat de zoekprijzen naar EV’s vergeleken met begin dit jaar met zo’n 15% zijn gedaald; de autokopers hebben 15% minder budget over voor een EV. Wij zien in deze tijden voor onszelf als Automotive MediaVentions een belangrijke rol door transparantie te bieden over de ontwikkelingen op de consumentenmarkt. Autobedrijven hebben de informatie van de aanbodzijde, wij van de consumentzijde. Wij kunnen de veranderingen van behoeften van consumenten signaleren en delen met autobedrijven. Daarbij hebben we het voordeel dat ons in Nederland gevestigde development-team snel technische wijzigingen kan doorvoeren om op marktbewegingen in te spelen.”
Concurrentie
De automotive sector is constant in beweging en er zijn altijd concurrenten die met nieuwe ideeën of websites komen. Staat AMV sterk genoeg om hier het hoofd aan te bieden? “Zeker, en dat hebben we in de afgelopen vijf jaar met onze groei ook laten zien. In een markt als deze is het belangrijk om de ontwikkelingen op de voet te blijven volgen en bewust te blijven van je eigen kracht,” vindt Jan-Paul. “Ons eerder genoemde grote netwerk geeft ons een reikwijdte en toegang tot data die ongekend is in deze markt. Gecombineerd met ons development-team dat zich in Nederland bevindt, kunnen wij snel behoeften signaleren en daar direct adequaat op inspelen. Dit doen we door productinnovatie, strategische overnames en partnerships. Op deze manier zorgen we dat we relevant en leidend blijven in deze markt, en voor onze aangesloten autobedrijven een toegevoegde waarde blijven leveren, terwijl we ondertussen blijven doorontwikkelen.”
Welke rol speelt technologie in jullie toekomstplannen?
“Data en personalisatie blijven belangrijke thema’s,” zegt Jan-Paul. “Zowel vanuit de technologische ontwikkeling als vanuit de veranderende privacy-wetgeving worden we continu geconfronteerd met nieuwe mogelijkheden en uitdagingen. Voor wat betreft privacy hebben wij een enorm voordeel dat bezoekers binnen de netwerken van DPG Media en Mediahuis bezoekers binnen ons eigen netwerk zijn, wat betekent dat we hun data mogen verzamelen – ook onder de nieuwe privacywetgeving. De consument verwacht van ons dat we persoonlijker zijn, dus ons aanbod en onze informatievoorziening meer toespitsen op de individuele bezoeker, en dat zijn we ook. Hierin zijn we met Automotive MediaVentions al ver in ontwikkeling. Ondertussen zien we nog veel vlakken waarop we nog winst kunnen behalen, en gaan we die kansen zeker benutten.”
Dit artikel is gesponsord door Automotive Mediaventions.