Zo brengt LSP lease-onderhoud naar de werkplaats

Zo brengt LSP lease-onderhoud naar de werkplaats
Denis van Altena, oprichter van Lease Service Partner (LSP).

De ontwikkelingen in de automotive technologie volgen elkaar razendsnel op en dwingen garages hun processen, kennis en gereedschap voortdurend te optimaliseren. Leasemaatschappijen zien dit ook en passen steeds meer sturing toe bij het toekennen van onderhoudscontracten aan universele partijen. Hoe zorg je er als autobedrijf dan voor dat je bij de club zit die lease-onderhoud aan een steeds moderner wagenpark kan en mag uitvoeren?

Denis van Altena, voormalig garagist en after sales professional, voorzag deze vraag in 2020 en richtte het platform Lease Service Partner (LSP) op, dat vorig jaar is overgenomen door LKQ Fource. Hij vormde daarmee een platform voor autobedrijven die universeel gestuurd zakelijk onderhoud in hun werkplaats willen: ‘Door fusies van leasemaatschappijen, maar ook door ontwikkelingen als de deelauto en abonnementsvormen, komen er steeds minder eigenaren van steeds meer auto’s. En die eigenaren bepalen waar het onderhoud plaatsvindt. Waarbij grote deals worden gesloten met grote spelers in de markt, zoals concepten. De kleinere spelers, universele garages, erkend reparateurs en zelfstandige dealers die geen SLA met leasemaatschappijen kunnen afsluiten, zouden daarbij buitenspel komen te staan.’

Maar dat laatste is nu niet meer het geval, dankzij LSP. Het platform kan toegevoegd worden aan werkplaatsconcepten die geen eigen SLA’s met leasemaatschappijen hebben en die ondersteund worden door LKQ Fource en zijn Full Fource partnernetwerk. Ook individuele autobedrijven die bereid zijn aan de kwaliteitsstandaard van LSP te voldoen, kunnen zich hierbij aansluiten.

LSP heeft overeenkomsten met de meeste en grootste Nederlandse leasemaatschappijen. Het werk wordt verdeeld onder inmiddels 236 bedrijven die zijn aangesloten bij het LSP netwerk. Dat dit grote aantal vestigingen in relatief korte tijd bereikt is, is mede te danken aan een fusie met Vakgarage Professional, binnen LKQ Fource. Maar het netwerk groeit ook autonoom.

‘Met ons leaseplatform geven we antwoord op de vragen die spelen bij autobedrijven en leasemaatschappijen. Leasemaatschappijen weten waar ze hun onderhoud onder kunnen brengen en autobedrijven weten waar ze aan moeten voldoen om onderdeel te worden van het netwerk dat het uit mag voeren,’ vat Van Altena nog eens kernachtig samen.

Kwaliteitseisen

Alle vestigingen voldoen aan de kwaliteitseisen van LSP. Zo weten zowel klanten als leasemaatschappijen dat hun auto’s bij dit unieke netwerk in goede handen zijn. Deze eisen worden gemonitord door drie externe partijen: Qualified Modern Car Repair, Groen Gedaan en Moobi. Daarbij wordt niet alleen naar de basiskwaliteiten gekeken, maar ook naar bijvoorbeeld uitstraling, duurzaamheid, opleidingsniveau en uiteraard EV-expertise.

Voldoe je (nog) niet aan de eisen? ‘Dan kun je bij ons terecht voor de juiste opleiding, training en equipment zodat je snel mee kunt doen,’ verzekert Van Altena. Hij wil het netwerk nog verder uitbreiden naar 350 vestigingen: ‘We willen een goed sluitend netwerk in Nederland, zodat de klant met zijn leaseauto binnen tien kilometer van zijn huis terecht kan bij een autobedrijf.‘

Gezonde werkplaatsbezetting

Als je deel uitmaakt van LSP maak je jouw autobedrijf toekomstbestendig, betoogt de concept manager: ‘Niet alleen op het gebied van kennis en kunde, maar ook als het gaat om een gezonde werkplaatsbezetting voor de komende jaren. Dat speelt bijvoorbeeld als je een erkend reparateur bent van een merk met weinig after sales.

Bedrijven die mee willen doen kunnen zich aanmelden via de website leaseservicepartner.nl. Daar kun je aan de hand van een vragenlijst checken of je in aanmerking komt. Maar uiteraard is een persoonlijk gesprek ook mogelijk. Denis van Altena komt graag even langs.

Zeekr

Onlangs is LSP in Nederland ook het after sales netwerk voor Zeekr geworden. Sales vindt plaats in het Zeekr Center in Amsterdam en online; Zeekr heeft in Nederland één Hi-Tech Service Center in Zeist en maakt voor landelijke dekking gebruik van een selectie van LSP-vestigingen. ‘Wij zijn er trots op dat wij dit mogen verzorgen,’ zegt Van Altena.

Het biedt nieuwe kansen voor de aangesloten vestigingen. Want Zeekr verovert de markt met zijn innovatieve benadering van elektrische voertuigen. Met de focus op technologie, prestaties en duurzaamheid. ‘Ik ben onder de indruk van de kwaliteit. Met R&D en design in Zweden kent de Zeekr een Europese ontwikkeling en een Chinese productie. Het resultaat is topkwaliteit, waarmee het merk weleens een hele belangrijke positie kan krijgen in de snel evoluerende automarkt,’ benadrukt Van Altena.

De toewijding van Zeekr aan hoogwaardige elektrische voertuigen en de hoge kwaliteitseisen van moederbedrijf Geely hebben in Europa geleid tot een samenwerking met LKQ, waaronder in Nederland met Lease Service Partner. ‘En daar profiteren onze aangesloten vestigingen van, nu en in de toekomst.‘

Dit artikel is gesponsord door LKQ Fource.

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Robert Visser wint derde prijs in AMT Kennistest

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Succesvolle AMT Kennistest: VARTA beloont dertig winnaars!

Succesvolle AMT Kennistest: VARTA beloont dertig winnaars!

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Innovatie en bewustwording in autotechniek: OOMT en de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment...

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team." 

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team."

"Iedere maandagochtend hebben we MT-overleg. Dan overleggen we de afgelopen en de komende week en de veranderingen in ons bedrijf", zegt Matthijs van...

Foto: LKQ

LKQ neemt Twimva Automaterialen over

Met de overname van Twimva Automaterialen breidt LKQ zijn grossiernetwerk uit naar 79 vestigingen in Nederland.

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia...

Foto: LKQ

45.000 onderdelen en 7.500 banden in nieuwe vestiging van LKQ

LKQ opende onlangs een nieuwe vestiging in Nieuwegein, een modern pand van 2.300m² met ruimte voor 45.000 artikelen en 7.500 banden.