Zo brengt LSP lease-onderhoud naar de werkplaats

Zo brengt LSP lease-onderhoud naar de werkplaats
Denis van Altena, oprichter van Lease Service Partner (LSP).

De ontwikkelingen in de automotive technologie volgen elkaar razendsnel op en dwingen garages hun processen, kennis en gereedschap voortdurend te optimaliseren. Leasemaatschappijen zien dit ook en passen steeds meer sturing toe bij het toekennen van onderhoudscontracten aan universele partijen. Hoe zorg je er als autobedrijf dan voor dat je bij de club zit die lease-onderhoud aan een steeds moderner wagenpark kan en mag uitvoeren?

Denis van Altena, voormalig garagist en after sales professional, voorzag deze vraag in 2020 en richtte het platform Lease Service Partner (LSP) op, dat vorig jaar is overgenomen door LKQ Fource. Hij vormde daarmee een platform voor autobedrijven die universeel gestuurd zakelijk onderhoud in hun werkplaats willen: ‘Door fusies van leasemaatschappijen, maar ook door ontwikkelingen als de deelauto en abonnementsvormen, komen er steeds minder eigenaren van steeds meer auto’s. En die eigenaren bepalen waar het onderhoud plaatsvindt. Waarbij grote deals worden gesloten met grote spelers in de markt, zoals concepten. De kleinere spelers, universele garages, erkend reparateurs en zelfstandige dealers die geen SLA met leasemaatschappijen kunnen afsluiten, zouden daarbij buitenspel komen te staan.’

Maar dat laatste is nu niet meer het geval, dankzij LSP. Het platform kan toegevoegd worden aan werkplaatsconcepten die geen eigen SLA’s met leasemaatschappijen hebben en die ondersteund worden door LKQ Fource en zijn Full Fource partnernetwerk. Ook individuele autobedrijven die bereid zijn aan de kwaliteitsstandaard van LSP te voldoen, kunnen zich hierbij aansluiten.

LSP heeft overeenkomsten met de meeste en grootste Nederlandse leasemaatschappijen. Het werk wordt verdeeld onder inmiddels 236 bedrijven die zijn aangesloten bij het LSP netwerk. Dat dit grote aantal vestigingen in relatief korte tijd bereikt is, is mede te danken aan een fusie met Vakgarage Professional, binnen LKQ Fource. Maar het netwerk groeit ook autonoom.

‘Met ons leaseplatform geven we antwoord op de vragen die spelen bij autobedrijven en leasemaatschappijen. Leasemaatschappijen weten waar ze hun onderhoud onder kunnen brengen en autobedrijven weten waar ze aan moeten voldoen om onderdeel te worden van het netwerk dat het uit mag voeren,’ vat Van Altena nog eens kernachtig samen.

Kwaliteitseisen

Alle vestigingen voldoen aan de kwaliteitseisen van LSP. Zo weten zowel klanten als leasemaatschappijen dat hun auto’s bij dit unieke netwerk in goede handen zijn. Deze eisen worden gemonitord door drie externe partijen: Qualified Modern Car Repair, Groen Gedaan en Moobi. Daarbij wordt niet alleen naar de basiskwaliteiten gekeken, maar ook naar bijvoorbeeld uitstraling, duurzaamheid, opleidingsniveau en uiteraard EV-expertise.

Voldoe je (nog) niet aan de eisen? ‘Dan kun je bij ons terecht voor de juiste opleiding, training en equipment zodat je snel mee kunt doen,’ verzekert Van Altena. Hij wil het netwerk nog verder uitbreiden naar 350 vestigingen: ‘We willen een goed sluitend netwerk in Nederland, zodat de klant met zijn leaseauto binnen tien kilometer van zijn huis terecht kan bij een autobedrijf.‘

Gezonde werkplaatsbezetting

Als je deel uitmaakt van LSP maak je jouw autobedrijf toekomstbestendig, betoogt de concept manager: ‘Niet alleen op het gebied van kennis en kunde, maar ook als het gaat om een gezonde werkplaatsbezetting voor de komende jaren. Dat speelt bijvoorbeeld als je een erkend reparateur bent van een merk met weinig after sales.

Bedrijven die mee willen doen kunnen zich aanmelden via de website leaseservicepartner.nl. Daar kun je aan de hand van een vragenlijst checken of je in aanmerking komt. Maar uiteraard is een persoonlijk gesprek ook mogelijk. Denis van Altena komt graag even langs.

Zeekr

Onlangs is LSP in Nederland ook het after sales netwerk voor Zeekr geworden. Sales vindt plaats in het Zeekr Center in Amsterdam en online; Zeekr heeft in Nederland één Hi-Tech Service Center in Zeist en maakt voor landelijke dekking gebruik van een selectie van LSP-vestigingen. ‘Wij zijn er trots op dat wij dit mogen verzorgen,’ zegt Van Altena.

Het biedt nieuwe kansen voor de aangesloten vestigingen. Want Zeekr verovert de markt met zijn innovatieve benadering van elektrische voertuigen. Met de focus op technologie, prestaties en duurzaamheid. ‘Ik ben onder de indruk van de kwaliteit. Met R&D en design in Zweden kent de Zeekr een Europese ontwikkeling en een Chinese productie. Het resultaat is topkwaliteit, waarmee het merk weleens een hele belangrijke positie kan krijgen in de snel evoluerende automarkt,’ benadrukt Van Altena.

De toewijding van Zeekr aan hoogwaardige elektrische voertuigen en de hoge kwaliteitseisen van moederbedrijf Geely hebben in Europa geleid tot een samenwerking met LKQ, waaronder in Nederland met Lease Service Partner. ‘En daar profiteren onze aangesloten vestigingen van, nu en in de toekomst.‘

Dit artikel is gesponsord door LKQ Fource.

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.