DiagnoseDan: Trekhaak verblindt camera

DiagnoseDan: Trekhaak verblindt camera
‘Control Module Incorrectly coded’. Dat is vreemd, hoe kan de codering zijn veranderd?

Bij een Volkswagen Golf GTD uit 2013 werkt het verkeersbordherkenningssysteem niet meer. Er blijkt een codering veranderd. Wat kan de oorzaak zijn? En wat heeft de aftermarket-trekhaak daarmee te maken? Danny Versluis en Iwan Kennis gaan stap voor stap op zoek naar de oplossing.

Tijdens een proefrit bevestigt Danny de storing. Bij het binnenrijden van de bebouwde kom verschijnt inderdaad niet de snelheid in het navigatiedisplay van de Golf. Maar hoe komt dit? Waar moet dit signaal vandaan komen? Danny: “Verkeersbordherkenning is onderdeel van het ADAS-systeem. Niet alle diagnoseapparatuur kan hiermee overweg, maar Iwan heeft originele tools beschikbaar. We starten met het uitlezen van foutcodes met de VCDS.”

In de Gateway Installation List is een storing te zien in ‘A5-Front Sensor Drive Assistant – Status Malfunction 0010. De foutcode luidt: ‘0646 – Control Module Incorrectly Coded’.
“Maar waarom is die codering veranderd?”, vraagt Danny zich af.

Terug naar fabriekscode

Met de originele ODIS-apparatuur hercodeert Iwan de camera. Is het daarmee opgelost? Met de VCDS controleert Iwan of de foutcode verdwenen is. Helaas, deze blijft aanwezig. Danny: “We hebben de originele codering teruggezet zoals die in de Golf zat toen die de fabriek verliet. Wat kan de oorzaak zijn van de verkeerde codering? Een mogelijke verdachte vinden we aan de achterkant: de trekhaak.”

Danny en Iwan controleren online de ‘as-built’-informatie. Daar staat inderdaad dat de auto zonder trekhaak de fabriek heeft verlaten.

Verdachte nummer één, de trekhaak. Die blijkt achteraf gemonteerd én gecodeerd, want de trekhaakmodule is bekend op de CAN-bus.

Om de volgende stap in de diagnose toe te lichten, geeft Danny een voorbeeld van codering van modules: “Een airbagmodule kan zowel in een hatchback als station worden gebruikt, terwijl die laatste misschien zes in plaats van vier airbags heeft. Je moet de module dus kunnen coderen naar de juiste specificaties. Daarnaast moet ook de CAN-bus weet hebben van de module. Dus ook van de trekhaakmodule, onze verdachte.”

Onjuiste codering

Al snel vinden Iwan en Danny de oorzaak: “Iemand heeft achteraf een trekhaak gemonteerd en keurig de trekhaakmodule gecodeerd. Hij is alleen vergeten de gemonteerde trekhaak ook te coderen in de camera voor de verkeersbordherkenning. Belangrijk, want in veel landen verschilt de maximumsnelheid met of zonder aanhanger. Bij een goede codering kan de cameramodule aan de trekhaakmodule vragen of er een aanhanger is aangekoppeld. Zo ja, dan wordt er een andere maximumsnelheid weergegeven.”

Met VCDS past Iwan de codering in de cameramodule aan. Hij verandert de optie ‘00 trailercontrol-module, not installed’ in ‘01 trailer-control-module, installed’.
Is het probleem daarmee opgelost? Zeker, de foutcodes zijn er uit. En ook de proefrit laat zien dat het systeem weer werkt.

Bingo. In het ADAS-systeem is de trekhaakmodule niet gecodeerd. Dat veroorzaakt het probleem.

Camera kalibreren

Danny sluit de video af met enkele nuttige tips. Zo demonstreren hij en Iwan de camerakalibratie. Nodig bij aanpassing van de wieluitlijning of vervanging van de voorruit. En heb je zelf niet de tools voor de hercodering? In de video wordt ook de werkwijze van Jifeline gedemonstreerd. Bekijk de video hieronder:

DiagnoseDan

Danny Versluis is sinds 2004 eigenaar van autobedrijf ASM in Mijdrecht. Daarnaast heeft hij een passie voor het delen van kennis en sinds enige jaren doet hij dat middels (Engelstalige) video’s op Youtube. Lastige autotechnische storingen simpel uitleggen, dat is de kern van DiagnoseDan. Elke maand behandelt AMT een van de video's van Danny. Wil je de video bekijken, ga dan naar Danny's youtube kanaal of bekijk hem hier:



Dit artikel is gepubliceerd in AMT mei van 20 september mei 2019. Wil je alle andere artikelen lezen? Log hier in als abonnee en lees AMT 9 digitaal. Nog geen abonnee? Bekijk hier de diverse abonnementsmogelijkheden. Van alleen digitaal tot een AMT Compleet-abonnement.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...