DiagnoseDan: Trekhaak verblindt camera

DiagnoseDan: Trekhaak verblindt camera
‘Control Module Incorrectly coded’. Dat is vreemd, hoe kan de codering zijn veranderd?

Bij een Volkswagen Golf GTD uit 2013 werkt het verkeersbordherkenningssysteem niet meer. Er blijkt een codering veranderd. Wat kan de oorzaak zijn? En wat heeft de aftermarket-trekhaak daarmee te maken? Danny Versluis en Iwan Kennis gaan stap voor stap op zoek naar de oplossing.

Tijdens een proefrit bevestigt Danny de storing. Bij het binnenrijden van de bebouwde kom verschijnt inderdaad niet de snelheid in het navigatiedisplay van de Golf. Maar hoe komt dit? Waar moet dit signaal vandaan komen? Danny: “Verkeersbordherkenning is onderdeel van het ADAS-systeem. Niet alle diagnoseapparatuur kan hiermee overweg, maar Iwan heeft originele tools beschikbaar. We starten met het uitlezen van foutcodes met de VCDS.”

In de Gateway Installation List is een storing te zien in ‘A5-Front Sensor Drive Assistant – Status Malfunction 0010. De foutcode luidt: ‘0646 – Control Module Incorrectly Coded’.
“Maar waarom is die codering veranderd?”, vraagt Danny zich af.

Terug naar fabriekscode

Met de originele ODIS-apparatuur hercodeert Iwan de camera. Is het daarmee opgelost? Met de VCDS controleert Iwan of de foutcode verdwenen is. Helaas, deze blijft aanwezig. Danny: “We hebben de originele codering teruggezet zoals die in de Golf zat toen die de fabriek verliet. Wat kan de oorzaak zijn van de verkeerde codering? Een mogelijke verdachte vinden we aan de achterkant: de trekhaak.”

Danny en Iwan controleren online de ‘as-built’-informatie. Daar staat inderdaad dat de auto zonder trekhaak de fabriek heeft verlaten.

Verdachte nummer één, de trekhaak. Die blijkt achteraf gemonteerd én gecodeerd, want de trekhaakmodule is bekend op de CAN-bus.

Om de volgende stap in de diagnose toe te lichten, geeft Danny een voorbeeld van codering van modules: “Een airbagmodule kan zowel in een hatchback als station worden gebruikt, terwijl die laatste misschien zes in plaats van vier airbags heeft. Je moet de module dus kunnen coderen naar de juiste specificaties. Daarnaast moet ook de CAN-bus weet hebben van de module. Dus ook van de trekhaakmodule, onze verdachte.”

Onjuiste codering

Al snel vinden Iwan en Danny de oorzaak: “Iemand heeft achteraf een trekhaak gemonteerd en keurig de trekhaakmodule gecodeerd. Hij is alleen vergeten de gemonteerde trekhaak ook te coderen in de camera voor de verkeersbordherkenning. Belangrijk, want in veel landen verschilt de maximumsnelheid met of zonder aanhanger. Bij een goede codering kan de cameramodule aan de trekhaakmodule vragen of er een aanhanger is aangekoppeld. Zo ja, dan wordt er een andere maximumsnelheid weergegeven.”

Met VCDS past Iwan de codering in de cameramodule aan. Hij verandert de optie ‘00 trailercontrol-module, not installed’ in ‘01 trailer-control-module, installed’.
Is het probleem daarmee opgelost? Zeker, de foutcodes zijn er uit. En ook de proefrit laat zien dat het systeem weer werkt.

Bingo. In het ADAS-systeem is de trekhaakmodule niet gecodeerd. Dat veroorzaakt het probleem.

Camera kalibreren

Danny sluit de video af met enkele nuttige tips. Zo demonstreren hij en Iwan de camerakalibratie. Nodig bij aanpassing van de wieluitlijning of vervanging van de voorruit. En heb je zelf niet de tools voor de hercodering? In de video wordt ook de werkwijze van Jifeline gedemonstreerd. Bekijk de video hieronder:

DiagnoseDan

Danny Versluis is sinds 2004 eigenaar van autobedrijf ASM in Mijdrecht. Daarnaast heeft hij een passie voor het delen van kennis en sinds enige jaren doet hij dat middels (Engelstalige) video’s op Youtube. Lastige autotechnische storingen simpel uitleggen, dat is de kern van DiagnoseDan. Elke maand behandelt AMT een van de video's van Danny. Wil je de video bekijken, ga dan naar Danny's youtube kanaal of bekijk hem hier:



Dit artikel is gepubliceerd in AMT mei van 20 september mei 2019. Wil je alle andere artikelen lezen? Log hier in als abonnee en lees AMT 9 digitaal. Nog geen abonnee? Bekijk hier de diverse abonnementsmogelijkheden. Van alleen digitaal tot een AMT Compleet-abonnement.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Handig overzicht: alles over foutcodes en diagnose

Handig overzicht: alles over foutcodes en diagnose

Foutcodes, oftewel Diagnostic Trouble Codes (DTC's), zijn codes die zijn opgeslagen door de computer van een auto, omdat er zich ergens een storing...

De Rivian R3 werd eerder dit jaar in de Verenigde Staten gepresenteerd. - Foto: Patrick T. Fallon / AFP

Volkswagen wil samen met Rivian EV's ontwikkelen

Volkswagen wil gaan samenwerken met de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Rivian.

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt...

Waarom is dit de werkplaats van de toekomst? Koskamp HR- en Opleidingsadviseur Arjan Erkel legt het uit in de video.

Waarom dit de werkplaats van de toekomst is? Bekijk de video!

"Meer dan automaterialen". Om die slogan waar te maken heeft Koskamp een eigen opleidingentak met drie opleidingscentra. Dat in Assen noemt de...

Accurate foutcodes: de EGR klep zit vast en reageert niet op stuursignalen. Dat klopt precies.

Opgelost op Garageforum: Opel Corsa met EGR-problemen

Een Opel Corsa met hardnekkige EGR-problemen stelt de autotechnicus voor een raadsel. Kan hij het probleem met hulp van collega's op het AMT...

Foto: ANP

Volkswagen wil haast maken met goedkope elektrische auto ID.1

Volkswagen wil haast maken met de ontwikkeling van een goedkope elektrische auto, die 20.000 euro moet gaan kosten. De auto moet in 2027 op de markt...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

Foto: GMTO

GMTO lanceert EV-multitester voor hybride en elektrische auto's

Met de nieuwe GMTO EV-multitester kun je veilig allerlei metingen verrichten aan hybride en elektrische voertuigen.