Deeltjesteller komt er aan: geen nieuwe roetmeter meer?

Deeltjesteller komt er aan: geen nieuwe roetmeter meer?
Let op, de deeltjesteller vervangt de traditionele roetmeter niet, hij komt erbij

Ergens tussen 2021 en 2023 komt de deeltjestester. Wat mogen we verwachten van de APK, welke apparatuur heb je daar straks voor nodig om het roetfilter te kunnen controleren? Kan je je roetmeter in de hoek zetten? We stellen deze vragen aan equipmentleverancier JN Testapparatuur.

“Wij horen vaak van APK-keuringstations dat ze de aanschaf van een nieuwe roetmeter liever uitstellen omdat de deeltjesteller eraan komt”, zegt Marco van den Hoorn van JN Testapparatuur. Die bedrijven helpt hij graag uit de droom: “De traditionele roetmeter met nulemissie-unit blijft voor huidige dieselvoertuigen gewoon bestaan.”

Van den Hoorn begint bij het begin: “Voor voertuigen met een DET vanaf 1 januari 2006, kun je voor de APK met een EOBD-scantool diagnosestellen. Is de diagnose goed, dan is er op emissie geen afkeur. Is de diagnose niet goed, je hebt een emissiegerelateerde foutcode of een niet afgeronde readinesstest, dan moet je de auto aan de uitlaat testen met een roetmeter of viergastester.”

'Voor oudere diesels zonder roetfilter is de deeltjesteller niet bedoeld. Die vervuilen de meetkop'

Tip voor straks

Oké, en nu komt ergens tussen 2021 en 2023 die deeltjestester. “Daarmee ga je als APK-station meten of een voertuig vanaf Euro 5 of 6 een goed werkend roetfilter heeft. Voor oudere diesels zonder roetfilter is de deeltjesteller niet bedoeld. Die vervuilen de meetkop.”

En dus komt Van den Hoorn nu vast met een advies voor straks: “Is bij stationair toerental het aantal deeltjes te hoog, schakel dan over op de roetmeetkop om eerst de roetuitstoot op 0,00 te krijgen. Zo voorkom je onnodige vervuiling van je deeltjesteller en daarmee servicekosten.”

Conclusie: “Viergastester en (opaciteits)roetmeter blijven, de deeltjesteller komt erbij.”

Nulemissie in de werkplaats

Goed, de deeltjesteller komt eraan, maar viergastester en roetmeter kunnen niet in de hoek gezet worden. Werken met die apparaten heeft consequenties: “Als je aan de uitlaat gaat meten, dan eist de Arbo nulemissie in de werkplaats”, weet Van den Hoorn. “Dat is al jaren verplicht, maar wij horen van ondernemers dat er met de herschouwing voor de RDW steeds meer op gelet wordt.”

En dat wordt er met moderne auto’s niet eenvoudiger op: “We zien steeds meer voertuigen die zowel links als rechts een uitlaat hebben. En we zien uitlaten die helemaal verwerkt zijn in de bumper. Hoe ga je die nu keuren? En mag je die voertuigen nog wel afmelden als je geen volledige afzuiging met je huidige apparatuur kan realiseren?”

Hoe meet je aan een voertuig met dubbele of in de bumper verborgen uitlaten?

Van den Hoorn geeft zelf antwoord. Eerst op zijn laatste vraag: “Nee! Als APK-keuringsstation mag je deze voertuigen dan officieel niet meer keuren. Zelfs niet als het om een jonge auto gaat, die via de EOBD-diagnose vlekkeloos door de keuring komt!”

Hoe dan wel? “Maak je een uitbreiding op je bestaande afzuigsysteem met extra buizen en slangen? Passen je uitlaatmondstukken op alle voertuigen? En voldoet dat nog aan de NMI-typegoedkeuring? Of kan het ook anders?”

Klaar voor de toekomst

Dat laatste natuurlijk, Van den Hoorn grijpt de gelegenheid aan om een beetje reclame te maken: “Wij hebben een prachtige oplossing voor deze problemen. De JAN-3 nulemissie-unit. Door zijn constructie kun je daarmee volledige afzuiging van uitlaatgassen realiseren voor alle voertuigen. Ook die met dubbele uitlaten en in de bumper verscholen uitlaten. En niet alleen bij personenauto’s, maar ook bij trucks. En als de deeltjesteller komt, dan is de JAN-3 daar ook al klaar voor.”

Dat geldt ook voor de huidige roetmeettester: “We doen een softwareaanpassing aan de Capelec-tester en plaatsen de losse deeltjestellermeetkop boven de bestaande roetmeetkop. En je kunt gewoon gebruik blijven blijven maken van dezelfde JAN-3 nulemissie-unit en van dezelfde afzuigmotor in de werkplaats. Dat scheelt ruimte en investering.”

Meer lezen over Emissiesystemen?

Door strenge overheidseisen moeten fabrikanten constant apparatuur ontwikkelen om de auto zo schoon mogelijk te houden. Al die emissiesystemen, zoals katalysatoren, roetfilters, EGR- en AdBlue-systemen, komen we in de werkplaats tegen. Tegen welke problemen lopen de AMT-lezers aan? En hoe worden die opgelost? En wat vinden we van de deeltjesteller? Dat en meer lees je in het Thema Emissiesystemen in het septembernummer van AMT.

Ontvang je nog geen AMT? Hier vind je al onze abonnementen.

Aircocompressorgarantiecases: als het leergeld toch al betaald is, kunnen we er maar beter van leren

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek. Deel 3:...

Vaak gaat het goed, maar soms gaat het mis in de montage van de aircocompressor. Vervelend, maar als het leergeld toch al betaald is, kunnen we er...

Als je een aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen helpt te voorkomen dat die nieuwe compressor er na korte tijd zo uitziet.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 2:...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed....

De nieuwe ADAS-kalibratietool CSC-Tool X 20 van Hella Gutmann voor de moderne werkplaatsroutine. Foto: Hella Gutmann

Hella Gutmann introduceert nieuwe tool voor foutloze...

Hella Gutmann onthulde onlangs tijdens Automechnika de CSC-Tool X 20, een volledig digitale en modulaire tool voor ADAS-kalibratie. De tool zal voor...

Renault-CEO Luca de Meo. - Foto: Pierrick Villette/ABACAPRESS.COM

Renault-topman vreest forse boetes door trage vraag naar elektrische...

De Europese auto-industrie riskeert miljarden euro's aan boetes als de vraag naar elektrische auto's niet snel aantrekt. Daarvoor waarschuwt topman...

Voormalige VW-CEO Martin Winterkorn in de rechtbank van Braunschweig. - Foto:   EPA/Marcus Prell

Oud-topman VW ontkent schuld aan misleiding rond fraude met diesels

De voormalige topman van Volkswagen Martin Winterkorn ontkent klanten of beleggers bewust te hebben misleid rond het dieselschandaal bij het Duitse...

Om leidend te zijn in elektrische auto’s wil Mercedes-Benz de elektromotor, de aansturing van de aandrijving en de batterij controleren en beheersen.

Mercedes eCampus: EV-aandrijflijn in eigen hand

Midden op hoofdvestiging Stuttgart-Untertürkheim opent Mercedes Benz zijn eCampus. Dat EV-ontwikkelingscentrum komt juist nu het gedaan is met de...

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert electrodes, assembleert die in cellen en maakt die klaar voor gebruik.

Mercedes eCampus: hoe produceer je accucellen?

De proeffabriek op de Mercedes-Benz eCampus produceert zogenoemde prismatische accucellen. Die zijn opgebouwd als een stapel pakketjes van anodes,...

Met de komst van zero-emissie zones in steden is financiële steun voor ondernemers noodzakelijk. Foto: Shutterstock

Koninklijke RAI Vereniging verwelkomt ophoging SEBA-budget

Koninklijke RAI Vereniging geeft aan de ophoging van de SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's) door het Ministerie van IenW te...