Rijhulpsystemen worden ingedeeld op basis van het niveau van autonoom rijden. Bij niveau 1 ondersteunt één systeem de bestuurder, zoals adaptieve cruisecontrol of een rijstrookassistent. Niveau 2 combineert deze functies. Vanaf niveau 3 kan een auto zelfstandig (de-)accelereren en sturen op de snelweg. Niveau 4 betekent volledige autonomie, behalve bij slecht zicht. Bij niveau 5 is geen menselijk tussenkomst meer nodig.

Tien jaar voorsprong
Kalibratie van rijhulpsystemen is een enorme groeimarkt. Wie tien jaar geleden investeerde in CSC-gereedschap (Camera & Sensor Calibration) van Hella Gutmann, kon toen al auto's op niveau 3 kalibreren en kan daar nu nog jaren mee vooruit. Dat is niet zonder reden. Als OE-fabrikant produceert Hella de camera's en radarsensoren voor de auto-industrie, terwijl Hella Gutmann het CSC-apparatuur en de mega macs-diagnosesystemen ontwikkelt.
Drie CSC‑Tools
Hella Gutmann biedt drie kalibratiemodellen:
- CSC‑Tool SE (Second Edition): het basissysteem met een frame, fysieke targets ('ballenborden'), lasers, wielklemmen en spiegels;
- SC‑Tool Digital: een ruimtebesparend alternatief, waarbij de kalibratietargets digitaal op het scherm van de CSC-Tool worden geprojecteerd.
- CSC‑Tool Mobile: een draagbare oplossing met een inklapbaar frame en compacte borden, ideaal voor gebruik op meerdere locaties.

Modulaire radar kits
Voor camera-gebaseerde rijhulpsystemen, zoals rijstrookassistentie, is een CSC‑Tool voldoende. Maar auto's met adaptieve cruisecontrol of een automatisch noodremsysteem hebben een radarsysteem. Voor kalibratie daarvan is een Radar Kit nodig. Ook de kits werken samen met de mega macs‑software en vormen een modulair systeem, omdat ze automerk-gebonden zijn. Er zijn drie Radar Kits beschikbaar:
- Kit 1: onder andere voor Audi;
- Kit 2: onder andere voor Mercedes;
- Kit 3: onder andere voor Honda, Lexus, Mazda en Toyota.

X 20: innovatie in kalibratie
Op Autotechnika en Auto Prof heeft Hella Gutmann de nieuwste CSC-Tool geïntroduceerd: de CSC-Tool X 20. Dit kalibratiegereedschap bestaat uit een robuust frame, twee 3D-camera's en een groot beeldscherm. Met de X 20 kan zonder wieluitlijnapparatuur vooraf gecontroleerd worden of de ophanging correct is uitgelijnd. Het systeem vergelijkt de 3D-camerabeelden met de originele fabrieksinstellingen: automatisch, snel en nauwkeurig. Dankzij de digitale projectie van merkspecifieke targets op een beeldscherm zijn fysieke 'ballenborden' overbodig. De X 20 wordt waarschijnlijk later dit jaar gelanceerd.
CheckPoint: kalibreren zonder investeren
Niet elk universeel autobedrijf wil direct investeren in kalibratieapparatuur. Met de CheckPoint-formule biedt Hella Gutmann een slimme oplossing. Hella ondersteunt de CheckPoint-autobedrijven bij het uitvoeren van camera- en sensorkalibraties, koplamptesten, remote services, elektronische controles, systeemdiagnoses en het activeren van componenten. CheckPoint-bedrijven richten zich ook op de universele autobedrijven in de regio waarvoor dergelijke investeringen (nog) niet rendabel zijn. Zo heeft elk autobedrijf toegang tot geavanceerde kalibratietechniek zonder grote investering.
Dit artikel is gesponsord door Hella.