Snap-on introduceert EZ-ADAS kalibratiesysteem

Snap-on introduceert EZ-ADAS kalibratiesysteem
Natuurlijk werkt de EZ-ADAS naadloos samen met de Snap-on diagnoseapparatuur.

ADAS-kalibratie is hot, en ook Snap-on mengt zich in het grote gezelschap equipmentleveranciers met ADAS-kalibratietools in het assortiment. EZ-ADAS is snel, compact, degelijk en innovatief én… iedereen kan er mee werken aldus Snap-on. Wat biedt dit systeem?

Wie de ADAS-demonstraties op de EquipAuto heeft gezien weet dat er heel wat systemen op de markt zijn. Accuraat beloven ze allemaal te zijn, maar de manier waarop je tot het resultaat komt verschilt sterk.

Snap-on belooft een innovatief systeem: “De EZ-ADAS is niet het eerste ADAS-kalibratiesysteem, maar daardoor hebben we wel goed kunnen luisteren naar informatie uit de markt. Snap-on EZ-ADAS is daardoor een systeem geworden dat volledig inspeelt op de wensen en eisen van gebruikers.”

ADAS-kalibratie volgens OEM-voorschriften

Wat we zien is een vrij compact systeem, laserafstandsmeters en de welbekende 'ballenborden'. Snap-on: “Onze EZ-ADAS is ontworpen op basis van OEM-eisen en specificaties. Zo schrijft een groot aantal autofabrikanten in hun werkplaatshandboeken voor om ADAS-kalibratie ten opzichte van de middenlijn van de auto uit te voeren."

"Een voordeel hiervan is dat de camera-kalibratie onafhankelijk is van de wielophanging. Als de auto na het wegrijden uit de werkplaats een stoeprand raakt, is de camera-kalibratie nog steeds in orde", aldus Snap-on.

Snap-on benadrukt dat het uitlijnen van de auto en het kalibratiebord op de hartlijn van de auto de juiste weg is. Het op de hartlijn positioneren doe je met lasers.

Bewuste ballenborden

Net als dat we in Parijs zagen werken de meeste leveranciers met targets op een bord, die we ook wel 'ballenborden' noemen. "Omdat de autofabrikant het gebruik van zulke targets voorschrijft werkt EZ-ADAS hier ook mee", licht Snap-on toe. "Dit wijkt af van andere systemen waar monitors of beeldschermen de targets vervangen. Zo'n monitor- of beeldschermsysteem moet de afstandsmeting tot de specifiek door de autofabrikant ontwikkelde targets compenseren." Het doel? Sneller kalibreren.

Eenvoud telt

Snap-on benadrukt ook de eenvoud van hun compacte systeem. Zo moeten stap voor stap begeleide meetprocedures de kans op fouten reduceren. Verder voldoet EZ-ADAS aan de Snap-on visie: "Eenvoudige bediening, eenvoudige procedures en niet alleen voor hoog gekwalificeerd speciaal getraind personeel. Iedereen kan hiermee snel aan de slag."

De hard- en software is volledig onafhankelijk van autofabrikanten, benadrukt Snap-on, wat de snelheid en beschikbaarheid ten goede komt. Extra aandacht is er voor de compactheid. "Mede door de roterende targetbalk neemt hij nauwelijks ruimte in. Ideaal dus voor werkplaatsen waar de ruimte schaars is."

De targetbalk is 90 graden draaibaar, waardoor het opgeborgen kalibratiesysteem een stuk minder ruimte inneemt.

Demonstraties op locatie

Interessant systeem? Snap-on demonstreert de EZ-ADAS op locatie in jouw werkplaats. Neem daarvoor contact op met een van de Snap-on dealers.

Snap-on kon ons nog geen prijzen geven of vertellen welke automerken standaard worden ondersteund.

Meer weten over ADAS-kalibratiesystemen? In AMT 12 staat het ADAS-thema centraal. We geven je een overzicht van alle leverbare systemen, hun functionaliteiten en de Nederlandse prijzen.

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...