Aircoservice: waarom vacumeren (en hoe lang)?

Aircoservice: waarom vacumeren (en hoe lang)?
Belangrijke onderdelen in het aircoserviceapparaat voor goed vacumeren: “Genormeerde vochtigheidsfilters en een vacuümpomp met de juiste capaciteit.” (Foto: Dometic)

Vacumeren is een belangrijk onderdeel van een airco servicebeurt. Door goed vacumeren verwijder je vocht en NCG (niet condenseerbare gassen) zoals stikstof en zuurstof. Dat vacumeren moet diep en lang genoeg, anders kan het achtergebleven vocht het koudemiddel en de olie verzuren.

Dat kan allerlei vervelende consequenties hebben, vertellen diverse airco-trainers en -experts ons. Zo kan slecht/onvoldoende vacumeren zorgen voor:

  • Overmatige slijtage van de compressor door slechte smering;
  • Zeer hoge persdruk- en persgastemperatuur doordat NCG zich verzamelen in de condensor;
  • Verhoogd energieverbruik;
  • Kans op uiteenvallen van koudemiddel en smeerolie.
  • Vocht (waterdamp) dat verstoppingen veroorzaakt doordat het expansie-orgaan dichtvriest.
  • Een droger die eerder verzadigd raakt.

Hoe diep vacumeren?

Duidelijk; diep en lang genoeg vacumeren dus. Hoe diep? “Minder dan 270 Pascal”, horen we van trainer Versteeg. Ook Dometic en Explora noemen die waarde.

En hoe lang?

Als het over de duur van het vacumeren gaat, luisteren we eerst even naar Daniël Hagen van Dometic: “Door te vacumeren breng je het kookpunt van het vocht in je systeem omlaag. Zo kan het er dus bij werkplaatstemperatuur uitkoken."

Een pannetje water op het vuur is ook niet zomaar weggekookt.”

Maar dat heeft wel tijd nodig. Een pannetje water op het vuur is ook niet zomaar weggekookt. En hoe groter de pan, hoe langer het duurt.

"Dus een grotere airco-installatie moet je langer vacumeren. Daarom houden wij een uur per kilo aan. Heb je een installatie waar 500 gram koudemiddel in moet, dan vacumeer je een half uur.”

“Dertig minuten voor een wat groter systeem”, horen we ook van Rocartech, en Nissens. En: “De STEK-regels van vroeger zeiden 30 minuten”, zegt René van Arkel van Explora.

Trainer Versteeg zegt: “Als ook na een half uur met stilstaande pomp, dit noemen we de standtijd, een vacuüm aanwezig is van minder dan 270 Pa, kan je aannemen dat NCG en vocht voldoende verwijderd zijn.”

Kan vacumeren van de airco niet sneller?

Tip van Lesley Kraak van Tech360 voor wie toch iets sneller wil: “Je kan dat verdampen ondersteunen door het systeem met een föhn te verwarmen.”

Of je stapt over op een aircoservicemachine van Stokvis.

Aircoservice - Robinair Deep Recovery - Stokvis
“Een half uur vacumeren is niet per se noodzakelijk," zegt Stokvis-directeur Arian van den Berg. Robinair-machines zijn uitgerust met de Deep Recovery-functie, die de vacumeertijd verkort tot slechts 5 minuten! (foto: Stokvis)

Directeur Arian van den Berg zegt namelijk: “In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is een half uur vacumeren niet per se noodzakelijk. Robinair-machines zijn uitgerust met de zogenoemde Deep Recovery-functie. Daarmee wordt de vacumeertijd verkort tot slechts 5 minuten! Dit is een unieke functie waar Robinair patent op heeft.”

Voor de aanschaf wel even goed doorvragen naar die functie. Dometic geeft achtergrondinformatie op dit gebied: “Voor de vacuümpomp in je serviceapparaat geldt niet: hoe groter hoe beter.

Een te grote pomp zorgt ervoor dat het vacuüm razendsnel toeneemt en dat de grootste vochtigheid en NCG snel wordt verwijderd.

Maar het brengt ook het gevaar met zich mee dat het vocht in leidingen en slangen bevriest. Dat vers gevormde ijs smelt zeer langzaam. Daardoor ontstaat er na korte tijd opnieuw vocht in het systeem.”

Vacumeren als lektest

“Houdt het aircosysteem het vacuüm niet vast, dan is het lek”, zegt René van Arkel van Explora.

Om hele kleine lekjes, ook wel microlekjes genoemd, te vinden moet je afpersen met formeergas.”

Maar: “Met alleen een lektest onder vacuüm heb je niet de garantie dat het systeem lekvrij is”, zegt Maurits Golüke namens CBX.

“Hele kleine lekjes, ook wel microlekjes genoemd, neem je dan niet waar”, zegt Johan Versteeg. “Om die te vinden moet je afpersen met formeergas. De waterstofmoleculen daarin zijn de kleinsten die we kennen, die kun je met een detector buiten het systeem signaleren.”

Antwoorden op meer aircovragen

We vroegen de aircospecialisten meer dan alleen over vacumeren. WHoe voorkom je bijvoorbeeld verontreiniging van koudemiddel? Laat je alles aan je aircoserviceapparaat over of bedien je het handmatig? En: welke olie gebruik je? De antwoorden en adviezen vind je hier.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...