artikel

Voorkom verontreiniging van je koudemiddel!

Werkplaats & Onderhoud 5631

Hoe voorkom je verontreiniging in je koudemiddel? Die vraag stelden we aan trainers van Innovam en Tech360 en aan een reeks specialisten van leveranciers die iets kunnen betekenen voor je aircoservice.

Voorkom verontreiniging van je koudemiddel!
“Gebruik de identifiers van Neutronics”, adviseert Nissens. De Mini-versie rapporteert alleen ‘Pass’ or ‘Fail’, deze duurdere variant geeft in gewichtsprocenten exact weer wat er in het gas zit. (Foto: AMT)

Persberichtje van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT): “Op 27 februari hebben we een illegale partij aircogassen onderschept. De handelaar ging dubbel in de fout. De klimaatschadelijke stoffen werden geïmporteerd zonder de noodzakelijke toestemming van de EU en het gas zat in verboden wegwerpcilinders. Die zijn niet toegestaan omdat restanten niet op een milieuvriendelijke manier verwerkt kunnen worden.”

Aangetroffen bij een handelaar in automaterialen: 123 wegwerpcilinders met een gewicht van 13,6 kilo per stuk. Als dat koudemiddel illegaal geïmporteerd is en in illegale flessen zit, zou het dan wel zuivere R134a zijn? (Foto: ILT)

Even verderop in het bericht lezen we: “De Inspectie doet verder onderzoek naar herkomst en verblijfplaats van nog eens 477 cilinders van deze handelaar.”

Gebruik een analyser!

Duidelijk, de hoge prijzen van koudemiddelen werken als een magneet op mensen met slechte bedoelingen. En we weten al langer dat er geknoeid wordt met R134a in R1234yf-installaties. Alle specialisten zijn dan ook heel resoluut: “Gebruik een koudemiddelanalyser of identifier!”

Lesley Kraak van Tech360: “Die neemt een monster van het koudemiddel, analyseert het en geeft dan uitslag in gewicht %: hoeveel R12, R22, R134a, R1234yf, HC en NCG zitten er in.”

De hoge prijzen van koudemiddelen werken als een magneet op mensen met slechte bedoelingen.

 

“Een goede analyser wordt beheerd door de aircoservicemachine en staat niet toe dat verontreinigd koudemiddel of andere, niet-goedgekeurde koudemiddelen en gassen, teruggewonnen wordt. Zodra de identifier een verontreiniging waarneemt, beëindigt hij het aircoserviceproces automatisch”, legt Arnold Vennink uit namens Snap-on.

Koudemiddel of vuil in het airconditioningsysteem is funest.

Grondig spoelen

Op deze R1234yf-machine van Waeco zit een identifier. Maar let op: ook R134a kan verontreinigd zijn. (Foto: Dometic)

“Het mooie van de Mahle Brainbee analyser is dat die op de aircoservice-unit zit. Hij is dus altijd in de buurt en wordt automatisch gebruikt. Verontreinigd

koudemiddel of vuil in het airconditioningsysteem is funest en kun je alleen verwijderen door grondig te spoelen met een spoeloplossing. Een vervuild aircosysteem moet langer en nauwkeuriger worden gereinigd”, zegt Marits Golüke van CBX.

Verontreinigd koudemiddel? De Mahle recovery unit haalt de auto leeg en slaat het verontreinigd gas op in een aparte gastank. (Foto: CBX)

Maar wat doe je dan met het verontreinigde koudemiddel in de auto? “Dat verwijder je met een aparte recovery-unit. De aparte cilinder waar die het in opslaat, bied je aan je gasleverancier aan. Die zorgt ervoor dat het afgewerkt wordt.”

Antwoorden op meer aircovragen

We vroegen de aircospecialisten meer dan alleen over koudemiddelen. Welk onderhoudsinterval hanteer je en wat doe je dan? Hoe lang vacumeer je en waarom eigenlijk? Laat je alles aan je aircoserviceapparaat over of bedien je het handmatig? En: welke olie gebruik je? De antwoorden en adviezen vind je hier.

Reageer op dit artikel