'Leaseautootje getuned? Bingo!'
Dat autobedrijven er soms voor kiezen om een emissiecomponent uit te schrijven, is best begrijpelijk. Toch zijn er heel goede redenen om het niet te doen, betoogt AMT adjunct-hoofdredacteur Erwin den Hoed.
Dat autobedrijven er soms voor kiezen om een emissiecomponent uit te schrijven, is best begrijpelijk. Toch zijn er heel goede redenen om het niet te doen, betoogt AMT adjunct-hoofdredacteur Erwin den Hoed.
Emissiedelen, zoals EGR, uitschrijven is illegaal en schaadt het milieu. Maar ja, het is vaak een gemakkelijke en goedkope oplossing. Alhoewel. Het zorgt vaak voor extra lastige nieuwe problemen. In het Duitse Krafthand stuitten we op een sprekend voorbeeld.
Bij Infinitas in het Beierse Gachenbach staat hoogwaardige voertuigmodificatie op het programma. Van het erf rollen exclusief verfijnde voertuigen van BMW en Mercedes-Benz, voor veeleisende klanten over de hele wereld.
Friedrich Motorsport in het Duitse Lichtenfels doorbreekt de 1.000 pk barrière met hun jongste versie van de Porsche 992 Turbo S.
Leon van Dorst van JD Engineering laat aan de hand van een Seat 1.4 TSI zien hoe chiptuning in zijn werk gaat.
De totaalrestauratie van een Toyota Supra. De 2JZ-GTE zes-in-lijn van een straatauto betrouwbaar tunen naar 1.000 pk. Professionele race- en driftauto's opbouwen. Luchtvering ombouwen naar schroefvering, zonder foutcodes. CBS Automotive draait er de hand niet voor om. Ook voor onderhoud, reparatie en originele onderdelen is CBS een internationaal bekend adres. Hoe gekker of ingewikkelder het project, hoe leuker oprichters Ceel de Win en Simon Neve het vinden.
Extra omzet in de werkplaats? Klanten met een glimlach zien pinnen? Klanten die hun auto niet als vervoersmiddel zien maar als hobby? Klanten die altijd terugkomen omdat jullie de mooiste tuning er op hebben gezet? Volgens Marco van Heeswijck van TransTune Automotive, is het allemaal mogelijk met de Transtune Tuning Kit. "Je hebt altijd de juiste tools van A tot Z", vertelt hij hier enthousiast.
Er wordt heel wat gekkigheid bedacht in de autowereld, bij de overgang naar elektrisch rijden. Relatief simpel voorzie je een auto van twee of vier elektromotoren met 1000, 1500 of zelfs 2000 pk totaal. Zo rollen de proefmodellen van super- en hyperauto's over elkaar. Spyros Panopoulos had daar met zijn Chaos ultra-auto op de Genève-show ruim overheen willen gaan. Met bizar ogende, niet elektrische motortechniek.
Steeds meer autobedrijven bieden chiptuning aan, maar waarom brengen ze de auto's van hun klanten naar een autotuner? Dyno Chiptuning Files helpt garagebedrijven dat zelf te doen en levert een Autotuner Flasher-kit. Hoe werkt dat?
Vaak zien we in de praktijk dat dure onderdelen vervangen worden, maar dat daarmee een probleem of storing aan een voertuig niet is opgelost. Oorzaak? Vooraf is geen of onjuist diagnose gesteld. En de juiste diagnose stellen is met de dure onderdelen van tegenwoordig van essentieel belang.