Volker Wissing (FDP), de Duitse federaal minister voor Digitale Zaken en Transport, tankt een voertuig met synthetische brandstof bij de grootschalige testfaciliteit voor e-brandstof aan de TU Bergakademie Freiberg. - Foto: ANP

E-fuels: waarom ze een instant-oplossing zijn volgens Bosch

Welke CO2-besparing is mogelijk met e-fuels? En waarom is het niet verstandig om de verbrandingsmotor rücksichtslos uit te bannen? Antwoorden op deze en andere vragen worden gegeven door Dr. Markus Heyn, CEO van Bosch Mobility Solutions.

Tijdens de Bosch TechDay 2024 maakten we kennis met de technologie die in de auto van de (nabije) toekomst gebruikt wordt. - Foto: Bosch

Bosch Act-by-Wire: zo rijdt de auto aan een digitaal draadje

Hoe rijdt een auto met Steer-by-Wire? Of Brake-by-Wire? Deze en andere technologie konden we in de praktijk testen tijdens de Bosch Techday 2024.

De software-defined auto is onder meer in staat (deels) autonoom te rijden. Kosten zijn de beperkende factor, de technologie niet. - Foto: Bosch / Martin Stollberg

Software-defined auto: wat betekent dat voor de werkplaats?

De auto van de toekomst is meer dan ooit software-defined, als het aan Bosch ligt. Wat houdt de software-defined auto in, en wat betekent het voor de werkplaats?

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting. Dit en volgend jaar worden zakelijk nog lastig, voordat alles weer op zijn plaats valt, stelt bestuursvoorzitter Stefan Hartung. Toch is hij vol vertrouwen, omdat Bosch heel breed georiënteerd is, en niet bang voor een Chinese invasie.

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972 opgericht als Van Doorne's Transmissie. En tegelijkertijd het startschot voor een wedergeboorte van het bedrijf. Onder de naam Bosch Thin Metal Technologies gaat het bedrijf een transitie in en positioneert zich als producent van ultra-hoogwaardige componenten voor elektromotoren en brandstofcellen.

Foto: Bosch

Nieuwe Bosch acculaders met meer vermogen én meer functies

De nieuwe C-line acculaders van Bosch hebben meer vermogen, extra functies, snellere oplaadtijden en eenvoudige bediening met één knop.