AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Autobelastingen

  • De andere drie redenen:
1 Meer workshops die de moeite waard zijn.
2 Boeiende beursvloer.
3 Gratis toegang.
    Autobelastingengisteren

    Fleet Expo? Moet een garagist daar naartoe? (spoiler alert: ja)

    Fleet Expo 2025 op 12 en 13 november in de Jaarbeurs Utrecht? Dat is toch een beurs voor fleet- mobiliteitsmanagers? Moet je daar bij zijn? Jazeker! Om meer dan één reden. De belangrijkste? AMT Adjunct Hoofdredacteur Erwin den Hoed trapt er het workshopprogramma af!

  • MRB betalen naar oppervlak en niet meer naar voertuiggewicht? Dan wordt de MRB voor deze ongeveer evenveel als voor…
    Autobelastingen1 mei 25

    MRB op basis van auto-oppervlakte, goed idee?

    "Motorrijtuigenbelasting flink op de schop: niet gewicht, maar oppervlak telt mee", schreef De Telegraaf. Even op de kalender kijken, is het 1 april? Nee! Zou ons kabinet dit echt overwegen?

  • Prijsverlagingen op nieuwe elektrische auto's lijken gunstig, maar drukken in feite de restwaardes en maken consumenten onzeker en afwachtend. Foto: Shutterstock
    EV19 mrt. 25

    Bovag: meer elektrische auto's verkocht, particulier haakt af

    Het aantal nieuw verkochte EV's in Nederland neemt toe, zo blijkt uit de Bovag EV Marktmonitor. Uit het onderzoek blijkt ook dat de vraag bij particulieren juist afneemt.

  • Hoofdkantoor van Bovag in Bunnik. - Foto: Peter Hilz / HH
    Autobelastingen14 mrt. 25

    Bovag wil af van bpm aankoopbelasting

    Bovag roept de politiek op om de bpm, de aanschafbelasting op auto's, bestelauto's en motoren, geleidelijk af te schaffen.

  • Elektrisch transport vraagt om laadcapaciteit. En die komt er alleen als het netwerk het aankan.
    Elektrische aandrijving2 jun. 23

    Video: Moet de overheid elektrisch vervoer meer of minder stimuleren?

    "Ondernemers komen in de knel", zegt de ING-bank. Ze moeten overstappen op elektrisch vervoer, maar het netwerk kan het niet bijbenen. Ondertussen zegt tank- en laadpasbedrijf DKV Mobility dat er te weinig elektrische auto's bijkomen. Dat klinkt tegenstrijdig. Zijn er nou te veel of te weinig EV's? Eén Whats-app videootje zegt meer dan duizend woorden…

  • Niet de Mercedes uit het voorbeeld - maar de ontbrekende koplamp en de hier uitstekende scherpe delen mogen niet meer worden gebruikt om het bpm-bedrag te drukken.
    Artikel27 dec. 21

    Bedragen en voorwaarden veranderen: aanpassingen bpm per 1 januari 2022

    De Belastingdienst brengt wijzigingen aan in de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm). Daarbij worden niet alleen de tarieven voor nieuwe auto's verhoogd, ook de regels rondom import van auto's veranderen. Als je geen eigen voorraad importeert, hebben deze wijzigingen voor jou geen invloed. Doe je dat wel, dan wordt het behalen van voordeel wellicht iets moeilijker. Wat verandert er precies en valt er nog wat te redden?

  • Rood komt binnen, blauw verdwijnt. Als de zakelijk rijder alle fiscale cadeautjes heeft uitgepakt resten voor de particuliere autokoper slechts hoge lasten. Dus zoekt die zijn heil in beter passende auto’s uit het buitenland. Ondertussen verdwijnen de gesubsidieerde zuinige leaseauto’s naar het buitenland. (Bron: TNO)
    Artikel23 sep. 21

    TNO: huidige autobelastingen schadelijk voor klimaat en milieu en waarom hogere BPM niet helpt.

    TNO komt met een whitepaper over de invloed van de autobelastingen op milieu en klimaat. Alweer zo'n juichzang op betalen naar gebruik? Nee, integendeel. De whitepaper legt de tekortkomingen in het Nederlandse systeem van autobelastingen haarscherp bloot en komt met eenvoudige oplossingen die een nieuw of demissionair kabinet morgen al kan invoeren.

  • Veel import van jonge Duitsers, waarop dan nog heel wat rest-BPM zit. Niet verkeerd als je daarop een paar honderdjes kunt besparen voor wie de nieuwste jurisdictie kent.
    Autobelastingen27 mei 20

    Voordeeltje te halen in BPM-taxatie importauto's

    De taxatiedienst XRAY Automotive wijst op een recente uitspraak van de Hoge Raad die wat kan besparen op rest-BPM afdracht bij auto-import. In heel bepaalde gevallen kan het BPM-tarief waarvan wordt uitgegaan lager worden genomen. Dus ook de rest-BPM bij import. Wanneer kun je een honderdje of wat belasting besparen?

  • De foto bij het achtergrondartikel in de Volkskrant laat alvast zien hoe leuk het straks wordt op de weg.
    amt-extra-2021-0630 jan. 19

    Rekeningrijden, willen we het echt?

    Natuurlijk, er is veel ellende in de wereld: Syrië, Jemen, Venezuela, plastic in zee en CO2 in de lucht. Gelukkig is er af en toe ook goed nieuws te melden. Deze keer is dat…: Rekeningrijden. Jippie, we willen het! Lees maar in de Volkskrant. Nu alleen nog een paar achterlopers in de politiek overtuigen! Maar …eh, willen we echt zo graag?

  • “Rekeningrijden is effectiever dan alle andere maatregelen. 20 tot 50 % filevermindering moet echt haalbaar zijn”, zegt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee.
    amt-extra-2021-0620 nov. 18

    Rekeningrijden ja of nee, wat is wijsheid? 

    Het R-woord wordt nog veelal gemeden, maar termen als 'eerlijk betalen voor mobiliteit', 'betalen naar gebruik' en 'verhandelbare spitsrechten' duiken weer op. Kortom, rekeningrijden mag dan in 2009 onder luid gejuich zijn afgeserveerd, het komt terug op de agenda. Goede ontwikkeling?

Meer artikelen

  1. Welk merk reed de meeste emissievrije kilometers (en is dat relevant)?
  2. Auto's duurder door WLTP-test, hoe zit dat?
  3. Blog: Draagt kilometerheffing bij aan duurzaamheid?
  4. AMT onderzoekt verkiezingsprogramma's: wat moet je stemmen?
  5. Autobrief II: Kamervragen en antwoorden
  6. Overheid trekt stekker uit PHEV
  7. Blijft bijtelling de autoverkoop sturen?
  8. Minder CO2 dankzij de PHEV-subsidie?
  9. Géén 'Autobrief 2', run op de showroom?
  10. Export oldtimers enorm gestegen
  11. Porsche Panamera S E-Hybrid is technisch en fiscaal wonder (2013-6)
  12. Bovag-systeem voor bijtelling autobedrijven
  13. Laatste schok in de autoverkoop?
  14. Zorgt keurmerk voor groei inbouw ritregistratiesystemen?
  15. Redt de regering de autoverkopen?
  1. Hoe beveilig je een Mitsubishi Outlander PHEV tegen diefstal?
  2. Is de dieselmotor de grote milieuvervuiler?
  3. Autobranche boos over lastenverzwaringen
  4. Benzineauto moet elektrisch rijden stimuleren
  5. Recordverkoop e-auto's, nu allemaal instappen?
  6. Advertentie 'wegenbelastingvrij' misleidend
  7. BMW EfficientDynamics Edition en Ford ECOnetic (2013-1)
  8. Wegenbelasting voor 70 procent oldtimers
  9. Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers
  10. De Jager bemiddelt over oldtimers
  11. Overleg over vrijstelling oldtimers mislukt
  12. Wordt gebruik auto belangrijker dan bezit?
  13. FEHAC: rapport Leefomgeving onjuist
  14. Weekers wil andere bijtelling personenauto's
  15. Toyota Prius rijders pluggen dagelijks thuis in
  • Abonneren
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren

Thema's

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats
  • Airco

Snel naar

  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest
  • Digitaal magazine

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen