MRB op basis van auto-oppervlakte, goed idee?
"Motorrijtuigenbelasting flink op de schop: niet gewicht, maar oppervlak telt mee", schreef De Telegraaf. Even op de kalender kijken, is het 1 april? Nee! Zou ons kabinet dit echt overwegen?
Het is 2017. Op 15 maart mogen we naar de stembus. AMT neemt alvast de verkiezingsprogramma's door en onderzoekt ze op de plannen voor verkeer en vervoer. Wat hebben de verschillende partijen voor met de auto en de mobiliteit? En welk stemadvies heeft AMT voor je in petto?
"Motorrijtuigenbelasting flink op de schop: niet gewicht, maar oppervlak telt mee", schreef De Telegraaf. Even op de kalender kijken, is het 1 april? Nee! Zou ons kabinet dit echt overwegen?
Bovag roept de politiek op om de bpm, de aanschafbelasting op auto's, bestelauto's en motoren, geleidelijk af te schaffen.
"Ondernemers komen in de knel", zegt de ING-bank. Ze moeten overstappen op elektrisch vervoer, maar het netwerk kan het niet bijbenen. Ondertussen zegt tank- en laadpasbedrijf DKV Mobility dat er te weinig elektrische auto's bijkomen. Dat klinkt tegenstrijdig. Zijn er nou te veel of te weinig EV's? Eén Whats-app videootje zegt meer dan duizend woorden…
De Belastingdienst brengt wijzigingen aan in de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm). Daarbij worden niet alleen de tarieven voor nieuwe auto's verhoogd, ook de regels rondom import van auto's veranderen. Als je geen eigen voorraad importeert, hebben deze wijzigingen voor jou geen invloed. Doe je dat wel, dan wordt het behalen van voordeel wellicht iets moeilijker. Wat verandert er precies en valt er nog wat te redden?