Hunter HawkEye Elite XL: de nieuwste 3D-uitlijntechnologie voor trucks
Fuchs Service Equipment introduceert de Hunter HawkEye Elite XL, een 3D-uitlijnsysteem dat speciaal is ontwikkeld voor de trucksector.
Fuchs Service Equipment introduceert de Hunter HawkEye Elite XL, een 3D-uitlijnsysteem dat speciaal is ontwikkeld voor de trucksector.
Banden slijten sneller dan voorheen. En ze verouderen ook nog eens sneller. Hoe komt dat? Wat moet je weten van OE-codes? Waarom zijn breedtesets in opmars? En: waarom moet je aan de slag met uitlijnen en ADAS?
"Lieve jongen, er zal heel wat moeten veranderen voor jij Bovag-bedrijf kan worden", zei een schouwer tegen Emiel Stolk. Nog geen 15 jaar later is Autoservice Stolk niet alleen Bovag-bedrijf, maar zelfs Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar. Wat Stolk zo goed doet? ATC Drenthe trok naar Dieverbrug en zocht het uit.
Bij het demonteren van een bumper heb je er al mee te maken: het kalibreren van rijhulpsystemen. Gelukkig is er een 360°-oplossing van AA-Equipment Support. Johan Rozestraten legt uit wat dat is.
Luchtvering is een onderdeel van het onderstel. Controleer dus altijd de wieluitlijning nadat een luchtveerpoot is vervangen, maar begin met het kalibreren van de hoogtesensoren.
Als je bij binnenkomst de profieldiepte scant, krijgt je bandenapparatuur het druk, net als je uitlijnapparatuur. Welke eisen moet je dan stellen aan je uitlijnbrug? En aan je bandenapparatuur?
ADAS-kalibratie, je kan er niet omheen. De equipmentmarkt wordt overspoeld met kalibratietools. Veel systemen lijken op elkaar, andere doen het net even anders. Dat roept vragen op. Waarom ineens die gekte? Wat doen die tools eigenlijk en het belangrijkste: moet je er iets mee?
Tijdens het bezoek aan Equip Auto herkennen we duidelijk een trend: ADAS-kalibratie. De EU stelt steeds meer actieve veiligheidssystemen verplicht. Mooi, totdat er iets kapot gaat. Een voorruit bijvoorbeeld. Of je klant raakt een stoepje, waarna de auto moet worden uitgelijnd. Na dit soort reparaties moet je camera's en sensoren opnieuw kalibreren. Is dat een kans? Oriënteer je je al op aanschaf van zo'n kalibratiesysteem? En waarom niet?
AMT 12 staat in het teken van trucktechniek. Van technische ontwikkelingen tot diagnoseapparatuur, je kunt je trucktechniek ei kwijt in de komende AMT. Voor we de December editie induiken, gaan we eerst naar de werkplaats om te kijken naar het uitlijnen van een truck. Waar begin je en waar moet je rekening mee houden? Met het Hunter WinAlign HD Aligment System is het een fluitje van een cent. Hoe het werkt, zien we bij Bandenspecialist Kicken in Sittard.
Precies een jaar geleden maakten we bij CBX kennis met de Groove Glove. Dat is een handscanner die razendsnel een doorsnede van het bandenprofiel geeft plus een analyse van eventuele wielstandproblemen. Op AutoProf-AMT Live zagen we dat bandprofiel scannen nog eenvoudiger en sneller kan…