AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Downsizing

  • Niet alleen bij diesels is EGR een al lang gebruikte techniek voor schoner uitlaatgas door lagere cilindertemperatuur. Bij benzinemotoren komt daar bovendien gekoelde EGR bij. In AMT 6 van 2018 presenteerde Tenneco zijn clean EGR-systeem. Principe van dat systeem: door het EGR-gas te reinigen, kun je het veel verder terugkoelen zonder dat de motor intern vervuilt. En dat koele, inerte gas drukt de verbrandingstemperatuur en daarmee de klopneiging.
    aandrijving28 jan. 19

    Vraag van de maand: Rijdt de downsizemotor zuiniger op superbenzine?

    Minimotortjes moeten zuinige auto's opleveren, leve de driecilinder! Maar levert die trend bij autobouwers in de praktijk wat op? In een post op de AMT Autotechniek Facebookpagina stond een link naar Engineering Explained met uitleg waarom downsizemotoren vaak helemaal niet zo zuinig zijn. Dat zou liggen aan het detonatiegevaar. In reactie hierop vraagt Jeroen Haeck of we dan met downsizemotoren niet beter, zuiniger op 98 octaan benzine zouden rijden.

  • aandrijving24 aug. 18

    Blog: Van ronkend naar stil

    Wie wel eens op Youtube rondkijkt, weet dat je al snel véél meer tijd kwijt bent dan de bedoeling was, met dank aan de 'aanbevolen' video's. Zo raakte ik na het bekijken van een video over een oliewissel bij een Bugatti Veyron W16 (best bijzonder, zie amt.nl) verzeild in video's van bijzondere automotoren.

  • Nieuws18 okt. 17

    AMT Live: Interpreteren van 'downsize' motorschadebeeld

    Motorschades komen nog altijd veel voor. En met de downsizetrend van de laatste jaren, waar gewerkt wordt met hogere drukken en kleinere marges, verandert ook het schadebeeld.

  • De Ford Fiesta 1.0 EcoBoost is een klassiek voorbeeld van moderne motordownsizing.
    Nieuws13 okt. 17

    Europese emissie-eisen beïnvloeden de productkwaliteitseisen

    Al gedurende langere tijd worden motoren steeds kleiner. Tegelijkertijd moeten ze meer vermogen bieden, wat hogere eisen stelt aan de motoronderdelen. Waar eens ruimschoots volstaan kon worden met de goedkoopste onderdelen op de markt, stellen steeds hogere prestaties steeds hogere eisen aan de kwaliteit van de motoronderdelen, want ze moeten als nooit tevoren kunnen presteren. Het Hoofd Productmanagement van Nissens legt de kwestie uit.

  • Nieuws23 dec. 14

    Reviseren of vervangen?

    Een auto met een vreemd geluid in de versnellingsbak komt in de werkplaats. Wat doe je na de diagnose? Ga je op zoek naar een gebruikte bak, vervang je de bak door een nieuwe of laat je de bak reviseren? Afgelopen maand vroegen we je om je ervaringen met revisie. In de AMT-mailbox kwamen tientallen reacties binnen. De meeste autotechnici zijn positief, maar het gebruik van revisie-onderdelen vraagt ook extra aandacht.

  • Nieuws18 jun. 14

    Autosport concentreert op 1600 cc met turbo (2013-12)

    Nu al rijdt het Wereldkampioenschap Toerwagens en het Rally Wereldkampioenschap met 1.6 turbo viercilinders.

  • aandrijving12 dec. 13

    Nieuwe EcoBoost viercilinder voor Ford Mustang

    Op 5 december gaf Ford een vooruitblik op nieuwe modellen, waaronder de presentatie van een Ford Mustang voor Europa. Het sportieve icoon van Ford ...

  • aandrijving21 nov. 13

    Motorenoffensief bij Honda voor 2015

    Bij de vorige Tokyo Motor Show, twee jaar geleden, spiegelde Honda al de komst van een hele serie nieuwe benzinemotoren voor. Naast de nieuwe 1.6 diesel ...

  • aandrijving20 nov. 13

    ATC Drenthe neemt Renault-motoren onder de loep (2013-5)

    Kleinere motoren verbruiken minder brandstof en leveren toch voldoende vermogen door middel van drukvulling.

  • Artikel24 jun. 13

    Forté over motorvervuiling bij ATC Noord-Holland Noord (2013-1)

    Strengere milieueisen, biobrandstoff en en downsizing maken het de moderne motor lastig. Niet alleen worden enorme prestaties van, oneerbiedig gezegd, naaimachientjes verwacht, ook moeten deze prestaties zo zuinig én schoon mogelijk geleverd worden.

Meer artikelen

  1. Fiat produceert TwinAir-motoren in Polen (2012-11)
  2. Ook downsizing bij motorscooters (2012-9)
  3. DAF downsizet met spectaculaire nieuwe MX-11 motor
  4. Variabele compressie motortechniek van morgen?
  5. Kennistest: Downsizing, cilinderuitschakeling
  6. MCE-5 motor nog zuiniger met variabele compressie?
  7. Variabele compressie bij MCE en Lotus-motor
  8. Motordelen bieden hulp bij downsizing (2012-7/8)
  9. AMT-abonnee met korting naar Workshop Efficiënte Verbrandingsmotoren
  10. Ford presenteert 1.0 EcoBoost driecilinder (2012-3)
  11. Van zuigerfabrikant tot compleet motorspecialist (2012-5)
  12. Audi diesel met elektrische compressor
  13. Nieuwe Ford Mondeo met driecilinder
  14. Scalzo cilinderuitschakeling
  15. Volkswagen presenteert de Up (2011-9)
  1. Ford Driecilinder in detail
  2. Mercedes V8 boekt flinke milieuwinst (2011-4)
  3. Cilinderafschakeling bij Volkswagen 1.4 TSI
  4. Derde generatie van Volkswagens éénliter auto (2011-2)
  5. Ford Focus krijgt EcoBoost driecilinder
  6. Ford B-Max krijgt 1.0 EcoBoost-motor
  7. 'Renault Eco2: zuinig en niet duur
  8. Volkswagen op zuinige toer
  9. Twin Stage turbodiesel geeft Alfa vleugels
  10. 196 pk uit 1,2 liter mini-motor van Mahle
  11. 25% zuiniger met drukgolfcompressor?
  12. Helpen Ecomodellen ons milieu echt vooruit?
  13. Fiat 1.6 MultiJet diesel: krachtig downsizen
  14. Slimme toekomstmotor: GM 1.4 turbo
  15. Volkswagen TSI Twincharger (2005-10)
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen