AMT Top 15: Nummer 12, Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK
Met stip op 12 in AMT Top 15 van best gelezen artikelen in 2025 staat de column van AMT-hoofdredacteur over de apk zoals we die in Nederland kennen. Waarom?

Met stip op 12 in AMT Top 15 van best gelezen artikelen in 2025 staat de column van AMT-hoofdredacteur over de apk zoals we die in Nederland kennen. Waarom?
GesponsordDe autobranche is in beweging. Digitalisering, personeelstekorten en de opkomst van elektrische mobiliteit zetten autobedrijven onder druk. "Daarom", zegt Martin Bedorf van Carteam, "is een mix van klanten met oude en nieuwe auto's belangrijk." Kan Carteam daarmee de komende jaren doorgroeien naar honderd vestigingen?

De deeltjesteller roept nogal eens vragen op in de werkplaats. Een topic op het AMT Garageforum over de deeltjesteller loopt uit op een explosie aan ervaringen, inzichten en frustraties over roetfilters, regeneraties en de grenzen van de nieuwe meetmethode.

Mail van APK Keurmeesterquiz-winnaar Henk Schra. Natuurlijk is hij blij met zijn (gedeelde) eerste plaats in de APK Keurmeesterquiz over de roestende Peugeot. Maar het antwoord op vraag vijf, over de doorlopende randroestschade, zit hem niet lekker. Klopte dat wel? Deep dive in de APK-roestregels.

Roest in de APK Keurmeesterquiz. Mocht je de Peugeot 306 met roestschade goedkeuren of niet? Het bleek geen populair onderwerp. Waren de vragen te moeilijk? Juryvoorzitter Dirk Roozen vindt van niet. Heeft hij gelijk? We leiden je stap voor stap naar de goede antwoorden op de APK-roestvragen.

Ben jij een goede APK-keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de APK Keurmeesterquiz. Deze keer krijg je te maken met een wat oudere auto, een Peugeot 306. De auto is niet meer roestvrij. Aan jou om de roestschade te beoordelen. Goed- of afkeur? En: Waarom?

"En toch… zijn we benieuwd naar een 'afkeur-, reparatie- en adviespunten Top 10', kortom naar een lijst van afkeurpunten voor de automobilist. Toch nog maar eens vragen aan de RDW", schreven we onlangs. Nog voor we de vraag kunnen daar kunnen stellen, hebben we het antwoord. Alleen, het komt niet van de RDW…

"De autokeuring in België is doeltreffend", schreven we in mei na een bezoek aan keuringsinstantie GOCA Vlaanderen. En we publiceerden een reeks cijfers. Bijvoorbeeld dat vorig jaar 81 % van de Vlaamse auto's werd goedgekeurd. Hebben we dat soort cijfers ook over onze eigen Nederlandse APK?

Berichtje van AMT-lezer Nico van der Laan: "Hallo Erwin, Ik heb een vraag over de APK Keurmeesterquiz." Hij vermoedt dat er een fout zit in het 'goede antwoord' op AMT.nl. Een steekproefcontroleur met wie hij de Mini-case besprak is het met hem eens. Hebben zij gelijk?

In 1985 stond Autovak ('de supermarkt voor de autobranche') in het teken van de aanstaande invoering van de APK II. Als een soort nulmeting had de Rijkspolitie alvast tweeduizend willekeurige auto's onderzocht, maar al direct bleken de mankementen heel anders te zijn dan was verwacht...