Bekijk alle artikelen

Werk je liever aan een auto met verbrandingsmotor dan aan deze?

Wie wil werken aan EV? Dit zeggen autotechnici!

Wil jij werken aan EV's? Dat en meer vroegen we je al weer even geleden. We kregen zo'n honderd uitvoerige reacties. Resultaat: ongeveer 30% van de autotechnici werkt liever niet aan EV's. Als het werk enkel uit EV's zou bestaan, zocht een groot deel van hen ander werk. Maar opvallender: wie denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen met EV's doet minder aan opleiding. Ook aan niet-EV opleiding…

Foto: Shutterstock

KPMG: Europese auto-industrie pessimistisch over toekomst

Leidinggevenden in de Europese auto-industrie zijn minder optimistisch over de toekomst, met maar 25% die positief kijkt naar winstgevende groei in de komende vijf jaar, ondanks stabilisatie in de markt en ondersteunende maatregelen zoals de Euro-7 norm.

Autotechnica in 18 foto's, kan dat?

Autotechnica in 18 foto's, kan dat?

Drie dagen Autotechnica Brussel in 18 foto's? Onmogelijk! Met 450 stands en een recordaantal bezoekers is Autotechnica dé autovakbeurs van de Benelux. Was je erbij, dan zal je dat beamen. Was je er niet? Herkansing over twee jaar. En voor nu... gelukkig hebben we de 18 foto's nog.

Autotechnica in drie etappes, de laatste stands die je niet mag missen!

Autotechnica in drie etappes, de laatste stands die je niet mag missen!

Op 24 maart starten drie dagen AutoTechnica. Tegen de trend in groeit de autovakbeurs in Brussels Expo als kool. De catalogus telt al 440 exposanten en er wordt een recordaantal bezoekers (ook uit Nederland) verwacht. Wat je daar gaat zien en beleven? AMT maakt vast een rondje op alfabetische volgorde in drie etappes. Vandaag van Serenco tot Waeco én Doyen.

Wat is er te beleven op AutoTechnica, van 24 tot en met 26  maart in Brussels Expo?

Autotechnica in drie etappes, meer stands die je niet mag missen!

Op 24 maart starten drie dagen AutoTechnica. Tegen de trend in groeit de autovakbeurs in Brussels Expo als kool. De catalogus telt al 440 exposanten en er wordt een recordaantal bezoekers (ook uit Nederland) verwacht. Wat je daar gaat zien en beleven? AMT maakt vast een rondje op alfabetische volgorde in drie etappes. Vandaag deel twee. Wij beginnen bij de G en komen tot het begin van de S.

Kijk, een vrij oplaadpunt in Amsterdam. Vind je dat ook in Haarlemmermeer?

Nood aan oplaadpunten in Haarlemmermeer?

Goldenstein Legal zette het aantal publieke en semi-publieke oplaadpunten ten opzichte van het aantal elektrische auto's op een rijtje. En dat voor de twintig grootste steden en gemeenten in Nederland. Rotterdam staat op 1 en Haarlemmermeer is laatste. Nuttige info? Mwah…

Autotechnica in drie etappes, deze stands mag je niet missen!

Autotechnica in drie etappes, deze stands mag je niet missen!

Op 24 maart starten drie dagen AutoTechnica. Tegen de trend in groeit de autovakbeurs in Brussels Expo als kool. De catalogus telt al 440 exposanten en er wordt een recordaantal bezoekers (ook uit Nederland) verwacht. Wat je daar gaat zien en beleven? AMT maakt vast een rondje op alfabetische volgorde in drie etappes. Vandaag de eerste.

De Taycan Turbo GT heeft slechts 2,3 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/u en 2,2 seconden in combinatie met het Weissach-pakket.

Krachtpatser-alert: De Porsche Taycan Turbo GT levert 1100 pk

Porsche breidt het modellengamma uit met de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket.

Vergaande digitalisering, automatisering en AI moeten BMW de komende decennia helpen in de productiestrijd met de (Chinese) concurrentie.  - Foto's: BMW

Zo bouwt BMW met Neue Klasse aan nieuwe toekomst

Hoe blijf je als Europese autofabrikant ook de komende decennia relevant? Dat antwoord vinden we in Hal 150 van BMW's 'Stammwerk' in München. Waar 75 jaar lang verbrandingsmotoren werden gebouwd, bereidt BMW zich voor op een 'all electric' toekomst met de productie van Neue Klasse vanaf 2026. AMT nam er een kijkje.

Juryvoorzitter Jan Peter Balkenende met de winnaars van de AIA. - Foto: Automotive Innovation Award

Automotive Innovation Award 2024: dit zijn de winnaars

Maandagavond 5 februari zijn vier innovaties bekroond met Nederlands meest prestigieuze prijs op het gebied van mobiliteit: de Automotive Innovation Award (AIA).

Een van de finalisten in de Automotive Innovation Awards is de Eterna van de TU Eindhoven. De carrosserie van de auto is uitwisselbaar zodat de auto an sich veel langer mee zou kunnen.

Dit zijn de finalisten in de Automotive Innovation Award

De finalisten van de Automotive Innovation Award 2024 strijden op 5 februari 2024 om de prijzen. De genomineerden hebben innovaties op het gebied van duurzaamheid, veiligheid, en bereikbaarheid gepresenteerd, evenals opmerkelijke projecten van studententeams.

Volkswagen is weer de grootste verkoper. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Aangezet door Tesla’s agressieve prijspolitiek waren er flinke prijskortingen op veel modellen voor nodig.

Autoverkopen 2023: dubbele portie groei

De balans van 2023: dubbel zoveel groei van de autoverkoop als begin van dat jaar verwacht. Een soort meevaller, maar RAI/Bovag voorzien dit jaar geen groei. Eerder stagnering iets boven het resultaat van 2020, twintig procent lager dan wat in 2019 is behaald. Voor wie was 2023 goed, voor wie niet?

BMW is een multinational, maar München is de hoofdzetel. De productie van verbrandingsmotoren stopt daar en de fabriek wordt nu omgebouwd om alleen nog EVs te produceren.

BMW: Neue fabriek voor Neue Klasse

BMW's moederfabriek in München gaat op de schop. Dat moet ook wel, want op de afgelopen IAA Mobility Show zagen we dat BMW's design ook op de schop gaat. Vanaf 2026 gaat de fabriek in München die zogenoemde 'Neue Klasse' BMWs bouwen. En vanaf 2027 rollen er alleen nog EVs van de band. AMT bekijkt de voorbereidingen.

Begin 2025 komen er ineens 30.000 Tesla’s Model 3 uit de lease. Op de markt van gebruikte kunnen ze rekenen op een koele ontvangst. En dan te bedenken dat een nieuwe 3 nu al meer dan 10 % goedkoper is dan een nieuwe in 2019. Ondanks de hoge inflatie in de afgelopen jaren.

Wat gebeurt er als de lage bijtelling Tesla 3's uit de lease komen?

De politiek is wel zo'n beetje klaar met het lagebijtellingspeeltje. In 2024 en '25 scoren elektrische leaseauto's nog een bescheiden voordeeltje, maar in vergelijking met de fiscale vrijgevigheid van eerdere jaren stelt dat niets meer voor. Ondertussen is de markt voor gebruikte elektrische auto's er nog lang niet klaar mee. Onderzoeksbureau Indicata onderzocht de gevolgen. Blijf je de komende jaren zitten met een EV?

Natuurlijk, zo’n zescilinder uit 1973 produceerde wat stikstofoxiden. Maar dat kon niet in de schaduw staan van de vervuiling door plantengroei…

Techniek van toen: Plantengroei als bron van stikstofoxiden…

Juli 1973. AMT-hoofdredacteur Hans Ebeling hekelt in zijn commentaar de onmogelijke eisen die aan de auto worden gesteld: "De overheid in ons land en in andere landen doet opzettelijke pogingen om het aantal voertuigen te verminderen of tenminste een verdere uitbreiding tegen te gaan. Men noemt als voornaamste reden daarvoor de luchtvervuiling en de verkeersveiligheid."

Polestar Truth Bot? Een nieuw model? Nee een klimaatontkenningsbotbestrijder op X.

Polestar Climate Truths Bot trekt ten strijde tegen klimaatontkenningsbots

De autotechniek ontwikkelt zich snel, maar de ICT nog veel sneller. Kijk maar naar Polestar. Dat lanceerde een Climate Truths Bot. Die is ontwikkeld om, zoals Polestar zegt: "binnen de automotive sector de meest voorkomende onnauwkeurigheden met betrekking tot klimaatverandering op X (voorheen Twitter) te helpen ontkrachten." Hoe werkt dat?

Tjebbe van Oostenbruggen van NSC, Habtamu de Hoop van GroenLinks/PvdA, Aukje de Vries van de VVD en Faissal Boulakjar van D66 gaan met elkaar in debat.

Het Nationale Autodebat: betalen naar gebruik dé oplossing of auto pesten?

In het Nationale Autodebat debatteerden de VVD, NSC, D66 en GroenLinks/PvdA afgelopen vrijdag met elkaar in de aanloop naar de verkiezingen. Waar? In het Bovaghuis. De partijen zagen een MRB-gewichtscorrectie voor EV's allemaal zitten en ze spraken zich ook allemaal uit voor de invoer van rekeningrijden, al had NSC hier nog wel wat twijfels over. AMT was erbij...

Wat vinden de grote partijen van elektrische auto's en wat van deelauto's?

Tweede Kamer-verkiezingen 2023: dit vinden de grote vijf van EV's en deelauto's

22 november is verkiezingsdag. Grote vraag, wat ga je stemmen? AMT zet in de aanloop ernaartoe de mobiliteitsstandpunten van de grote vijf op een rij. Vandaag in deel 2: Wat willen VVD, GL/PvdA, PVV, BBB en NCS met de elektrische auto en wat met de deelauto?