Hoe je een BMW X5 xDrive45e frontradar correct codeert en kalibreert
Een BMW X5 xDrive45e heeft een defecte frontradar. Met hulp van CLEVER DiagnostiX wordt de sensor gecodeerd en gekalibreerd. Diagnose op afstand spaart tijd en voorkomt fouten.
Een BMW X5 xDrive45e heeft een defecte frontradar. Met hulp van CLEVER DiagnostiX wordt de sensor gecodeerd en gekalibreerd. Diagnose op afstand spaart tijd en voorkomt fouten.
Een monteur krijgt de opdracht een Ford Transit Connect 1.5 TDCi (bouwjaar 2019, 22.711 km) te onderzoeken. De eigenaar meldt dat de motor niet meer wil starten na een wasbeurt.
De ruitensproeier van de Volkswagen Polo 6R 1.2 TSI (CBZC) geeft vaak problemen. Arjen Woudstra van GMTO legt uit hoe je deze storing snel en efficiënt oplost.
Een Mini Countryman start moeizaam wanneer de motor warm is. De oorzaak lijkt een brandstofdrukprobleem. Diagnose via het AMT Garageforum leidt uiteindelijk naar de oplossing. Hoe?
Na een ogenschijnlijk eenvoudige accuvervanging krijgt een Volkswagen Passat 1.4 TSI te maken met hardnekkige communicatiestoringen. Het voertuig vertoont diverse foutcodes en start onregelmatig. Een systematische diagnose brengt de oorzaak aan het licht. Hoe?
In deze diagnosetip uit de praktijk gaan we vooral kijken naar hoe je stekkerproblemen kunt voorkomen en controleren, maar ook hoe je het beste kunt meten.
Een Ford Transit van bouwjaar 2011 start niet meer. De motorregeleenheid blijkt beschadigd door binnenkomend vocht. Oplossing: een nieuwe monteren. Maar programmeren van deze nieuwe regeleenheid blijkt niet mogelijk. Wat nu?
Bij de helpdesk van GMTO meldt zich een autobedrijf met een lastige storing: een Mercedes-Benz Vito 116 CDI uit 2018, met 2,1 liter zelfontbrander. De klacht: een brandend acculampje. Klinkt eenvoudig, maar is het niet. Problemen komen zelden alleen, zo blijkt maar weer uit deze diagnose.
AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?
Bij de praktische ondersteuning van GMTO wordt een Nissan Note uit 2015 met 1.2 viercilinder benzinemotor aangeboden. De auto genereert foutcodes op de laaddruk-bypassklep. Het autobedrijf krijgt de storing niet verholpen, de diagnosespecialisten van GMTO wel? En wat heeft verwachtingsmanagement hiermee te maken?
Een Bentley Bentayga met 4.0 V8-diesel uit 2017 wordt bij GMTO aangemeld. De auto houdt in bij deellast en maakt dan rare geluiden. Wat is er aan de hand met deze door Audi gemotoriseerde SUV? En is herstel echt alleen betaalbaar voor de happy few?
Een Skoda Octavia met 1.8 AUQ 132 kW benzinemotor uit 2003 houdt in. Het vermogen valt ineens terug tijdens optrekken. Het ene moment reageert de motor normaal op het gaspedaal, het andere moment is er nauwelijks vermogen. Krijgt Clever DiagnostiX-expert Mark van Melis de Skoda weer gezond?
De GMTO-helpdesk krijgt een opmerkelijke case. De motor van een Fiat Doblo weigert alle dienst. Foutcodes zijn er niet, en de autotechnicus heeft al veel gecontroleerd en gemeten. Waaronder de distributietiming. Die is in orde. Of toch niet?
Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support stelt diagnose en weet de blokkade op te heffen. Hoe deden ze dat?
De stoelverwarming van een MINI Cooper valt direct na inschakelen weer uit. Bij de MINI-dealer kennen ze het probleem niet, maar op het AMT Garageforum wel.
Een Fiat Punto Evo met 0.9 motor (199B7) uit 2015 komt bij een garagebedrijf. Klacht: de 12 V-accu is binnen een week leeg. Het probleem speelt al langer en de auto is al bij meerdere bedrijven geweest. Dit zou weleens een hoofdpijndossier kunnen worden, dus biedt het bedrijf de auto aan voor praktische ondersteuning bij GMTO. Kunnen de specialisten daar hoofdpijn vermijden? 'Dokter' Arjen Woudstra doet verslag.
Aan een Peugeot 5008 uit 2019 met een 1.6 5GF motor is al een reeks onderdelen vervangen. Hij loopt niet lekker stationair en het motorstoringslampje gaat dan aan. Het probleem lijkt in de ademhaling van de Fransman te zitten. De Praktische Ondersteuning van GMTO treedt op als KNO-arts. Wordt het probleem opgelost? We houden de adem in…
Als je diagnose stelt, wil je niet dat je meting het resultaat beïnvloedt. Alhoewel…, als je weet hoe dat gebeurt, kan het je bij de oplossing brengen. De Mercedes SL600 (R320) die zich eind 2022 aan de GMTO-helpdesk meldde is een mooi voorbeeld. De 5,5 liter twaalfcilinder uit 2007 heeft last van misfires. Bij zo'n veelcilinder kan de oorzaak complex zijn. Zomaar even de ontsteking vervangen is kostbaar. Meten dus!