Wie is de echte uitvinder van de loodzuuraccu?

Wie is de echte uitvinder van de loodzuuraccu?
Alessandro Volta (1745-1827). Is hij de echte uitvinder van de loodzuuraccu? - Foto: Shutterstock

In het Back to Basics-artikel over de loodzuuraccu worden Wilhelm Josef Sinsteden en Gaston Planté genoemd als uitvinders van de loodzuuraccu. Klopt niet, zegt een lezer, dat moet Alessandro Volta zijn. Hoe zit het?

Wie is nu echt de uitvinder van loodzuuraccu? Op 7 november publiceerden we het artikel: Back to Basics: dit moet je weten over de loodzuuraccu. Auteur Henk Wildschut begint hier letterlijk bij het begin. 'Het principe is ontwikkeld in 1854 door de Duitse arts en natuurkundige Wilhelm Josef Sinsteden, waarna de Belgische wetenschapper Gaston Planté in 1859 de eerste praktisch bruikbare loodzuuraccu realiseerde.'

Zuil van Volta

Lezer Dries van der Heijden plaatst hier vraagtekens bij. Hij mailt een foto van de Zuil van Volta van het Teylers Museum. Het bijschrift bij deze Zuil van Volta luidt: 'De eerste elektrische batterij is een uitvinding van de Italiaanse onderzoeker Alessandro Volta. Hij demonstreerde in 1799 hoe een stabiele elektrische stroom ontstaat als wee verschillende metalen geleidend contact maken. Dit is een vroeg voorbeeld van zo'n Zuil van Volta, met 49 paren koper- en zinkplaatjes, afgewisseld door in zout water gedrenkte lapjes. Met de uitvinding van de batterij werden talloze nieuwe toepassingen mogelijk."

Kortom, stelt Dries van der Heijden, "de eerste batterij is dus uitgevonden door Volta tussen 1800 en 1825 en niet door de Heer Sinsteden in 1854. Of nog eerder in Leidse flessen!"

De Zuil van Volta. - Foto: Dries van der Heijden
De Zuil van Volta. - Foto: Dries van der Heijden

Wie is de uitvinder van de loodzuuraccu?

Hoe zit het nu, heeft Dries van der Heijden gelijk? Henk Wildschut, de auteur van het artikel, reageert. "De opmerking van de heer Van der Heijden betreft niet het onderwerp waar het artikel over gaat: de loodzuurbatterij.

Het voorbeeld van de zuil van Volta betreft niet een loodzuurbatterij, maar een batterij waarin de metalen koper (+) en zink (-) worden gebruikt als elektroden. Het principe is wel gelijk, namelijk het gebruik van de galvanische spanningsreeks (twee verschillende metalen in een elektrolyt) waarmee een spanningsbron wordt opgebouwd. 

De lezer heeft gelijk wanneer het artikel over galvanische spanningsbronnen zou gaan, maar niet in de specifieke context van de loodzuurbatterij," zegt Wildschut. En hij voegt eraan toe: "Overigens is er pas sprake van een batterij, wanneer deze uit meerdere cellen bestaat."

Lees meer over

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

Weet jij wat laaggeletterd is en wat weet jij van werkdruk? Enig idee hoeveel elektrische auto's er in 2023 zijn verkocht en wat de consequenties...

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt...

Een demo-model in doorsnede, rechts een externe aandrijving met tandriem en elektromotor.

Avadi 'rotatiemotor': verbrandingsmotor opnieuw uitgevonden?

Voorlopig staat het nog: vanaf 2035 geen verbrandingsmotoren meer. Tenminste niet in de EU. Maar dat geldt niet overal, dus mogelijk liggen er nog...

Ruimte te over rondom het motorblok, goede warmtehuishouding en werkruimte! - Foto: Arnold van Schepen

Nieuwe Suzuki Z12E driecilinder: beproefde techniek voor de eeuwigheid

AMT duikt in de techniek van de splinternieuwe Z12E-motor in de vierde generatie Suzuki Swift. Deze compacte driepitter blijkt een zeer doordacht...

De Eco-Runner XIV van de TU Delft. - Foto: TU Delft

Zelfgebouwde waterstofauto TU Delft mag de openbare weg op

Studenten van de TU Delft mogen voor het eerst met een zelfgebouwde waterstofauto de openbare weg op. Na een reeks testen hebben ze daar goedkeuring...

Deze 20 inch Winter 2 band is geschikt voor de BMW 7 serie. Andere maten volgen.

Pirelli ontwikkelt lage rolweerstand winterband P Zero Winter 2

Pirelli ontwikkelt samen met fabrikanten graag OE banden, voor speciaal het hogere segment, toegesneden op bepaalde modellen. Voor en met BMW bracht...

800 volt aandrijflijn van de Audi Q6 e-tron quattro. - Foto's: Audi

Waarom Audi kiest voor aparte platformen voor elektrisch en...

In deze Oog voor Techniek nemen we de PPE- en PPC-platformen van Audi onder de loep. PPE staat voor Premium Platform Electric, PPC is de afkorting...

Auto hacken: hoe groot is het gevaar? En ha kan SERMI helpen auto's beter te beveiligen? - Foto gemaakt met behulp van AI

Auto hacken: SERMI als digitaal slot op de deur?

In een tijd waarin auto's steeds vaker permanent verbonden zijn met het internet, zien we een opvallende verschuiving: hackers richten zich niet...