Wie is de echte uitvinder van de loodzuuraccu?

Wie is de echte uitvinder van de loodzuuraccu?
Alessandro Volta (1745-1827). Is hij de echte uitvinder van de loodzuuraccu? - Foto: Shutterstock

In het Back to Basics-artikel over de loodzuuraccu worden Wilhelm Josef Sinsteden en Gaston Planté genoemd als uitvinders van de loodzuuraccu. Klopt niet, zegt een lezer, dat moet Alessandro Volta zijn. Hoe zit het?

Wie is nu echt de uitvinder van loodzuuraccu? Op 7 november publiceerden we het artikel: Back to Basics: dit moet je weten over de loodzuuraccu. Auteur Henk Wildschut begint hier letterlijk bij het begin. 'Het principe is ontwikkeld in 1854 door de Duitse arts en natuurkundige Wilhelm Josef Sinsteden, waarna de Belgische wetenschapper Gaston Planté in 1859 de eerste praktisch bruikbare loodzuuraccu realiseerde.'

Zuil van Volta

Lezer Dries van der Heijden plaatst hier vraagtekens bij. Hij mailt een foto van de Zuil van Volta van het Teylers Museum. Het bijschrift bij deze Zuil van Volta luidt: 'De eerste elektrische batterij is een uitvinding van de Italiaanse onderzoeker Alessandro Volta. Hij demonstreerde in 1799 hoe een stabiele elektrische stroom ontstaat als wee verschillende metalen geleidend contact maken. Dit is een vroeg voorbeeld van zo'n Zuil van Volta, met 49 paren koper- en zinkplaatjes, afgewisseld door in zout water gedrenkte lapjes. Met de uitvinding van de batterij werden talloze nieuwe toepassingen mogelijk."

Kortom, stelt Dries van der Heijden, "de eerste batterij is dus uitgevonden door Volta tussen 1800 en 1825 en niet door de Heer Sinsteden in 1854. Of nog eerder in Leidse flessen!"

De Zuil van Volta. - Foto: Dries van der Heijden
De Zuil van Volta. - Foto: Dries van der Heijden

Wie is de uitvinder van de loodzuuraccu?

Hoe zit het nu, heeft Dries van der Heijden gelijk? Henk Wildschut, de auteur van het artikel, reageert. "De opmerking van de heer Van der Heijden betreft niet het onderwerp waar het artikel over gaat: de loodzuurbatterij.

Het voorbeeld van de zuil van Volta betreft niet een loodzuurbatterij, maar een batterij waarin de metalen koper (+) en zink (-) worden gebruikt als elektroden. Het principe is wel gelijk, namelijk het gebruik van de galvanische spanningsreeks (twee verschillende metalen in een elektrolyt) waarmee een spanningsbron wordt opgebouwd. 

De lezer heeft gelijk wanneer het artikel over galvanische spanningsbronnen zou gaan, maar niet in de specifieke context van de loodzuurbatterij," zegt Wildschut. En hij voegt eraan toe: "Overigens is er pas sprake van een batterij, wanneer deze uit meerdere cellen bestaat."

Lees meer over

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.

Brandweertrainer Frank van der Laak bij Energy Planet: “Laden in een parkeergarage gevaarlijk? Nee, zet bij elke lader een brandalarm en zorg dat ze allemaal uitvallen als er wat is. Jammer genoeg is daar nog geen regelgeving voor.”

Hoe brandveilig zijn elektrische auto's?

Hoe zit het met de brandveiligheid van elektrische auto's? Brandweertrainer Frank van der Laak geeft antwoord bij Energy Planet in Pesse aan de...

100 % SoC is niet helemaal vol en 0 % SoC niet helemaal leeg. Zowel aan de boven- als aan de onderkant is een buffer. Een gedeelte van de buffer aan de onderkant is bruikbare reservecapaciteit. Hoe groot dat deel is? Dat verschilt per automerk en -type.

Hoe lang rijdt een EV door met een lege batterij?

"Hoe groot is de actieradius?" Het is de eerste vraag die autoconsumenten stellen bij een EV. In de praktijk gebruiken EV-rijders de volledige...

Foto: Stellantis

Stellantis werkt aan betaalbare next-gen EV-batterijen

Stellantis werkt met onderzoeksinstelling CEA aan de ontwikkeling van batterijcellen voor de volgende generatie van elektrische voertuigen.

Een EV in de werkplaats. Met Aviloo kun je nu de SoH meten én vergelijken met die van andere auto's. Dat moet neer transparantie bieden. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Aviloo batterijtest vergelijkt SoH met die van vergelijkbare EV's

AVILOO Battery Diagnostics komt met een oplossing die niet alleen de gezondheidstoestand (State of Health, SoH) van de batterij nauwkeurig...

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. - Foto: Mahle

Batterijdiagnosesysteem E-Health Charge van Mahle binnenkort in...

Mahle Aftermarket heeft zijn batterijdiagnosesysteem E-Health Charge in Europa gelanceerd. Dit systeem levert volgens Mahle de snelste statische...

Bij een Lexus CT200H Hybrid is de tussen de achterwielen gemonteerde NiMH-accu een belangrijke schakel in het aandrijfsysteem. De HV-batterij heeft een lange levensduur, maar dient voor het behoud van de garantiedekking wel regelmatig te worden getest. - Foto's: Gert te Lintelo

HV-batterij testen stap voor stap in beeld gebracht

Hoe test je de HV-batterij van een hybride auto? In deze Stap voor Stap nemen we de procedure voor aan de hand van een Lexus CT200H Hybrid.

Een soort MRI-scan voor auto's, om de batterijveiligheid te controleren, kan dat? - Foto's: Inner

Start-up Inner: batterijveiligheid checken met röntgenscanner

Wie een nieuw elektrisch voertuig koopt, wil graag zeker weten of het batterijpakket in orde is. De Eindhovense start-up Inner ontwikkelt daarvoor...

Sonic daagt je uit met de AMT Kennistest. De hoofdprijs is een gevulde Sonic NEXT gereedschapswagen

Sonic daagt je uit met AMT Kennistest

Wat weet jij van aircosystemen, batterijen en accu's? Of van rijhulpsystemen? Wat zie jij als je met de scope meet en waar staat de afkorting ADAS...