Trotse autotechnicus Max van Elven: 'Mijn handen zijn mijn favoriete gereedschap'

Trotse autotechnicus Max van Elven: 'Mijn handen zijn mijn favoriete gereedschap'
Foto: Herbert Wiggerman

Deze maand in Trots op het Vak: Max van Elven. Zijn favoriete merk is Mitsubishi, en zijn eigen Mitsubishi Colt is alles behalve standaard.

Max van Elven is 23 jaar en werkt als Eerste autotechnicus en keurmeester bij Autobedrijf Wiersema & Van Wouwe in Hoofddorp. Waarom is hij trots op zijn vak?

Waarom heb je voor het vak gekozen?

"Ik vond techniek altijd al interessant en wilde uit nieuwsgierigheid weten hoe auto’s werken."

Wat vind je het leukste aan je werk?

"Als een auto het niet doet, is het vertrouwen bij de klant weg. Maar als ik de klacht oplos, stappen mensen weer vol vertrouwen in hun auto."

Wat is je favoriete automerk en waarom?

"Mitsubishi. Ik heb een Colt, maar mijn droomauto is de Lancer EVO10. Dat ze met die auto in het WRC met 200 kilometer per uur over bosweggetjes rijden... Schitterend!"

Max van Elven: "Ik blijf geïnteresseerd in technische innovaties." - Foto: Herbert Wiggerman
Max van Elven: "Ik blijf geïnteresseerd in technische innovaties." - Foto: Herbert Wiggerman

Wat is je favoriete gereedschap?

"Mijn handen: veelzijdig, zo nauwkeurig als je wilt en desnoods met brute kracht."

Welke opleiding heb je gedaan?

"Eerste autotechnicus en in juni ben ik geslaagd voor mijn examen APK-keurmeester. Ik blijf geïnteresseerd in technische innovaties."

Wat zou je willen veranderen in de autobranche?

"Alle SUV’s zijn wit, grijs of zwart, worden steeds groter en lijken steeds meer op elkaar. Ik zou graag eigen modellen en andere kleuren zien."

Mijn droombaan is autotechnicus bij een internationaal raceteam zijn.”
— Max van Elven

Waar ben je het meest trots op?

"Dat mijn vader en opa trots zijn dat ik familie en vrienden kan helpen met hun auto’s. De ene keer problemen oplossen, de andere keer tunen."

Wat is je droombaan?

"Autotechnicus bij een internationaal raceteam. Dan reis je de wereld over om de auto voor één weekend perfect te maken en dan door naar het volgende weekend."

Als ik niet aan het werk ben dan...

"... werk ik aan mijn eigen Colt van 2012. Ik pimp de auto naar mijn eigen smaak, zodat niemand zo’n auto heeft als ik."

Heb je een tip voor collega’s?

"Ga met de tijd mee, de technologische ontwikkelingen gaan zo snel."

Lees meer over

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...