Trotse autotechnicus Max van Elven: 'Mijn handen zijn mijn favoriete gereedschap'

Trotse autotechnicus Max van Elven: 'Mijn handen zijn mijn favoriete gereedschap'
Foto: Herbert Wiggerman

Deze maand in Trots op het Vak: Max van Elven. Zijn favoriete merk is Mitsubishi, en zijn eigen Mitsubishi Colt is alles behalve standaard.

Max van Elven is 23 jaar en werkt als Eerste autotechnicus en keurmeester bij Autobedrijf Wiersema & Van Wouwe in Hoofddorp. Waarom is hij trots op zijn vak?

Waarom heb je voor het vak gekozen?

"Ik vond techniek altijd al interessant en wilde uit nieuwsgierigheid weten hoe auto’s werken."

Wat vind je het leukste aan je werk?

"Als een auto het niet doet, is het vertrouwen bij de klant weg. Maar als ik de klacht oplos, stappen mensen weer vol vertrouwen in hun auto."

Wat is je favoriete automerk en waarom?

"Mitsubishi. Ik heb een Colt, maar mijn droomauto is de Lancer EVO10. Dat ze met die auto in het WRC met 200 kilometer per uur over bosweggetjes rijden... Schitterend!"

Max van Elven: "Ik blijf geïnteresseerd in technische innovaties." - Foto: Herbert Wiggerman
Max van Elven: "Ik blijf geïnteresseerd in technische innovaties." - Foto: Herbert Wiggerman

Wat is je favoriete gereedschap?

"Mijn handen: veelzijdig, zo nauwkeurig als je wilt en desnoods met brute kracht."

Welke opleiding heb je gedaan?

"Eerste autotechnicus en in juni ben ik geslaagd voor mijn examen APK-keurmeester. Ik blijf geïnteresseerd in technische innovaties."

Wat zou je willen veranderen in de autobranche?

"Alle SUV’s zijn wit, grijs of zwart, worden steeds groter en lijken steeds meer op elkaar. Ik zou graag eigen modellen en andere kleuren zien."

Mijn droombaan is autotechnicus bij een internationaal raceteam zijn.”
— Max van Elven

Waar ben je het meest trots op?

"Dat mijn vader en opa trots zijn dat ik familie en vrienden kan helpen met hun auto’s. De ene keer problemen oplossen, de andere keer tunen."

Wat is je droombaan?

"Autotechnicus bij een internationaal raceteam. Dan reis je de wereld over om de auto voor één weekend perfect te maken en dan door naar het volgende weekend."

Als ik niet aan het werk ben dan...

"... werk ik aan mijn eigen Colt van 2012. Ik pimp de auto naar mijn eigen smaak, zodat niemand zo’n auto heeft als ik."

Heb je een tip voor collega’s?

"Ga met de tijd mee, de technologische ontwikkelingen gaan zo snel."

Lees meer over

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?