Uitslag Eindejaarswedstrijd: Wie wint de Lego Technic Porsche 911 RSR?

Uitslag Eindejaarswedstrijd: Wie wint de Lego Technic Porsche 911 RSR?
Wie gaat er binnenkort 1580 stukjes Lego in elkaar zetten om naar deze gave Porsche?

Wat is het grootste zichtbare verschil in het interieur tussen level 4 en level 5 auto's? Hoeveel seconden bewaart de EDR voertuiginformatie voorafgaand aan het ongeval? Deze en nog vijf Eindejaarsquiz-vragen kon je vinden op AMT.nl. Wie mag de 1.580 Lego-stukjes omzetten in een gave Porsche?

Voor wie AMT 12 goed heeft gelezen, was de Eindejaarswedstrijd goed te doen. We nemen de vragen en het juiste antwoord even door.

1) Wat is het grootste zichtbare verschil in het interieur tussen level 4 en level 5 autonoom rijdende auto’s?

Een opwarmertje, dit stond letterlijk vermeld in de column van Jan Wouters op pagina 36: het ontbreken van een stuur.

2) De EDR (Event Data Recorder) stelt voertuiggegevens veilig in het geval van een ongeval. Hoeveel seconden voertuiginformatie bewaart de EDR voorafgaand aan het ontplooien van de airbag?

5 seconden.Datvond je in de Column van Marcel Zuidgeest op pagina 6.

3) Wanneer introduceerde Delphi benzine-injectietechniek met 350 bar als maximale druk?

Het juiste antwoord: in 2016, met de stap naar RDE binnen de WLTP. Dat las je in één van de kaders in Oog voor techniek op pagina 68.

4) Om de frontradar van een Volkswagen Passat (2016) te kalibreren moet het radarbord twee keer versteld worden. Hoeveel graden moet het bord voorover en achterover gekanteld worden?

Een strikvraag, in het Thema-artikel over autoschadebedrijf Kuiper (pagina 57) werd gesproken over ‘twee graden voorover en twee graden achterover’, maar een regel verder over 1,75 en 1,25. De laatste twee zijn echter het aantal slagen van een regelschroef. Het juiste antwoord was 2 graden, zowel voor- als achterover.

In dit geval heeft de radar fijnafstemming nodig.

5) Welke techniek gebruikt Teco’s ProADAS-systeem voor het correct positioneren van een kalibratiebord voor de auto?

Voor het correct positioneren gebruikt Teco’s ProADAS-systeem CCD-uitlijnkoppen. Lees maar terug op pagina 52.

6) Waarom voegt Tunap een geur toe aan het anders reukloze aircoverdamperreinigingsmiddel?

Het juiste antwoord was te vinden in Stap voor stap (pagina 8): zodat de klant merkt dat de airco gereinigd is. Alle varianten daarop keurden we natuurlijk goed.

7) Mazda biedt in de nieuwe MX-30 een range-extender aan. Die bestaat uit een eenschijfsrotatiemotor en een generator. Waarom heeft deze rotatiemotor géén last van traditionele problemen als een hoog olie- en brandstofverbruik?

Nagenoeg iedereen redeneerde of las goed dat deze eenschijfsrotatiemotor binnen een bepaald toerengebied blijft en alleen de generator aandrijft. Daarmee worden traditionele problemen voorkomen.

Inschattingsvraag

Hoeveel pagina’s AMT maakten we in 2019? Exact duizend. Maar... er waren lezers die er 1004 telden. Wij doken er even in en zagen dat de ‘coverflap’ op AMT 6 en 10 mogelijk voor verwarring heeft gezorgd. We keuren beide antwoorden goed.

En de winnaar is ...

Wie had alle vragen én de inschattingsvraag goed? Er bleven vijf kanshebbers over voor de Lego Technic Porsche 911 RSR: Bertus Wiersma, Martijn de Bruijn, Wim van de Ven, Leen BouwmanenLaurence Kole. Het rad van fortuin moest uitkomst bieden. Na een flinke slinger wees de pijl naar Martijn de Bruijn, hij is de winnaar van de eindejaarsquiz!

Gefeliciteerd Martijn! De Porsche komt jouw kant op. Voor de vier andere goede inzenders hebben we een AMT-goodiebag samengesteld. Ook die wordt opgestuurd.

Hieronder zie je de video van de trekking:

Lees meer over

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706